ناجیان بی‌پناه | ناجیان نیازمند نگاه پدرانه مسئولان و متولیان ورزشی

پیش از این ۲۱۰ ناجی غریق خراسان‌جنوبی در ۱۹ استخر شنای سرپوشیده استان شاغل بودند که ویروس کرونا نان‌آوری خانه‌هاشان را گرفت و بسته‌های معیشتی و تسهیلاتی بانکی اقشار آسیب‌دیده نیز شامل حالشان نشد.

به گزارش پایگاه خبری طبس نیوز به نقل از خبرگزاری فارس از بیرجند، ناجی غریق به فردی اطلاق می‌شود که چیره به فن شناست و برای حفظ و نگهبانی از جان شناگران آموزش‌های تخصصی را دیده‌است. ناجی‌غریق در مجموعه‌های آبی و استخرهای شنا لحظه‌ای چشم از آب برنمی‌دارد تا لذایذ تفرجات به آب‌زدگان با سهل‌انگاری فردی تلخ نگردد.

گرچه رشادت‌های این ناجیان جان شناگران آبی در دوران پیش از کرونا نیز کمتر در معرض دید مسئولان ورزشی بود و با مشکلاتی چون نبود بیمه و امنیت شغلی دست‌و پنجه نرم می‌کردند اما با شیوع ویروس کرونا و تعطیلی مجموعه‌های آبی بیکار شدند، از خاطره‌ها رفته‌اند و هیچ حمایتی را نیز تاکنون از متولیان امر ندید‌ه‌اند.

پیش از این ۲۱۰ ناجی غریق خراسان‌جنوبی در ۱۹ استخر شنای سرپوشیده استان شاغل بودند که  ویروس کرونا نان‌آوری خانه‌هاشان را گرفت و بسته‌های معیشتی و تسهیلاتی بانکی اقشار آسیب‌دیده نیز شامل حالشان نشد.

گرچه مسوولان و متولیان امر ورزش خراسان‌جنوبی برای اختصاص بسته‌های معیشتی به ناجیان غریق چندین بار قول دادند و اسامی ناجی‌های معرفی شده از سوی هیأت را نیز دریافت کردند! ولی بازهم خبری از بذل و تفقد آنان نشد.

 وام‌های در نظر گرفته شده برای مربیان ورزشی که ناجیان غریق را نیز شامل می‌شد با توجه به مهلت بازپرداخت نامعلوم آن چندان کارایی نداشت! چون ناجی که درآمدی ندارد توانایی پرداخت قسط را از کجا دارد؟ نبود حمایت از ناجیان غریق خراسان‌جنوبی، برخی از ناجی‌ها را به‌سمت‌وسوی رانندگی کشانده است که در شآن آنان نیست و بسیاری نیز هنوز بیکارند.

پیگیری‌های هیأت نجات غریق و غواصی خراسان‌جنوبی برای حمایت‌های معیشتی و تسهیلات وام‌های قرض‌الحسنه به کسانی که که شغل اصلی‌شان ناجی، سرپرست خانواده و تأمین ‌کننده مخارج زندگی چندصد عائله هستند و در تمام فصول درگیر کارند با سایر مربی‌های ورزشی که به صورت مقطعی فعالیت می‌کنند، تفاوت دارد، پس از مراجعه به ادارات ورزش و جوانان و سازمان بازرسی بی‌نتیجه مانده است.

فدراسیون نجات غریق و غواصی در این اوضاع و احوال شیوع ویروس کرونا فقط ۳۰ میلیون به هیأت استان مساعدت نموده که حتی کفاف هزینه امورات جاری و دفتری را نکرده است.

مشکل عدم بیمه ناجی‌های غریق را می‌توان به درآمدهای ناچیز مدیران مجموعه‌های آبی و استخرهای شنای سرپوشیده خراسان‌جنوبی ربط داد به‌طوری که با به‌کارگیری تعداد منجی بیشتر و ساعت کار کمتر شرایط را به نحوی برنامه‌ریزی می‌کنند که منجی‌ها مشمول قانون کار نشوند، گرچه ناجی‌های جوان متوجه این جریان نبوده و اهمیت چندانی نیز به این موضوع تا قبل از ویروس کرونا نداشته‌اند.

از آنجایی که نجات غریق، شغل مقدسی است و فعالان این حوزه تا به حال هم از جان مایه گذاشته‌اند تا جان افراد زیادی را که با مرگ ثانیه‌ای فاصله نداشته‌اند، نجات دهند، این روزها خود نیازمند حمایت‌های حداقلی بسته‌های معیشتی یا تسهیلات قرض‌الحسنه و کم‌بهره بانکی هستند تا بتوانند باز پرداخت آن‌ را بعد از بازگشایی استخرها و شروع مجدد فعالیت‌ها انجام دهند.

قشری که سال‌ها برای ورزش خراسان‌جنوبی زحمت کشیده و اکنون درگیر بیکاری ناشی از ویروس کرونا شده است نباید خانه‌نشین‌باشد، ناجیان‌ غریق سال‌هاست به‌خاطر گاز کار موجود در مجموعه‌های آبی شش‌های‌شان آسیب‌دیده و روزگار را به سختی می‌گذرانند نیازمند نگاه پدرانه مسئولان و متولیان ورزشی هستند.

انتهای‌ پیام/۶۹۰۱۴/ح


لینک منبع خبر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سیزده − یازده =