حال سینماهای خراسان جنوبی خوب نیست

خبرگزاری فارس – خراسان جنوبی؛ شیوع بیماری کرونا، اجرای قرنطینه‌های عمومی و تعطیلی مراکز فرهنگی، سینما‌ها را نیز از رونق انداخت و تماشاگران کمتر به سراغ سالن‌های سینما رفتند. این مسئله آسیب‌های جدی و اجتناب ناپذیری را به سینما به ویژه سینمای خراسان جنوبی وارد کرده است.

کم رونق شدن استقبال از سینماها به دلایلی اعم از مشکلات اقتصادی، مشغله زیاد مردم، راحت بودن دسترسی به فیلم‌ها در اینترنت و در آخر پاندمی کرونا ضربه مهلکی به این صنعت در کشور وارد کرد.

مشکل اصلی در استان‌ها و شهرهای کوچک خیلی بیشتر از شهرهای بزرگ است که اگر مسئولان برای آن فکری نیندیشند شاهد پایان سینما در خراسان جنوبی خواهیم بود.

هزینه بالای سینما برای خانواده‌ها

«علی گوهری مقدم»، صاحب سینما فرهنگ طبس درباره مشکلات خود گفت: قبل از کرونا هم چندان استقبال عالی نبود ولی مسلماً بهتر از وضعیت کنونی بود.

به گفتۀ وی تا زمانی که مردم از ماهواره و شبکه‌های خانگی استفاده و فیلم‌ها را به صورت رایگان در آن می‌بینند، نمی‌توان انتظار زیادی داشت که هزینه‌های گزافی برای ورود به سینماها پرداخت کنند.

وی تصریح کرد: کسانی که اکنون به سینما می‌آیند بیشتر هنرمندان هستند یا ذات هنری دارند و در برخی مواقع فیلم‌های خوب که در محتوای کمدی و اجتماعی با موضوع خاص هستند با میانگین متوسط مورد استقبال قرار می‌گیرند.

گوهری مقدم با اشاره به بیکاری همه عوامل مرتبط با سیما، اظهار داشت: حمایت نشدیم با وجود اینکه چندین نوبت در سامانه ثبت نام کردیم و عملاً حمایت، از سوی دولت در حد شعار بود.

هنر و سینما، اصالت و فرهنگ هر منطقه

این سینمادار در شهرستان طبس یکی از مشکلات مهم کنونی خود را بازگشایی دوباره سینما دانست و عنوان کرد: چندین نوبت مکاتبه انجام داده ولی پروسه و بروکراسی اداری باعث شده هنوز به مرحله بازگشایی نرسد.

گوهری مقدم با بیان اینکه اگر نگاه دولت و مسئولان هنری است باید فکری بیندیشند، تأکید کرد: برای رونق گرفتن سینما لازم است که یک یارانه یا درصدی برای بلیت سینما توسط دولت در نظر گرفته شود و مابقی توسط مردم پرداخت شود.

وی ادامه داد: همچنین سازمان‌ها، ارگان‌ها و نهادهایی که وجود دارند در ماه یک مقدار بلیت تهیه کنند یا سانس بگیرند که نیم‌بها باشد و مردم در آن زمان‌ها به سینما بیایند.

به گفتۀ وی اکنون برای هر نفر حداقل قیمت بلیت ۱۲ هزار تومان است که با توجه به تورم‌ها مردم در سبد خانوار خود، سینما رفتن را قرار نمی‌دهند.

گوهری مقدم با اشاره به اینکه از نظر من هنر در کشور ما غریب است، اظهار داشت: نباید غریب بماند چرا که اصالت هر کشور و منطقه به آن باز می‌گردد.

این سینمادار تصریح کرد: لازم است برنامه‌ریزی‌ها و چشم‌اندازی تعیین شود تا بتوانیم هنر را به جایگاهی که لیاقت آن را دارد برسانیم چرا که ریشه و فرهنگ ما به این موضوع بستگی دارد.

وی اضافه کرد: اگر می‌خواهیم فرهنگ‌سازی انجام دهیم لازم است که هنر خویش را اعتلاء ببخشیم و ارگان‌های مختلف و مسئولان به این نکته توجه کنند.

حمایت‌ها در حد حرف بود

«مجتبی تخمکار»، صاحب سینما فردوسی بیرجند در این زمینه گفت: سینما فردوسی قبل از سال ۹۸ ظاهر جالبی نداشت و یکی از دلایل نبود استقبال همین مشکل بود که دوباره با همکاری سپاه بازسازی شد.

وی بیان کرد: اگر فیلم خوب اکران شود از سینماها استقبال خواهد شد چرا که با اکران دو فیلم در این مدت شاهد ورود تماشاچیان به سینما بودیم.

تخمکار درباره حمایت‌ها اظهار داشت: تاکنون هیچ حمایتی از ما نشده است و فقط در حد حرف بود، همچنین با وجود نامه‌نگاری‌هایی که با استانداری داشتیم هیچ اتفاقی نیفتاد.

این سینمادار اضافه کرد: وامی هم که قرار بود به ما داده شود با بهره بالا بود و زمانی که درآمدی وجود ندارد چگونه بازپرداخت می‌کردیم.

حمایت ارگان‌ها و سازمان‌ها را می‌خواهیم

صاحب سینما فردوسی بیرجند با بیان اینکه سینما اکنون اوضاع جالبی ندارد، عنوان کرد: حتی درآمدی برای هزینه‌های جاری نداریم.

تخمکار تأکید کرد: سینماها آیینه فرهنگی هر شهر هستند که متأسفانه اکنون مسئولان ما این موضوع را قبول ندارند و رسیدگی انجام نمی‌شود.

وی درخواست کرد: برای بهتر شدن وضع سینماها همکاری‌هایی توسط سازمان‌ها و ارگان‌های مختلف می‌تواند انجام شود.

به گفتۀ وی شهرداری‌ها می‌توانند تبلیغات سینماها را در سطح شهر انجام دهند و جایگاهی برای آنها در نظر بگیرند، اما چندین بار به شهرداری برای تبلیغ فیلم مراجعه شد ولی متأسفانه پذیرش نشد.

تخکار تصریح کرد: همچنین ارگان‌ها و سازمان‌هایی مانند بانک‌ها و دیگر ارگان‌ها می‌توانند سانس خصوصی یا بلیت‌هایی حتی به صورت نیم بها تهیه کنند که در این سانس‌ها کارمندان خودشان از آنها استفاده کنند.

وی ادامه داد: چرا که این موضوع می‌تواند به عنوان یک کار فرهنگی در رزومه آنها قرار داده شود ولی تاکنون هیچ اتفاقی نیفتاده است.

خون دل خوردن سینماداران و نبود حمایت‌ها

«محسن طحان»، صاحب سینما پارک قاین، سینما بعثت سرایان و سینما نور نهبندان هم در زمینه وضعیت سینماها قبل از کرونا گفت: ۹۸ سال بسیار خوبی برای سینماها بود ولی حدود ۱۸ ما تعطیلی باعث حساس شدن بازار سینماها شد.

وی بیان کرد: در صورت فیلم خوب مانند گشت ارشاد ۳  دوباره شاهد این رونق و استقبال خواهیم بود و امیدواریم فیلم‌های دیگری نیز در آینده با این کیفیت به سینماها بیاید.

به گفتۀ وی به دلیل فضایی که در جامعه حاکم است مردم بیشتر از فیلم‌های کمدی استقبال می‌کنند و امیدواریم در این حوزه بیشتر فیلم تولید شود.

طحان با اشاره به حمایت از مشاغل آسیب دیده از کرونا اظهار داشت: سینماداران در این ۱۸ ماهه خون دل‌ها خوردند و یک ریال نیز کمک به آنها نشده است.

این سینمادار خراسان جنوبی تصریح کرد: وام ۱۰۰ میلیون تومانی با بهره ۴ درصد قرار بود پرداخت شود که نکردند، حتی قرار بود ۱۰ میلیون تومان تسهیلات داده شود که باز هم با وجود ثبت نام به مرحله اجرایی نرسید.

به گفتۀ وی یکی از مهم‌ترین خسارت‌هایی که به سینماها وارد شد بیکاری کسانی بود که از این راه ارتزاق می‌کردند و هیچ کس به داد آنها نرسید.

سامانه کارا هنوز باز است

«علی زمزم»، معاون امور هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی نیز در پاسخ به خبرنگار فارس گفت: سینماها تقریباً همه با تمام ظرفیت و البته با رعایت پروتکل‌های بهداشتی باز شده‌‍اند.

وی با بیان اینکه باری دیگر رونق به سینماها بازگشته است، اظهار داشت: فیلم‌های بسیار خوبی در حال اکران است و برای حمایت از تماشاگران نیز طبق روال گذشته سه شنبه‌ها نیم‌بها است.

به گفتۀ وی در زمینه تسهیلات هم اکنون سامانه کارا باز است و متقاضیان می‌توانند ثبت‌نام کنند و در این زمینه مشکلی وجود ندارد.

زمزم در زمینه پرداخت ۱۰ میلیون تومان تسهیلات عنوان کرد: سازمان سینمایی قرار بود پرداخت کند ولی از شرایط مهم آن عضو بودن سینماها در انجمن سینماداران بود که به همین دلیل هیچ کدام از سینماهای خراسان جنوبی شرایط پرداخت را نداشتند.

راه‌اندازی سینما سیار

معاون امور هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی اعلام کرد: اکنون در خراسان جنوبی، دو سینما در بیرجند، یک سینما در قاین، یک سینما در سرایان، یکی در طبس، یک سینما در نهبندان و یک سینما هم در فردوس داریم.

زمزم افزود: البته سینمای فردوس به دلیل مشکل کمیسیون ماده ۵ تعطیل است.

وی اعلام کرد: برای شهرستان‌ها و روستاهایی که فاقد سینما هستند، سینمای سیار راه‌اندازی شده است که بسیار فعال و قیمت آن پایین تر از سینماها است و استقبال مردم نیز بسیار خوب بود.

به گفتۀ وی ارگان‌های مختلف می‌توانند در قالب کمک‌های فرهنگی که برای نشاط اجتماعی کارمندان خود آنها است، بلیت‌هایی تهیه کنند و سینماداران نیز که بخش خصوصی هستند از این موضوع مسلماً استقبال  خواهند کرد و تعامل خوبی را شاهد خواهیم بود.

و اما…

سینماها برای اینکه باری دیگر رونق بگیرند و شاهد آشتی مردم با آن باشیم لازم است که مسئولان بسته‌های حمایتی چه برای مردم و چه سینماداران در نظر بگیرند، زیرا باتوجه به مشکلات اقتصادی کنونی استقبال مردم از سینماها بسیار اندک خواهد بود و این مشکل در خراسان جنوبی چندین برابر بیشتر خود را نشان خواهد داد.

انتهای پیام/۳۶۳۵


لینک منبع خبر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 × 1 =