استاندار: جمع‌بندی پروژه‌های ایدرو برای خراسان جنوبی قابل قبول نیست/ ضعف در حوزه اقتصادی خراسان جنوبی

استاندار خراسان جنوبی در خصوص پروژه‌هایی که قرار است با همکاری ایدرو اجرایی شود گفت: این فهرست درخورِ شأن خراسان جنوبی که ظرفیت‌های معدنی در آن بالاست، نیست و جمع‌بندی ایدرو قابل قبول نیست.

به گزارش پایگاه خبری طبس نیوز به نقل از خاورستان، محمدمهدی مروج‌الشریعه استاندار خراسان جنوبی پیش از ظهر امروز در کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید خراسان جنوبی گفت: ستاد تسهیل و رفع موانع تولید برای رسیدگی و رفع مشکلات تولیدی است.

وی بعد از شنیدن گزارش میزان پرداختی‌های بانک‌های خراسان جنوبی به واحدهای تولیدی اظهار کرد: میزان پرداختی‌های مستقیم بانک‌های غیردولتی چقدر است؟ باید بدانیم نقش این بانک‌ها برای توسعه استان چقدر است؟

جمع‌بندی پروژه‌های ایدرو برای خراسان جنوبی قابل قبول نیست

استاندار خراسان جنوبی در پاسخ به گزارش ارائه شده توسط اداره کل صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی در خصوص پروژه‌هایی که قرار است با همکاری ایدرو اجرایی شود گفت: شما باید بهترین پروژه‌هایتان را آماده کنید. این فهرست درخورِ شأن استانی که ظرفیت‌های معدنی در آن بالاست، نیست.

استاندار خراسان جنوبی افزود: یک نیروگاه برق در خراسان جنوبی نداریم و با این وجود، در جنوب استان برق نداریم.

مروج‌الشریعه با بیان این‌که جمع‌بندی ایدرو قابل قبول نیست تصریح کرد: ضعف در داده‌های استان است.

وی تأکید کرد: یکی از شاخص‌هایی که خراسان جنوبی نیاز دارد، ورود صنایع متوسط به بالا به استان است و حداقل دو صنعت های‌تک منحصرا باید مال استان باشد.

استاندار خراسان جنوبی با بیان این‌که شرایطی فراهم کنیم و از داخل و خارج، پیشنهاد بگیریم تا سه طرح جان‌دار و مهم در استان اجرایی شود گفت: در طرح‌های ایدرو، یک طرح ۱۰۰ میلیارد تومانی پیشنهاد شده که فعلا روی هواست و یک طرح ۱۰۰ میلیارد تومانی دیگر و بقیه ارقام کوچک است.

گلایه‌ی معاون توسعه روستایی رئیس جمهور از خراسان جنوبی

مروج‌الشریعه اظهار کرد: گلایه‌ی سید ابوالفضل رضوی معاون توسعه روستایی و مناطق محروم رئیس جمهور به جهانگیری معاون اول رئیس جمور این بود که فرآیند واگذاری زمین به سرمایه‌گذاران در خراسان جنوبی طولانی است.

وی افزود: اگر سرمایه‌گذار به استان نمی‌آید به دلیل این است که حتی برای ثبت نامش (برند) در استان گرفتار کرده است و سرمایه‌گذار، مسیر روشنی نمی‌بیند که به استان بیاید.

استاندار خراسان جنوبی گفت: دنبال عامل عقب‌ماندگی در جاهای دیگر نگردیم بلکه آن عامل، در همین‌جاست، در همین استان و در دستگاه اجرایی است.

نوای حامی قوی در استان در جذب سرمایه‌گذار نیست

مروج‌الشریعه خاطرنشان کرد: کاروان صنعتی که به استان آمد، هرکدام از سرمایه‌گذاران در جایی گیر کرده‌اند و این موارد است که فردی رغبت نمی‌کند به استان بیاید.

وی اضافه کرد: این موارد، ابتدایی‌ترین موارد است تا بعد به آب و برق و دیگر موارد برسیم.

استاندار خراسان جنوبی تصریح کرد: ندا و نوای حامی قوی در استان در جذب سرمایه‌گذار نیست.

مروج‌الشریعه گفت: این‌گونه که ایدرو، خراسان جنوبی را می‌بیند، سقفش فقط ۱۰۰ میلیارد تومان است. پس چه زمان می‌خواهید به گرد استان کرمان برسید؟

وی یادآور شد: در مشهد نتوانستیم مشکل یک سرمایه‌گذار را حل کنیم که او به کرمان رفت و مشکلش حل شد چراکه توان کرمان از خراسان رضوی بالاتر بود.

نگاه بالاآمدن در ادارات استان وجود ندارد

استاندار خراسان جنوبی تأکید کرد: اگر یک سرمایه‌گذار را از دست دهیم، تنها سرمایه‌گذار را از دست داده‌ایم.

مروج‌الشریعه گفت: دنبال استکبار جهانی و عوامل داخی و خارجی آن نگردیم، مشکل در داخل و از خودمان است.

وی اضافه کرد: اگر خادمان نظام و مردم هستیم باید در رفتار و کارهایمان بازنگری کنیم.

استاندار خراسان جنوبی یادآور شد: کاروان صنعت در چه زمان انجام شده؟ چقدر را توانستیم در استان جذب کنیم؟ این است که خراسان جنوبی رشد نمی‌کند چراکه نگاه بالاآمدن در ادارات استان وجود ندارد.

مروج‌الشریعه اضافه کرد: متأسفانه این‌گونه است که صبح بیاییم و ظهر برویم و جلسه‌ای با استاندار داشته باشیم و موارد دیگر.

حوزه اقتصادی خراسان جنوبی ضعیف است

وی با بیان این‌که جلسات زیادی برگزار شده است تأکید کرد: حوزه اقتصادی خراسان جنوبی ضعیف است چراکه نگاه جدی در استان نیست و سطح جذب پایین است.

استاندار خراسان جنوبی گفت: ادعای استان، در عرش است اما در میدان عمل، فاصله نجومی است.

مروج‌الشریعه افزود: در استان‌های دیگر، مسئولان هماهنگ هستند. دنبال سرمایه‌گذار می‌روند و رهایش نمی‌کنند. در مشهد که بودیم، یک سرمایه‌گذار می‌گفت “شهردار شیراز دنبالم می‌آمد، در فرودگاه مرا مورد استقبال قرار داد تا این‌که یک هتل در آن‌جا ساختم”.

در روش‌های کاری‌تان بازنگری کنید

وی تصریح کرد: مدیران کل و همکارانشان، اگر می‌خواهند به مردم خدمت کنند، در روش‌های کاری‌تان بازنگری کنید و اگر غیر از این است، بار این مسئولیت را به دوش نکشید چراکه با این وجود، هارمونی مناسبی ندارید.

استاندار خراسان جنوبی گفت: کمیسیون‌های تخصصی ذیل ستاد تسهیل و رفع موانع تولید را تشکیل دهید.

مروج‌الشریعه افزود: در واحدهای تولیدی مشکل‌دار، در خصوص بیمه و مالیات، نامه‌های زیادی برای ما می‌آید که باید در ستاد مطرح و حل شود چراکه این ستاد برای رفع مشکلات واحدهای تولیدی است.

وی در پاسخ به سخن علی ناصری فرماندار بیرجند که گفت “برخی مدیران فکر می‌کنند بخش‌نامه‌ها، کتاب مقدسی است که حتما باید اجرا شود و ادارات کل ترس موهومی از سازمان‌های نظارتی دارند” گفت: در استان‌های دیگر نیز این‌گونه است و این‌گونه نیست که شما می‌گویید.

استاندار خراسان جنوبی اظهار کرد: کارگروه‌های ذیل ستاد تسهیل و رفع موانع تولید، اثرگذاری ندارند و لازم است پروژه به پروژه، در داخل ستاد تسهیل و رفع موانع تولید، مشکلات واحدهای تولیدی بررسی شود و ما در مشهد به این شکل اقدام می‌کردیم که دبیر ستاد، پرونده‌ها را می‌آورد و یکی یکی بررسی می‌کردیم و مصوبه ستاد را می‌گرفتیم.

مروج‌الشریعه گفت: مدیرعامل یکی از واحدهای تولیدی که مربوط به صنایع دستی بود، برای من پیامک فرستاد و گفت “اداره مالیات، اشتباهی برای من مالیات صادر کردند که پیگیری کردم و گفتند اشتباه شده است اما پول من را برنمی‌گردانند”.

وی با بیان این‌که مدیران عامل مالیات، بیمه و بانک بدانند مشکل در آن‌جاست افزود: مشکلات واحدهای تولیدیِ مشکل‌دار به صورت کارشناسی در ستاد تسهیل و رفع موانع تولید بررسی می‌شود و مصوباتی برای رفع مشکلات، تصویب می‌شود و بعد از تصویب و ابلاغ، هیچ احدالناسی روی مصوبه این ستاد، حق اظهار نظر ندارد و هرچه داشت با استاندار است.

استاندار خراسان جنوبی اظهار کرد: طبق گزارشی که به معاون اول رئیس جمهور داده شده است، استان البرز با ۹۲.۵ درصد مصوبات اجرا شده، استان اردبیل با ۲۹۰ مصوبه اجرا شده و استان تهران با ۲۳۳ مصوبه اجرا شده به ترتیب رتبه‌های اول تا سوم را در کشور دارند.

مروج‌الشریعه افزود: کمیسیون‌ها باید گزارشاتشان در ستاد قبلی را بیاورند و یکی یکی بررسی و مصوبه گرفته و ابلاغ شود.

وی گفت: از تأمین اجتماعی استان تشکر می‌کنیم که همکاری خوبی داشته‌اند.

ستاد تسهیل خراسان جنوبی روی ریل قرار گرفته است

استاندار خراسان جنوبی اظهار کرد: ستاد تسهیل و رفع موانع تولید خراسان جنوبی روی ریل قرار گرفته و با همین روش پیش رود و مشکلات واحدهای مشکل‌دار حل شود.

مروج‌الشریعه گفت: اگر مشکلات واحدهای تولیدی به دستگاه‌های اجرایی مانند مالیات و بیمه که مستقیم با کارکرد واحد تولیدی ارتباط دارند و دستگاه‌های زیرساختی، برمی‌گردد، اگر قابل حل است، حل شود.

وی اضافه کرد: کمیسیون‌های ذیل ستاد تسهیل و رفع موانع تولید، پیشنهادهایی برای رفع مشکلات واحدهای تولیدی ارائه دهند و این پیشنهادها به ستاد می‌آید و مورد بررسی و تصویب قرار می‌گیرد که این مصوبه برای دستگاه‌های اجرایی لازم‌الاجراست.

استاندار خراسان جنوبی گفت: این‌که در خراسان جنوبی جلسات هفتگی برگزار می‌شود قابل تقدیر است، این‌که مدیرکل تأمین اجتماعی اعلام آمادگی کامل دارند، قابل تقدیر است چراکه در برخی استان‌ها در این خصوص، جنجال است.

مروج‌الشریعه اظهار کرد: در نامه‌ای که امروز به دستگاه‌های اجرایی ارسال شده است، قید شده قطع خدمات دستگاه‌های خدمات‌رسان مانند آب، برق و گاز برای واحدهای تولیدی مشکل‌دار، بدون هماهنگی نباشد و البته این موارد مانع از دریافت حق دستگاه‌های خدمات‌رسان نیست.

وی تأکید کرد: دستگاه‌های خدمات‌رسان به دو نکته توجه کنند، یکی این‌که بدانند شرایط عادی نیست و با قوانین عادی، قابل مدیریت‌کردن نیست.

در افت فشار اول دستگاه‌های دولتی‌ها را قطع کنید

استاندار خراسان جنوبی با بیان این‌که کمیسیون باید شرایط و سخنان سرمایه‌گذار را بشوند و حل کند گفت: به مدیران دستگاه‌های خدمات‌رسان گفته‌ام اگر افت فشار گاز به وجود آمد، ابتدا گاز استانداری و دولتی‌ها را قطع کنید سپس به واحدهای تولیدی و در انتها به کوره‌ها برسید چراکه اگر کوره‌ها خاموش شود، هیهات و روشن کردن مجدد آن، مصیبت است.

مروج‌الشریعه با بیان این‌که ما برای واحدهای تولیدی سنگ‌اندازی نکنیم اظهار کرد: نکته دوم این است که بخشی از عدم دریافت به هنگام مطالبات دستگاه‌های خدمات‌رسان را به صورت غیرمستقیم کمک می‌کنیم.

وی گفت: یارانه برای سال ۱۳۹۷ همان مصیبت شد.

زیرساخت‌های انرژی در مرز شکل گیرد

استاندار خراسان جنوبی اظهار کرد: زیرساخت‌های اقتصادی انرژی در مرز شکل گیرد تا سرمایه‌گذاران افغانستانی را بتوانیم در مرز اسکان دهیم.

مروج‌الشریعه گفت: فروسیلیس در نهبندان ۷۰ مگاوات برق می‌خواهد که با انتقال و پست، سرجمع ۲۵ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.

وی در خصوص این‌که داود شهرکی مدیرکل صعنت، معدن و تجارت خراسان جنوبی گفت “نمی‌شود نام واحدهای تولیدی مشکل‌دار را در ستاد بیان کنیم چراکه به مشکل برمی‌خورند” اظهار کرد: از حجب و حیای آقای شهرکی خوشم آمد که هوای واحدهای تولیدی را دارند اما در مشهد مشکلات واحدهای بزرگ تولیدی که رئیس جمهور افتتاح کرده بود را در ستاد بیان می‌کردند.

دبیریِ خراسان جنوبی در کارگروه ۱۵ استان

استاندار خراسان جنوبی گفت: بعد از ۲۲ بهمن، دو کارگروه در کشور تشکیل می‌شود. یکی با حضور ۱۵ استان به ریاست محمد شریعتمداری وزیر صنعت، معدن و تجارت و دبیری استان خراسان جنوبی و دیگری با حضور ۱۶ استان به ریاست علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی.

مروج‌الشریعه اضافه کرد: در این کارگروه‌ها، در حضور رئیس جمهور نکات کلیدی مطرح خواهد شد و به رئیس جمهور درخواست می‌دهیم اختیار ویژه به استان‌های کوچکتر و کمتر توسعه‌یافته داده شود.

وی گفت: یکی از درخواست‌ها این است که ۵ سال، تمام بدهی واحدهای تولیدی به سیستم بانکی فریز شود.

استاندار خراسان جنوبی اظهار کرد: ما مصوبات دولت را برای ستاد تسهیل و رفع موانع تولید در کشور یکسان داریم که باید اصلاح شود و برای برخی استان‌ها تغییر کند.

مروج‌الشریعه خطاب به مسئولان گفت: خودتان را به کار ادارای معمول اکتفا نکنید. تک تک شما می‌توانید اتاق فکری برای استان باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شانزده − 4 =