بلاتکلیفی پیست اتومبیلرانی خراسان‌جنوبی/ مدال‌های طلایی که در مشکلات مالی ذوب می‌شود

به گزارش پایگاه خبری طبس نیوز به نقل از خبرگزاری فارس از بیرجند، اتومبیلرانی رقابتی مبتنی بر مهارت‌های رانندگی که بر اصل سرعت و دست‌فرمان استوار بوده و مسابقات اتومبیلرانی نیز از مهیج‌ترین مسابقات ورزشی است که سالانه در اقصی نقاط جهان دیدگان میلیون‌ها نفر را معطوف به خود می‌کند.

اتومبیلرانی به دو بخش مسابقات در داخل پیست با زمان‌بندی از پیش تعیین شده برگزار می‌شود و مسابقات خارج پیست نیز اغلب با همان شرایط ولی در مسیرهای طبیعی یا مصنوعی ساخته شده، انجام می‌شود که این مسیرها می‌تواند از خیابان‌های عادی سطح شهرها تا مسیرهای صعب‌العبور در مناطق جنگلی یا بیابانی و کوهستانی باشد.

خراسان‌جنوبی بعنوان سومین استان پهناور ایران اسلامی از مزیت‌های کویری و بیابان‌های وسیع‌ ماسه‌ای برخوردار است که می‌تواند در شاخه‌های آفرود و رالی رشته‌ اتومبیلرانی سرآمد میزبانی کشور گردد و توریسم ورزشی را به حد اعلای‌ این حوزه ارتقاء دهد.

فتح سکوهای قهرمانی کشور

اگرچه تلاش خستگی‌ناپذیر خادمان رشته موتورسواری و اتومبیلرانی خراسان‌جنوبی طی سال‌های اخیر به بار نشسته و فرزندان شایسته‌ این دیار بر سکوهای قهرمانی کشور ایستاده‌اند؛ اما در حوزه سخت‌افزاری و زیرساختی چشم‌انتظار حمایت مسوولان می‌باشند.

سامان اکبرپور رئیس هیات موتورسواری و اتومبیلرانی خراسان‌جنوبی اظهار داشت: فاز نخست پیست چندمنظوره  اتومبیلرانی امیرآباد بیرجند در اردیبهشت ۱۳۹۴ راه‌اندازی شد، بستر مناسبی برای توسعه این رشته مهیج و پرطرفدار را فراهم ساخت و میزبان مسابقات متنوع قهرمانی استانی این رشته ورزشی گردید.

وی افزود: مساحت این پیست چهار هزار متر است که فقط یک‌سوم آن آسفالت شده و طی چندین سال اخیر بدلیل تنها مکان برگزاری مسابقات قهرمانی و جلسات تمرینی اتومبیلرانان‌ خراسان‌جنوبی مستعمل و نیازمند بازسازی می‌باشد.

۳ استاندار و ۳ مدیرکل ورزش و جوانان خراسان جنوبی نتوانستند مشکل تنها پیست اتومبیلرانی استان را استانداردسازی کنند

رئیس هیات موتورسواری و اتومبیلرانی خراسان‌جنوبی با تاکید بر شرایط تاسف‌بار پیست چندمنظوره امیرآباد تصریح کرد: متاسفانه مالکیت تنها پیست چندمنظوره اتومبیلرانی استان نیز مشخص نیست و بارها از سوی دهیاری روستاهای امیرآباد و شمس‌آباد مکاتباتی مبنی بر درخواست تعطیلی آن شده است.

اکبرپور یادآور شد: ساخت و سازهای مسکونی اطراف پیست چندمنظوره اتومبیلرانی امیرآباد بیرجند و تردد مضاعف، موجب نارضایتی اهالی روستا و ورزشکاران این رشته ورزشی شده که چندی قبل راهنمایی و رانندگی ورودی این پست را مسدود کرد.

وی با اشاره به پیگیری‌های مستمر مسولان اسبق و فعلی هیات موتورسواری و اتومبیلرانی خراسان در راستای استاندارسازی و رفع نواقص پیست چندمنظوره امیرآباد گفت: در دوران تصدی سه مدیرکل ورزش و جوانان و سه استاندار اخیر در این خصوص قول‌هایی داده شده که تاکنون محقق نشده است.

مدال‌هایی که مشکلات مالی ذوب‌شان می‌کند

رئیس هیات موتورسواری و اتومبیلرانی خراسان‌جنوبی خاطرنشان کرد: اگرچه در برنامه‌های ۱۴۰۱ اداره کل ورزش و جوانان خراسان جنوبی اشاره‌ای به احداث پیست استاندارد اتومبیلرانی استان در مجموعه ۱۵ هزارنفری غدیر بیرجند شده است، باتوجه به زمان‌بر بودن بهره‌برداری این پروژه ورزشی می‌توان با به‌سازی پیست امیرآباد خیلی از فعالیت‌های اساسی هیات را پوشش داد.

اکبرپور با اشاره به کسب مدال طلای سینا دانشگر از شهرستان سرایان در مسابقات قهرمانی موتورسواری کشوری آباده استان فارس تاکید کرد: مشکلات مالی و عدم حمایت مناسب متولیان امر در اعزام سایر ورزشکاران خوش‌آتیه استان به رقابت‌های ملی و حتی‌بین‌المللی تاثیر منفی گذاشته و بسیاری از مدال‌های رنگی ورزشکاران را می‌بلعد.

وی از آمادگی میزبانی خراسان‌جنوبی در مسابقات رالی و آفرود کشوری و بین‌المللی خبر داد و افزود:کویر لوط، بیابان‌های مسطح ماسه‌ای و بوم‌گردی‌های بی‌نظیر استان می‌تواند محلی برای تفرجگاه توریسم‌های ورزشی و رقابت‌های اتومبیلرانی حتی جهانی باشد.

آیا خراسان‌جنوبی صاحب پیست استاندارد اتومبیلرانی می‌شود؟

مازیار ناظمی رئیس فدراسیون موتورسواری و اتومبیلرانی نیز در تایید استعدادهای بالقوه و ظرفیت‌های بی‌بدیل‌ خراسان‌جنوبی اظهار داشت: درصدد اعطای میزبانی مسابقات ملی و حتی بین‌المللی به این استان هستیم.

وی در خصوص پیگیری احداث پیست چندمنظوره اتومبیلرانی خراسان‌جنوبی و رفع مشکلات پیش‌روی پیست امیرآباد بیرجند گفت: با شرکت توسعه و تجهیز اماکن ورزشی رایزنی‌های لازم صورت خواهد گرفت.

و اما! پیگیری‌های خبرگزاری فارس در خصوص کمک‌های اداره کل ورزش و جوانان خراسان جنوبی در سال ۱۴۰۰ به هیات‌های ورزشی از مسوولان این حوزه نتیجه نداد و نمی‌توان در خصوص مبالغ واریزی به حساب هیات موتورسواری و اتومبیلرانی و مشکلات مالی هیات اظهار نظر اسنادی کرد.

انتهای‌پیام/۶۹۰۱۴/ی


لینک منبع خبر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهار × دو =