رایزنی های انریکه مورا در تهران

معاون سرویس اقدام اتحادیه اروپا در تهران با باقری، معاون سیاسی وزارت امور خارجه و هیئت همراه دیدار کرد.

به گزارش پایگاه خبری طبس نیوز به نقل از پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر،

مسائل دوجانبه، منطقه‌ای و بین المللی از جمله روابط ایران و اتحادیه اروپایی، موضوع افغانستان و نیز مذاکرات برای برداشتن تحریم‌های ظالمانه، از موضوعات مطرح در این نشست بود.

 

غربی‌ها هیچ اهرم فشاری علیه ایران ندارند

کارشناس مسائل سیاسی تاکید کرد: غربی‌ها هیچ اهرم فشاری علیه ایران ندارند و با توجه به این که خودشان در شرایط ایده آلی نیستند باید به آنان تفهیم کرد که متوجه شرایط دشوارشان هستیم.

آقای محمد مرندی در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار صدا و سیما با اشاره به سفر معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به تهران گفت: زمان به نفع غربی‌ها نیست؛ آنان با چالش‌های عظیم اقتصادی مواجه اند و قیمت جهانی نفت رو به افزایش است که این برای اقتصاد امریکا و اروپا تأثیر بسیار مخربی دارد.
وی افزود: بی ثباتی احتمالی در عراق هم می‌تواند قیمت نفت را بالاتر از نرخ کنونی ببرد به این علت غربی‌ها هیچ اهرم فشاری علیه کشورمان ندارند که مثلاً بخواهند نفت ما را بیشتر تحریم کنند، زیرا به هیچ عنوان در شرایط مساعدی نیستند.

آقای مرندی گفت: به ویژه با توجه به این که غربی‌ها در حال عقب نشینی از منطقه اند و چین در حال قدرتمند شدن است آنان به توافقی سریع نیاز دارند، اما مقامات کشورمان باید به آنان تفهیم کنند که کاملاً متوجه شرایط دشوارشان هستیم.
کارشناس مسائل امریکا در پاسخ به این که چرا تروئیکای اروپایی و امریکا برغم شرایط بحرانی همچنان به زیاده خواهی علیه کشورمان در موضوع مذاکرات ادامه می‌دهند، اظهار داشت: طبیعی است که هر طرفی مذاکره کننده خوبی باشد از موضع قدرت برخورد می‌کند و امتیاز به دست می‌آورد.
وی تصریح کرد: وقتی از موضع ضعف برخورد کنیم و بگوییم خزانه خالی است، عجله داریم یا اولویت اولمان توافق است به طرف مقابل سیگنال می‌دهیم که در موضع ضعفیم و او هم مطالبه گری حداکثری می‌کند.
آقای مرندی افزود:، اما وقتی با اقتدار جلو می‌رویم و طلبکارانه حرف می‌زنیم طبعاً سر میز مذاکره، جایگاه مان قوی‌تر است.
وی تصریح کرد: این اشتباهی بود که در سال‌های اخیر در مواجهه با غربی‌ها مرتکب شدیم و رئیس جمهور سابق خیلی وقت‌ها از موضع ضعف صحبت می‌کرد در حالی که آنان با قدرت صحبت می‌کنند.

آقای مرندی گفت: اما اکنون قیمت جهانی نفت به حدود ۱۰۰ دلار نزدیک می‌شود و وضع عراق نیز مبهم است و بی ثباتی در این کشور می‌تواند تأثیر فوق العاده‌ای در فروش نفت و بحران جهانی ایجاد کند.
این کارشناس مسائل سیاسی افزود: شرایط غرب نیز مثل سابق نیست بنابر این آنان به هیچ عنوان در شرایط مطلوبی نیستند.
وی گفت: البته شرایط ما هم راحت نیست، اما به هر حال فشار حداکثری را تحمل کردیم آن هم در شرایط کرونایی؛ با این حال گرچه شرایط ما سخت است، اما به ثبات رسیدیم.

لینک منبع خبر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

16 + 12 =