«کرونا و تحریم» مغلوب صادرات/ ارزآوری ۷ میلیون دلاری تعاونی‌های خراسان‌جنوبی

غلامرضا اشرفی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در بیرجند، اظهار داشت: در حال حاضر ۹۸۲ شرکت تعاونی در بخش‌های کشاورزی، خدمات و صنعت در استان خراسان‌جنوبی فعال است.

وی با اعلام اینکه از محل تشکیل تعاونی‌ها تعداد ۹ هزار و ۵۸۲ فرصت شغلی در استان ایجاد شده است، تصریح کرد: سرمایه تعاونی‌های استان است که توسط اعضا در این بخش سرمایه‌گذاری شده بیش از ۴ هزار و ۱۰۳میلیارد ریال است.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان‌جنوبی با بیان اینکه در حال حاضر ۲۷ تعاونی در خراسان‌جنوبی توانستند ۳۲ برند را با نام، نشان و محدوده جغرافیایی که دارند ثبت کنند، اضافه کرد: این برندها در زمینه صنایع‌دستی، پوشاک، عسل، ترشیجات و گیاهان دارویی هستند.

افزایش ۳۷ درصدی صادرات تعاونی‌ها

اشرفی با اعلام اینکه طی هشت ماهه امسال صادرات تعاونی‌های خراسان‌جنوبی به ۷ میلیون و ۳۵۱ هزار دلار رسیده است، عنوان کرد: این میزان صادرات توسط ۲۲ شرکت تعاونی‌ به‌صورت مستقیم و غیر مستقیم انجام شد.

وی کشورهای عراق، افغانستان، آلمان، کانادا، حوزه خلیج فارس (عمان و قطر)، مالزی و پاکستان را از کشورهای هدف صادرات تعاونی‌های استان ذکر و مطرح کرد: سنگ بازالت و گرانیت، محصولات کشاورزی از جمله زعفران، زرشک، بادام، زیره و عناب، عسل، فرش و صنایع‌دستی از جمله کالا‌های صادراتی تعاونی‌های استان در سال جاری است.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان‌جنوبی از افزایش ۳۷ درصدی صادرات تعاونی‌های استان در هشت ماه امسال نسبت به مدت مشابه سال خبر داد و عنوان کرد: تعاونی‌ها از لحاظ اقتصادی به عنوان یکی از جدی‌ترین راه‌های توسعه پایدار در برنامه‌های توسعه کشور قرار دارند که در این راستا تشکیل ۲۸ شرکت تعاونی جزو تعهدات استان در سال جاری است.

بهره‌مندی ۸۵۹۰ نفر از تسهیلات کرونایی

اشرفی در خصوص تسهیلات کرونایی در استان، تصریح کرد: تاکنون ۶ هزار و ۷۷۲ واحد اقتصادی استان از تسهیلات ویژه بنگاههای به شدت آسیب‌دیده از ویروس کرونا بهره‌مند شده‌اند.

وی اضافه کرد: بیش از ۷۹ میلیارد و ۹۰۵ میلیون تومان از محل تسهیلات ویژه بنگاه‌های به شدت آسیب‌دیده از ویروس کرونا به تعداد ۶ هزار و ۷۷۲ پرونده متقاضی با اشتغال ۸ هزار و ۵۹۰ نفر در سطح استان پرداخت و بیشترین تعداد متقاضیان نیز در حوزه راه و شهرسازی و صنعت،معدن و تجارت است.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان‌جنوبی خاطرنشان کرد: از مجموع تسهیلات پرداخت شده، ۷ میلیارد و ۷۹۶ میلیون تومان در بخش خویش‌فرمایی، ۴۰ میلیارد و ۶۶۸ میلیون تومان در بخش رسمی و ۳۱ میلیارد و ۴۴۱ میلیون تومان در بخش غیر رسمی است.

انتهای پیام/۳۴۰۳/ح/ی


لینک منبع خبر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سه × یک =