از حرف تا عمل استاندار خراسان جنوبی/ ظرفیت‌های ورزشی اسکواش که از بین رفت

ساخت راکت بومی و کورت‌های سه دیواره اسکواش از ظرفیت‌هایی بود که به دلیل عدم همکاری و حمایت استانداری خراسان جنوبی از بین رفت؛ شعارهایی که برای حمایت از ورزش و محصولات بومی داده می‌شود ولی در عمل از آن‌ها خبری نیست.

به گزارش پایگاه خبری طبس نیوز به نقل از خبرگزاری فارس از بیرجند، چندی قبل خبر احداث ۱۰۰ کورت سه دیواره اسکواش در خراسان جنوبی رسانه‌ای شد خبری که برای جوانان و نوجوانان روستایی علاقه‌مند به این ورزش خوشحال کننده بود و می‌توانست نتایج خوبی به همراه داشته باشد اما بعد از راه اندازی ۴ کورت و تا مرحله آماده سازی ۲۰ کورت روستایی این طرح‌ها توسط استاندار متوقف شدند در حالیکه هیچ هزینه‌ای توسط استانداری پرداخت نمی‌شد اما در ماه گذشته در مسابقات کشوری کورت‌های سه دیواره شاهد درخشش جوانان روستایی خراسان جنوبی بودیم که اگر این روند ادامه دار بود می توانست موفقیت های بیشتری به همراه داشته باشد.

همچنین برای اولین بار در کشور راکت‌های اسکواشی طراحی و تولید شد که برای جوانان علاقه‌مند به این رشته نور امیدی در کاهش چشم گیر هزینه‌ها بود و می‌توانست برند خراسان جنوبی باشد که باز هم به دلیل نبود حمایت از سوی استانداری خراسان جنوبی چنین طرحی به اسم استان همجوار ما سیستان و بلوچستان خورد و تمام زحمات استان از بین رفت.

در همین راستا با رئیس اسبق هیئت اسکواش استان خراسان جنوبی که از ۱۶ شهریور دوره ۴ ساله ایشان به پایان رسیده است ولی مسئول دو کمیته در فدراسیون است گفت و گو کردیم.

انعقاد تفاهم‌نامه ۴ جانبه برای کورت‌های سه دیواره

مسئول کمیته‌های توسعه همگانی و امور استان‌های فدراسیون اسکواش جمهوری اسلامی ایران گفت: احداث کورت‌های سه دیواره اسکواش و ساخت راکت‌های داخلی ظرفیتی برای خراسان جنوبی بود که از بین رفت.

علی غنی اظهار داشت: در آذرماه سال گذشته برای توسعه همگانی ورزش اسکواش برنامه‌ریزی‌هایی انجام و مقرر شد بررسی‌هایی در روستاها انجام شود تا برای توسعه ورزش گامی برداشته شود.

وی ادامه داد: در همین راستا سه طرح به فدراسیون ارسال شد که یک طرح به عنوان ساخت سازه‌های سه دیواره اسکواش مورد تأیید قرار گرفت و از سوی فدراسیون جهانی نیز مورد تشویق قرار گرفت.

به گفتۀ وی برای اجرای این طرح در خراسان جنوبی نیز تفاهم نامه ۴ جانبه‌ای بین هیئت اسکواش استان، اداره کل ورزش و جوانان خراسان جنوبی، هیئت ورزش‌های روستایی و دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری خراسان جنوبی منعقد شد.

دستور توقف از سوی استاندار

مسئول کمیته توسعه همگانی فدراسیون اسکواش ایران بیان کرد: قرار بود ۱۰۰ کورت سه دیواره اسکواش در روستاهای خراسان جنوبی احداث شود که  هر روستا توان اجرای این عملیات را دارد درخواست بدهد.

غنی تصریح کرد: هزینه ساخت این کورت‌ها به هیچ عنوان از طرف هیئت ورزشی، اداره کل یا استانداری نبوده و فقط آموزش و تأمین تجهیزات کورت‌ها برعهده هیئت‌ها است.

وی با بیان اینکه با وجود اینکه هیچ هزینه‌ای از سوی استانداری پرداخت نمی شد، گفت: سنگ‌اندازی‌هایی انجام شد و بعد از احداث ۴ کورت سه دیواره در ۴ روستای دستگرد، حاجی آباد، بسطاق سرایان و جوخواه طبس و آماده سازی ۲۰ کورت دیگر استاندار دستور به توقف این کار داد.

به گفتۀ وی دلیل استاندار گران بودن این رشته بود و این در حالی است که ساخت این کورت‌ها ۱۵ میلیون تومان هزینه داشت و توسط خود مسئولان و دهیار روستا در صورت تمایل ساخته می‌شد؛ اما چمن‌های مصنوعی بدون هیچ خروجی با مبلغ ۶۰۰ میلیون تومان احداث می‌شود که هیچ فایده‌ای برای جوانان روستا ندارد.

۴ مقام کشوری خروجی کورت‌های سه دیواره

مسئول کمیته امور استان های فدراسیون اسکواش جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد: خروجی همین ۴ کورت سه دیواره اسکواش این بود که جوانان این  روستا در مسابقات کشوری ۳ مقام دومی، سومی و چهارمی و در جدول بازنده‌ها مقام اول را از آن خود کردند.

غنی افزود: اگر از ادامه این کار جلوگیری نمی‌شد ما شاهد مقام آوری‌های بیشتری نیز از بین جوانان و نوجوانان روستایی بودیم و این تصمیمات اشتباه عواقب بدی برای استان دارد.

به گفتۀ وی در تفاهم نامه ۴ جانبه هر بخش وظایف خود را داشت و استانداری برای برند بودن کار اضافه شده بود و حتی یک ریال هم در این زمینه کمک نکرده بودند.

وی بیان کرد: هیچگونه منعی برای ساخت این کورت‌ها در روستاهای متقاضی وجود نداشت و هر روستا که توسط دهیاری امکان ساخت داشت تجهیزات و آموزش برای آنها اجرا می‌شد.

راکت‌های بومی به اسم استان همجوار

رئیس اسبق هیئت اسکواش استان خراسان جنوبی یکی دیگر از ظرفیت‌های سوخت شده خراسان جنوبی را ساخت راکت بومی دانست و عنوان کرد: از آنجایی که راکت‌های موجود در بازار قیمت های بالای ۲ میلیون تومان دارند برنامه ریزی برای کاهش این قیمت در نظر گرفته شد.

غنی تصریح کرد: در همین راستا به سمت تولید و ساخت راکت‌های بومی رفتیم تا در نهایت راکتی با کیفیت تأیید شده تولید شد که قیمت نهایی آن برای مردم ۱۰۷ هزار تومان است.

وی اظهار کرد: از استاندار خراسان جنوبی درخواست کمک ۳۰ میلیون تومانی برای تولید ۳۰۰ راکت را کردیم تا به تمام استان‌ها ارسال و به اسم و برند خراسان جنوبی در کشور معرفی شود که استاندار خراسان جنوبی با این طرح موافقت نکرد.

به گفتۀ وی با تمام مسئولان و معاونت‌های استانداری خراسان جنوبی نیز رایزنی انجام شد تا از تولید داخلی ملی و بومی حمایت کنند ولی هیچگونه خروجی نداشت.

مسئول کمیته توسعه همگانی فدراسیون اسکواش ایران گفت: به دلیل نبود حمایت ها در خراسان جنوبی، مسئولان زاهدان درخواست کردند این طرح به آنها داده شود و ساخت راکت بومی به زاهدان داده شد در حالی که پایه آن از خراسان جنوبی شروع ولی با نام استان دیگری در کشور معرفی خواهد شد.

غنی درخواست کرد: مسئولان استانی به دلیل عدم حمایت‌ها و از بین رفتن ظرفیت‌ها که باعث توسعه و معرفی استان می‌شد باید پاسخ گوی جوانان استان باشند.

اما نکته پایانی…

مسئولان استان لازم است پاسخ‌گوی اجرای طرح‌هایی باشند که هیچ گونه خروجی برای قهرمانی و توسعه ورزش استان، ندارد و فقط هزینه‌های هنگفتی مانند چمن‌های مصنوعی ۶۰۰ میلیونی به همراه دارد، این در حالی است که با اجرا و حمایت از طرح‌هایی که به سمت و سوی قهرمانی و توسعه ورزش می‌رود می‌توان شاهد موفقیت‌ها و پیشرفت‌های بیشماری باشیم که به دلیل برخی از سوءگیری‌ها و سنگ اندازی‎‌ها از بین می‌رود.

انتهای پیام/۳۶۳۵


لینک منبع خبر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

7 + چهارده =