پانسیون‌های مطالعاتی در خراسان‌جنوبی بدون مجوز فعال هستند

«محمود حاجی» مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان‌جنوبی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس از بیرجند اظهار داشت: در حال حاضر ۸۳ باب کتابخانه عمومی در سطح استان فعال بوده که از این تعداد ۲۷ باب کتابخانه‌های روستایی و مابقی شهر هستند.

وی با بیان اینکه کتابخانه‌های خصوصی و پانسیون‌های مطالعاتی در واقع کتابخانه‌های تخصصی هستند، تصریح کرد: براساس دستورالعملی که در یک سال اخیر به نهاد کتابخانه‌های عمومی ابلاغ شده تمام پانسیون‌های مطالعاتی و کتابخانه‌های مستقلی که قرار باشد به عموم خدمت دهند باید مجوز نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور را اخذ کنند.

هیچ نظارتی تاکنون بر فعالیت پانسیون‌های مطالعاتی استان وجود نداشته است

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان‌جنوبی ادامه داد: در حال حاضر تعداد زیادی پانسیون‌های مطالعاتی در استان فعال بوده که هیچ کدام از آنها به جز یک باب کتابخانه سیار در شهرستان قاین که امسال در هفته کتاب و کتابخوانی افتتاح شد، نسبت به اخذ این مجوز اقدام نکرده‌اند.

حاجی با اشاره به اینکه اخذ مجوز برای اینگونه کتابخانه‌ها در استان‌ها به اداره کل کتابخانه‌های عمومی، اداره اماکن و استانداری واگذار شده است، یادآور شد: با اداره اماکن در این زمینه نامه‌نگاری صورت گرفته تا نسبت به اخطار و پلمپ پانسیون‌های مطالعاتی فاقد مجوز اقدام شود که البته مهلت شش ماهه در ابتدای سال به این پانسیون‌ها برای گرفتن مجوز داده شد اما متأسفانه تاکنون هیچ مجوزی در این زمینه صادر نشده و هیچ نظارتی تاکنون بر این پانسیون‌های مطالعاتی صورت نگرفته است.

وی با اشاره به اهمیت نظارت بر پانسیون‌های مطالعاتی و برخورد با موارد فاقد مجوز گفت: اماکن نسبت به پلمپ این مکان‌ها باید اقدام کند.

شناسایی پانسیون‌های مطالعاتی بر عهده اداره اماکن است

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان‌جنوبی با اشاره به پراکندگی بسیار زیاد استان و مشکل شناسایی این مکان‌ها افزود: شناسایی پانسیون‌های مطالعاتی در اختیار نهاد کتابخانه‌های عمومی نبوده و بر عهده اماکن گذاشته شده و نهاد کتابخانه‌های عمومی تنها مجوز در راستای رعایت استانداردها و شئونات اسلامی برای این مکان‌ها صادر می‌کند.

حاجی با بیان اینکه شناسایی هر چند نامه‌نگاری با اداره اماکن برای شناسایی این پانسیون‌های مطالعاتی در چند ماه گذشته صورت گرفته اما شناسایی این مکان‌ه زمان‌بر است، اضافه کرد: کتابخانه آستان قدس تحت نظارت آستان قدس فعالیت داشته و شامل این گونه پانسیون‌ها نمی‌شود.

وی ادامه داد: در واقع پانسیون‌های مطالعاتی به طور کامل شخصی بوده و در محیط‌های مختلف آماده شده و نسبت به عضوگیری با هزینه‌های هنگفت اقدام می‌کنند.

تأمین منابع کتابخانه‌های عمومی از سوی نهاد کتابخانه‌ها، مردم و خیران

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان‌جنوبی از مردم خواست به سمت پانسیون‌های بدون مجوز نروند چون که استانداردهای آنها کافی نیست.

حاجی با بیان اینکه بخشی از خدمات کتابخانه‌های عمومی به منابع کتابخانه‌ای آنها مربوط بوده که به این کتابخانه‌ها از طرف نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور منابع و نشریات به روز ارسال می‌شود، تصریح کرد: همچنین بخشی از منابع این کتابخانه‌ها جزو منابعی بوده که در سطح استان از طریق مردم و خیران با عنوان وقف کتاب تأمین می‌شود.

وی در رابطه با تجهیزات کتابخانه‌ها عمومی استان گفت: به طور قطع در شش سال اخیر تمام کتابخانه‌هایی که در سطح استان افتتاح و به مجموعه کتابخانه‌های عمومی اضافه شده با بهترین و به روزترین تجهیزات فعالیت می‌کنند، هر چند شاید کمبودهایی وجود داشته باشد که به مروز زمان رفع خواهد شد.

انتهای پیام/۶۹۰۲۷


لینک منبع خبر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هفده + 2 =