«هاب شتر» تدبیری برای سودآوری در کویر/چالش آب بر سر راه تکمیل پروژه

خبرگزاری فارس- خراسان‌جنوبی؛ خراسان‌جنوبی با حدود ۳۰ هزار نفر شتر دومین قطب پرورش این حیوان در ایران به حساب می آید و همین قابلیت سبب شد تا برای تبدیل استان به هاب (مرکز منطقه ای) پرورش شتر تفاهم نامه مشارکتی میان ستاد اجرایی فرمان امام خمینی (ره)، وزارت جهاد کشاورزی و استانداری خراسان جنوبی امضا شود.

مدت اجرای این تفاهم نامه دو سال یعنی تا سال ۱۴۰۰ است و با اجرایی شدن آن، خراسان جنوبی به رتبه اول پرورش شتر منطقه در بخش های مختلف از جمله تامین علوفه، تولید گوشت، فراوری تولیدات شتر و … تبدیل می شود.

اما نکته حائز اهمیت اجرای این طرح، ایجاد ۱۲ هزار فرصت شغلی برای جامعه روستایی استان از جمله در شهرستان های نهبندان، خوسف، زیرکوه و طبس به عنوان مراکز اصلی پرورش شتر منطقه است.

 

اجرای این پروژه توسط ستاد اجرایی فرمان امام (ره)، وزارت جهاد کشاورزی و… از نهبندان که با ۱۲ هزار نفر شتر قطب پرورش شتر خراسان جنوبی به حساب می آید آغاز شد. حال پرسش این جاست که برای طی شدن مسیر و مبدل شدن به هاب شتر، مفاد تفاهم نامه منعقد شده در این مدت تا چه حد اجرایی شده است؟

سید«مجتبی موسوی» مدیر ستاد اجرایی فرمان امام خمینی (ره) در خراسان جنوبی در گفت وگو با خبرنگار فارس از بیرجند، ابتدا به اهداف مدنظر در عملیاتی شدن این مگا پروژه اقتصادی اشاره کرد و اظهارداشت: افزایش موجودی شتر استان، اشتغال زایی روستایی، مرتع کاری و دخیل کردن شتردار در توسعه مرتع، ایجاد و ساخت قرنطینه و بازار شتر برای تکمیل حلقه های تامین و بازار شتر، تقویت و ایستگاه های پیشران فناوری و نوآوری، فراوری شیرو گوشت و خرید تضمینی محصولات و توانمندسازی و شبکه سازی شترداران از جمله اهدافی ست که با اجرایی شدن  این ابر پروژه اقتصادی دنبال می شود.

پرداخت ۲۵۰ میلیارد تومان تسهیلات

وی خاطرنشان کرد: در حوزه شبکه و توانمندسازی روستاییان تاکنون شناسایی و شبکه سازی هزار متقاضی روستایی پرورش شتر، و چهار هزار متقاضی دام سبک را داشته ایم.

وی ادامه داد: آموزش علمی و عملی پرورش شتر با همکاری مرکز تحقیقات کشاورزی، معاونت دام و دامپزشکی، معرفی متقاضیان به بانک برای تامین نقدینگی افزایش موجودی شتر و پرداخت ۲۵۰ میلیارد تومان تسهیلات از ابتدای شروع تفاهم نامه انجام شده است.

به گفته وی در بخش تامین دام از طریق واردات نیز مجوز واردات از پاکستان و افغانستان و قرارداد با شرکت های خصوصی دریافت و ۵۰۰ نفر شتر و دو هزار و ۵۰۰ راس دام سبک توسط شرکت سرمایه گذار و ۷۵ هزار دام سبک هم توسط دامداران تامین شد.

بزرگترین قرنطینه دامی کشور

وی با اشاره به تامین زیر ساخت قرنطینه حیدرآباد نهبندان ادامه داد: در این حوزه نیز ساخت بزرگترین قرنطینه دامی کشور با ظرفیت دو هزار و۵۰۰ دام سبک و ۵۰۰ نفر شتر در دستور کار قرار گرفت که به اتمام رسید.

وی بیان داشت: با فراهم شدن زیرساخت قرنطینه حیدرآباد، زیرساخت قانونی تامین پلاک کوبی، پایش سلامت و انتقال دام به سراسر کشور و سنتر تامین دام مقاوم به مناطق گرمسیری برای متقاضیان دام سبک و شتر تامین شد.

موسوی افزود: در بخش فراوری محصولات شتر هم سه مرکز جمع آوری شیر در استان راه اندازی و تسهیلات به کارخانه شیر البان و تولید کارمزدی دوغ شتر با ظرفیت سالانه ۱۵۰ تن انجام شد.

به گفته ویی همچنین راهبری تولید محصولات شیر، دوغ پاستوریزه، پنیر، شیرخشک، تن گوشت، روغن کوهانه غنی شده، چرم، صابون، شامپو،کرم و البسه پشم شتر نیز در دستور کار قرار دارد.

استان بدون بیکار  پیشنهاد جدید ستاد 

مدیر ستاد اجرایی فرمام امام خمینی (ره) در خراسان جنوبی در ادامه به ساخت بزرگترین بازار دام استان در نهبندان با ظرفیت ۳۹ غرفه، مرکز عرضه خوراک، سایت اداری و استراحتگاه چوبداران و دامداران و حذف دلالی و امکان عرضه مستقیم دام و کمک به حل گلوگاه بازار اشاره و اضافه کرد: ساخت کشتارگاه تیپ چهار و بازار دام در زیرکوه و طبس و پیشنهاد اجرای تفاهم نامه جدید استان بدون بیکار در خراسان جنوبی از پروژه های در دست اقدام است.

وی ادامه داد: همچنین برای تامین نهاده ها در سال ۱۴۰۰ نیز هزار تن کاه و یونجه برای متقاضیان  به دلیل کمبود نهاده و استمرار خشکسالی ها و واردات کاه برای اولین بار از افغانستان به ظرفیت ۵۰۰ تن در دستور کار قرار گرفت.

«مجید بیکی» فرماندار نهبندان  هم در گفت وگو با خبرنگار فارس از بیرجند،گفت: برای تکمیل زنجیره تولید گوشت و رسیدن به خودکفایی یک کشتارگاه به صورت مشارکتی توسط شرکت توسعه گری پردیس و شرکت تعاونی شفق سیه بال در حال ساخت است که بهمن امسال به بهره برداری می رسد.

چالش آب پیش روی طرح های تکمیلی

وی  چالش پیش روی این کشتارگاه را دسترسی نداشتن به شبکه آب  دانست و هزینه بهره برداری از آن را دومیلیارد تومان اعلام کرد.

وی بیان کرد: همچنین در این راستا احداث یک میدان عرضه دام با ۲۹ غرفه دام سبک و ۱۰ غرفه دام سنگین در دست اجراست.

وی مشکل میدان دام را هم تامین آب پایدار آن و  مشخص نشدن سهمیه مجزای نهاده های دامی  دانست و افزود: احداث  این میدان هم دو مییلیارد تومان هزینه در بر دارد.

مرکز نگهداری دام حیدرآباد

فرماندار نهبندان با اشاره به راه اندازی مرکز نگهداری دام حیدرآباد (قرنطینه)  با هدف تامین دام به ویژه شتر برای بقیه مناطق کشور، گفت: ظرفیت این مرکز نیز ۳۰۰ نفر شتر و هزار ۵۰۰  واحد گوسفند داشتی ست.

بیکی به اتمام احداث مرکز نگهداری دام حیدرآباد با ۱.۵ میلیارد تومان اشاره کرد و ادامه داد: این مرکز نیز با مشکل نبود آب پایدار مواجه است.

به گفته وی علاوه بر این برای تامین علوفه مورد نیاز این مرکز نگهداری کشت خارشتر در ۴۰۰ هکتار انجام می شود.

انتهای پیام/۳۶۳۵/ م


لینک منبع خبر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 × 4 =