ایجاد تیم‌های واکنش سریع برای مقابله با کرونا در خراسان‌جنوبی

به گزارش پایگاه خبری طبس نیوز به نقل از خبرگزاری فارس از بیرجند، «حیمد ملانوری» امروز در نشست مدیریت بیماری کرونا اظهار داشت: با تشکیل تیم‌های واکنش سریع در شهرستان‌های استان و ترغیب افراد به واکسیناسیون، بیماری کرونا را در سطح استان مدیریت کنیم.

استاندار خراسان‌جنوبی افزود: بر اساس آخرین گزارش‌های مربوط به رنگ بندی‌ها، شهرستان‌های بیرجند و قاینات نارنجی، نهبندان، فردوس و طبس قرمز و مابقی شهرها زرد هستند.  

وی به اظهارات فرمانداران دو شهرستان قاینات و بیرجند که موفق به کاهش رنگ بندی شده بودند اشاره کرد و  اظهار داشت: با تشکیل تیم های واکنش سریع و از طریق آموزش و فرهنگ سازی باید به گونه ای عمل کنیم که کسانی که نسبت به تزریق  واکسن اقدام نکرده اند، مجبور به انجام آن شوند.

به گفته وی؛ بر اساس گزارش های دانشگاه علوم پزشکی، عادی انگاری،  رعایت نکردن پروتکل های بهداشتی، استفاده نکردن از ماسک و واکسن نزدن نقش مهمی در میزان ابتلاها و فوتی های این بیماری ایفا می کند.

استاندار با بیان این که دستگاه هایی همچون جهاد کشاورزی، صمت، میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و نیز فرمانداران باید در بخش های وابسته به فعالیت‌های اقتصادی مداخله کرده و نظارتی جدی داشته باشند، تصریح کرد: با واحدهای  صنفی پروتکل شکن باید به عنوان تخلف صنفی برخورد شود.

ملانوری با تأکید بر این که استان در زمینه رعایت پروتکل ها و فاصله اجتماعی در بازار و نیز واحدهای صنفی نسبت به میانگین کشوری شرایط مطلوبی دارد، گفت: باید تلاش کنیم باز هم این وضعیت  را ارتقاء دهیم و لازم است در این راه از تجربیات ارزشمند یکسال و نیم گذشته در مدیریت بیماری بهره ببریم.

وی با بیان این که نیروهای دولتی ملزم به  رعایت قوانین و دستور العمل ها می باشند اظهار داشت: حوزه اداری و مالی باید ابتدا  به کارمندانی که پروتکل ها را رعایت نمی کنند، تذکر کتبی داده و در مرحله بعد این افراد را به حوزه تخلفات اداری بفرستد.

به گفته وی؛ اتاق اصناف نیز باید آمار افراد دارای پروانه صنفی که واکسیناسیون انجام نداده اند را ظرف یک هفته استخراج کرده در اختیار دانشگاه علوم پزشکی قرار دهد و فرمانداران هم با اقناع سازی به این موضوع ورود کنند.

استاندار به افزایش سطح پوشش واکسیناسیون استان اشاره و  تصریح کرد: واکسن به میزان کافی و در انواع برندهای تزریقی کشور در استان وجود دارد، لذا باید با استفاده از ظرفیت کمیته اطلاع رسانی و متنفذین نظیر ائمه جمعه، علمای شیعه و سنی و … مردم را به انجام واکسیناسیون  تشویق کنیم.

ملانوری به موضوع بازگشایی مدارس و دانشگاه ها اشاره کرد و متذکر شد:  لازم است نگاه مان را به دانش آموزان و دانشجویان تغییر دهیم زیرا دوران کرونا باعث بروزتغییراتی مهم در آنها شده بنابراین باید محتواهای کوچک علمی و روان تهیه شده در اختیار معلمین و اساتید قرار گیرد تا آنها  بتوانند با دانش آموزان با زبان علمی خاصی در حوزه کرونا صحبت نمایند.

وی افزود: در بازگشایی مدارس، تعداد دانش آموزان هر کلاس نباید از  ۱۵ نفر تجاوز کند، ضمن آنکه فضای آموزشی باید به طور کامل ضد عفونی شده و از تهویه مناسب برخوردار  باشد و پروتکل ها نیز با جدیت  رعایت شود و دانشگاه علوم پزشکی نیز باید بر انجام دستورالعمل ها نظارت کند.

به گفته وی؛ اگرچه حوزه آموزش در دوران کرونا آسیب جدی  دیده و باید تقویت شود اما نمی توانیم برای جان گرفتن فضای آموزشی، جان مردم را بگیریم.

استاندار به دو شهرستان قرمز طبس و فردوس اشاره کرد و گفت: با وجود حرم مطهر امامزاده حسین بن موسی الکاظم (س) طبس، محل مراجعه زائرین متعدد بویژه افراد غیر بومی است، لذا اقامت موقت و زیارت بلا مانع است ولی باید از  تجمع در این مجموعه جلوگیری شود و در صورت استفاده از زائرسراها باید رعایت پروتکل ها با نظارت دقیق تر صورت پذیرد.

ملانوری در خاتمه گفت: برگزاری نمازجمعه در شهرستان های قرمز  بر اساس دستورالعمل ها با رعایت فاصله اجتماعی (۴ متر مربع)،  در مدت زمان ۴۵ دقیقه و  شرکت ۱۰۰ نفر بلا مانع است .

شایان ذکر است؛ در این جلسه که با دستور ویژه استاندار و با حضور فرمانداران شهرستان های بیرجند، قاینات، نهبندان، فردوس و طبس( به صورت ویدئو کنفرانسی) و جمعی از مدیران کل دستگاه های اجرایی برگزار شد، ضمن بررسی آخرین وضعیت شیوع بیماری، برنامه ریزی های لازم در زمینه کاهش آمار ابتلا و افزایش واکسیناسیون صورت گرفت.

انتهای پیام/۳۶۳۵


لینک منبع خبر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دو × 2 =