ایجاد مرکز خرید حمایتی زرشک در «زیرکوه»

خبرگزاری فارس – خراسان‌جنوبی؛ دولت برای این که مرهمی بر خراش های برجای مانده از تیغ زرشک‌های بر روی دست مانده زرشکاران خراسان جنوبی این یگانه محصول مزیت دار جهانی باشد از ۲۵ آذر اقدام به خرید حمایتی آن کرد. اما گویا برای یکی از قطب های تولید زرشک یعنی شهرستان مرزی زیرکوه مرکز خریدی در نظر گرفته نشده است که گلایه زرشک کاران این شهرستان را در پی داشت.

«جواد درویشی» مدیر جهاد کشاورزی زیرکوه در پاسخ به گلایه زرشکاران این شهرستان امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس از بیرجند اظهار داشت: مرکز خرید حمایتی زرشک از کشاورزان به زودی در شهرستان  آماده خرید محصول کشاورزان خواهد بود و کشاورزان از این بابت نگران نباشند.

«وحید ضیائیان احمدی» مدیرعامل تعاون روستایی خراسان‌جنوبی ۲۵ آذر در جمع رسانه های استان  از پنج شهرستان به عنوان مراکز خرید زرشک از زرشک کاران استان نام برد که نام زیرکوه در بین این پنج شهرستان نبود.

وی افزود: در شورای قیمت‌گذاری محصولات کشاورزی، قیمت برای خرید هر کیلوگرم زرشک دانه اناری (خرمنی یا معمولی) بسته به کیفیت آن تا حداکثر ۶۵ هزار تومان در نظر گرفته شده است.

مدیر تعاون روستایی خراسان جنوبی بیان داشت: در حال حاضر برای خرید هزار تُن زرشک خرمنی از کشاورزان استان پیش‌بینی شده است، اما با ورود زرشک پفکی که به دلیل زمان طولانی‌تر خشک شدن آن به طور معمول تا پایان سال جاری به بازار عرضه می‌شود، مقدار خرید حمایتی زرشک به چهار هزار تُن هم افزایش خواهد یافت.

ضیائیان احمدی تصریح کرد: زرشک پفکی هنوز به بازار نیامده و هر وقت وارد بازار شود، قیمت‌گذاری خواهد شد لذا پیش‌بینی قیمت‌گذاری زرشک پفکی هم بالای ۸۵ هزار تومان است.

وی با تاکید بر اینکه کشاورزان دغدغه‌ای برای زمان تحویل زرشک خود نداشته باشند، بیان داشت: چنانچه دولت قیمت خرید زرشک را در ماه‌های آینده افزایش دهد، تفاوت قیمت به کشاورزان حتی افرادی که در روز‌های ابتدایی زرشک خود را تحویل دهند، به‌صورت کامل پرداخت خواهد شد.

مدیر تعاون روستایی خراسان جنوبی گفت: شاهد افزایش قیمت زرشک در بازار آزاد هستیم به‌گونه‌ای که از سه هفته قبل که قیمت خرید حمایتی زرشک را به تعاون روستایی کشور اعلام کردیم، شاهد افزایش قیمت زرشک در بازار آزاد هم بوده‌ایم.

ضیائیان احمدی افزود: اگر افزایش قیمت زرشک به همین روال ادامه پیدا کند، بازار به‌طور خودکار تنظیم خواهد شد و نیاز به دخالت مجموعه ما هم نخواهد بود.

وی بیان داشت: زرشک با ۲ روش نقدی و مدت‌دار حداکثر ۲ ماهه به انتخاب کشاورزان خریداری می‌شود، اما کشاورزانی که به‌صورت مدت‌دار زرشک خود را تحویل دهند، قیمت زرشک از نقدی بالاتر خواهد بود.

مدیر تعاون روستایی خراسان جنوبی عنوان کرد: قیمت‌های پیشنهادی استان برای خرید زرشک بالاتر از این رقم بوده و حتی ممکن است قیمت‌ها روزانه تغییر کند، در حال حاضر قیمت خرید حمایتی زرشک خرمنی یا معمولی توسط دولت با بازار مشهد یکی است، اما قیمت این نوع زرشک در بازار استان کمی پایین‌تر است.

ضیائیان احمدی افزود: با تاجرانی که تمایل به خرید زرشک دارند نیز در صورتی که ضمانت‌نامه معتبر برای پرداخت ارائه دهند، آماده همکاری هستیم.

وی هدف از خرید حمایتی زرشک از کشاورزان را کوتاه کردن دست دلالان و جلوگیری از سوء‌استفاده آنان در خرید زرشک همچنین تنظیم بازار استان ذکر کرد و گفت: اگر قیمت زرشک در استان افزایش یابد و بازار تنظیم شود دیگر نیازی به دخالت تعاون روستایی نخواهد داشت، به عنوان مثال قیمت محصول زعفران به گونه‌ای افزایش یافته که الان به دخالت و حمایت ما نیاز نیست.

مدیر تعاون روستایی خراسان جنوبی درباره دغدغه برخی کشاورزان مبنی بر اینکه تعاون روستایی زرشک را به‌صورت تمیز شده و کارتنی از کشاورزان خریداری می‌کند و اکثر زرشک‌کاران تجهیزات لازم را برای تمیز کردن این محصول را ندارند گفت: در برخی مراکز از جمله بیرجند، زرشک تمیز نشده را هم البته با قیمت پایین‌تر از کشاورزان خریداری می‌کنیم، اما در تمامی مراکز تجهیزات لازم برای تمیز کردن زرشک را نداریم.

ضیائیان احمدی اظهار کرد: تلاش ما این است که تجهیزات لازم را در سایر مراکز برای تمیز کردن زرشک در سال آتی راه‌اندازی کنیم و در حال حاضر به همه مراکز خرید حمایتی زرشک در شهرستان‌ها اعلام کردیم که چند محل معتبر را برای تمیز کردن زرشک به کشاورزان در هر منطقه معرفی کنند تا این دغدغه کشاورزان هم تا حدی رفع شد.

انتهای پیام /۳۶۳۵


لینک منبع خبر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 × یک =