ثبت ۲۰ وقف به ارزش ۴.۵ میلیارد تومان در «بیرجند و درمیان»

به گزارش پایگاه خبری طبس نیوز به نقل از خبرگزاری فارس از بیرجند،  حجت‌الاسلام دادخدا خدائی صبح امروز در نشست خبری، اظهار داشت: طی ۶ ماه گذشته ۲۰ وقف جدید در شهرستان‌های بیرجند و درمیان به ثبت رسیده که ارزش ریالی آن ۴.۵ میلیارد تومان است و ۱۶ وقف طی هفته وقف ثبت شده است. 

وی افزود: در شهرستان‌های بیرجند و درمیان ۲۷۶۵ فقره موقوفه دارای کاربری‌های مختلف  و تعداد ۶۳۱۵ رقبه وجود دارد. 

رئیس اوقاف و امور خیریه شهرستان بیرجند و درمیان بیان داشت: ۱۸ بقعه متبرکه در این دو شهرستان به‌صورت هیأت امنایی اداره می‌شوند. 

خدائی عنوان کرد: اوقاف شهرستان قریب  ۱۰ هزار مستأجر دارد که نقش به‌سزایی در اشتغالزایی ایفا کرده است در روستاها نیز رقبات زیاد با تعداد مستأجرهای زیادی وجود دارد که خود باعث اشتغالزایی در این مناطق شده است.

وی اظهار داشت: درآمد موقوفات به حساب اختصاصی آن موقوفه واریز و به نسبت نیت واقفین اجرای نیت می‌شود و عمده نیات موقوفات به عزاداری امام حسین (ع) برمی‌گردد که با راه‌اندازی پایگاه‌های مشاوره‌ای وقف، وقفیات به سمت نیات روز جامعه سوق داده شده‌اند.

رئیس اوقاف و امور خیریه شهرستان بیرجند و درمیان با بیان اینکه در تمام روستاها موقوفه داریم، افزود: شاید به این دلیل که ما عملکرد خوبی نداشته‌ایم دید منفی برای اعلام وجود موقوفاتی که در دست مردم است، وجود دارد چرا که  برای ثبت به اوقاف مراجعه نمی‌کنند و در بازه‌های  زمانی مختلف زمینه برای  تصرف متصرفان فراهم شده است. 

خدائی از ثبت مالکیت ۱۵۰ فقره از موقوفات  به ارزش ریالی ۲۵ میلیارد تومان در سال جاری خبر داد و گفت: این تعداد موقوفه از دخل و  تصرف افراد سودجو خارج شده اما با این وجود اکثر موقوفات ما هنوز سند دارنیست. 

وی خاطرنشان کرد: طی مدت زمان گذشته از سال جاری ۵۱۰۰ متر مربع از موقوفات تعمیر، مرمت و بازسازی شده و همچنین در این مدت در راستای اجرای نیات واقفین  ۶ میلیارد تومان هزینه شده است. 

رئیس اوقاف و امور خیریه شهرستان بیرجند و درمیان به موقوفات قرآنی در شهرستان بیرجند اشاره کرد و افزود: ۴ موقوفه قرآنی داریم که در محل حسینه امام رضا (ع) در حال تربیت حافظین قرآنی است و با توجه به فعالیت ۴۰ مربی حفظ تاکنون ۶۹۰ نفر در این مکان آموزش دیده و در حال حاضر ۲۵ نفر از سراسر کشور در حال تربیت حفظ قرآن هستند‌. 

خدائی از برنامه جدید اوقاف در زمینه واگذاری تولیت و مدیریت وقفیات به خود واقفین خبر داد و گفت: تاکنون  ۱۰۰ موقوفه دارای متولی شده است. 

وی عنوان کرد: راه‌اندازی مرکز افق در راستای کمک به نیازمندان با حفظ کرامت انسانی آن‌ها و طرح شمیم خدمت در راستای کارآموزی و حرفه‌آموزی از دیگر اقدامات اوقاف و امور خیریه است. 

رئیس اوقاف و امور خیریه شهرستان بیرجند و درمیان گفت: به‌کارگیری امین برای موقوفات یکی دیگر از برنامه‌های اوقاف است و با توجه به اینکه این برنامه اقدام جدیدی در راستای رفع مدیریت ضعیف موقوفات است در این راستا تاکنون در بخش قهستان شهرستان درمیان حدود ۲۰۰ وقف در ۶۰ روستا به افراد امین واگذار شده است. 

خدائی از بروز رسانی موقوفات خبر داد و گفت: در این راستا از ظرفیت کارشناسان دادگستری و حضورشان در روستاها و مشاهده عینی وقف با حضور معتمدین روستا  و تعیین دقیق حق و حقوق موقوفه استفاده می‌شود. 

وی با بیان اینکه تاکنون نتوانستیم در بروزرسانی موقوفات موفق عمل کنیم، افزود: معمولا در تعیین نرخ املاک وقفی با بقیه فرق گذاشته می‌شود. 

رئیس اوقاف و امور خیریه شهرستان بیرجند و درمیان در مورد بروزرسانی حق‌الاجاره موقوفات، بیان داشت: تعدادی از اراضی موقوفه  بصورت خام رها شده‌اند که  به‌خاطر صرفه و صلاح موقوفه قرار است برخی قطعه‌ها فروخته شود و در مابقی قطعه‌ها  هزینه و سرمایه‌گذاری شوند که بیش از ۲۰ قطعه به این صورت در شهرستان وجود دارد.

خدائی در مورد موقوفه آب و لوله، اظهار داشت: نیت این موقوفه برای تأمین آب شرب مردم است که در این راستا ۹ سقاخانه احداث شده و چنانچه در محله‌ای از شهر مردم خواستار احداث سقاخانه باشند آمادگی احداث داریم. 

وی در مورد آستان مقدس امامزادگان باقریه (ع) بیرجند، بیان داشت: این آستان یکی از بقعه‌های  شاخص در خراسان‌جنوبی و مرکز استان به‌شمار می‌رود اما به دلیل کمبود اعتبار و بودجه عملیات عمرانی آن به‌کندی پیش رفته و علی‌رغم استقبال زائرین و مجاورین در محجوریت و غربت بسر می‌برد. 

رئیس اوقاف و امور خیریه شهرستان‌های بیرجند و درمیان گفت: درآمد این آستان در طول سال حدود ۴۰۰ تا ۵۰۰ میلیون تومان است که این کمک‌ها پاسخگوی نیازهای بقعه نیست لذا انتظار داریم خیرین و  مردم بیشتر به این حوزه توجه کنند.

خدائی در مورد دفن اموات در امامزادگان باقریه (ع)، اظهار داشت: در گذشته در این مکان اموات دفن می‌شدند و قبرستانی در اینجا وجود دارد لذا دفن اموات در این بقعه کار خلاف واقعی نیست چالشی و فقط باید برای دفن اموات با شهرداری هماهنگی‌های لازم صورت گیرد. 

وی خاطرنشان کرد: با توجه به ارجاع این موضوع به دادستانی و حل آن از طریق دستگاه قضا، دفن اموات در این مکان مقدس که خواسته مردم نیز است به رونق آن کمک خواهد کرد. 

رئیس اوقاف و امور خیریه شهرستان بیرجند و درمیان در مورد مالکیت زمین پمپ بنزین روبروی امامزادگان باقریه(ع)، تبیین کرد: ما به جد پیگیر این موضوع هستیم چون ملک آن وقفی است و احقاق حق خواهد شد.

انتهای پیام/۶۷۰۱۵/ح


لینک منبع خبر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیست − 16 =