«نظارت» همچنان حلقه مفقوده بازار بیرجند

خبرگزاری فارس _ خراسان جنوبی؛ در روزگاری که گرانی‌ها سفره‌ها را کوچک و مردم را نگران تأمین معیشت خود کرده، تأمین مواد غذایی همچنان هم یکی از اولویت‌های اصلی هم برای مردم و هم برای دولت بوده به ویژه اقلام درجه یک که از اهمیت بسیاری برخوردار است.

در گذر از بازار، شلوغی خیابان‌ها نشان می‌دهد که تکاپو برای خریدن با توجه به نزدیکی به پایان سال افزایش یافته و امید است که این تکاپو ها به افزایش بیشتر قیمت‌ها منجر نشود.

هر چند که با افزایش تقاضا و خرید برای شب عید برخی از اجناس در بازار کم می‌شود و به دنبال آن شاهد گرانی هستیم اما مسؤولان مربوط این موضوع را قبول ندارند و ادعا می‌کنند که این وضعیت رخ نخواهد داد اما این نگرانی همچنان در بین شهروندان وجود دارد.

گلایه از نوسان قیمت‌ها

«علی دوستی» یکی از شهروندان بیرجندی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس با اشاره به نوسانات قیمت‌ها در برنج، گوشت، روغن و…. گفت: هنوز به بازار شب عید نرسیدیم قیمت‌ها رو به افزایش بوده آن زمان که به طور قطع قیمت‌ها سرسام‌آور خواهد شد.

وی ادامه داد: به گفته مسئولان اگر برنامه‌ریزی داشته باشند و در شرایط فعلی توزیع کالاهای تنظیم بازار به مقدار زیاد و در دسترس باشد تا حد زیادی بازار به تعادل خواهد رسید.

«نصرآبادی» یکی دیگر از شهروندان هم از افزایش قیمت‌ها و نداشتن کنترل بر بازار گلایه کرد و گفت: تنظیم بازار به معنای تأمین نیاز با قیمت مناسب بوده اما آن چه امروز دیده می‌شود تنظیم بازار تنها به تعیین قیمت محدود شده و کنترلی روی بازار نیست.

وی اظهارداشت: زمانی که قیمت عرضه انواع مواد غذایی در نقاط مختلف شهر متفاوت بوده به طور مثال یک کیسه برنج از یک مغازه تا مغازه دیگر ۱۰ هزار تومان متفاوت است، این نشان می‌دهد که ستاد تنظیم بازار به خوبی عمل نکرده یا این که عرضه با تقاضا تناسب ندارد.

تأمین متناسب با نیاز

به گفته وی تنظیم بازار به معنای تأمین نیاز با قیمت مناسب بوده اما آن چه امروز دیده می‌شود فقط به توزیع تعدادی از کالا آن هم به مقدار محدود است.

یکی از شهروندان هم تأکید کرد: ستاد تنظیم بازار باید برای ایام نوروز و ماه مبارک رمضان برنامه‌ریزی کند و اقلام مورد نیاز این زمان نظیر برنج، شکر، روغن، گوشت و …. که نیازهای اساسی به شمار می‌روند را در قالب ستاد تنظیم بازار عرضه کنند.

وی افزود: مسؤولان باید برای ذخیره‌سازی و توزیع اقلام تنظیم بازار برنامه‌ریزی کنند چراکه کاهش جنس در بازار، قیمت‌ها را به مراتب بالا می‌برد و اگر اقلام تنظیم بازار ذخیره‌سازی یا پیش خرید نشده باشند، بازار عید سرسام‌آور خواهد بود.

به گفته یکی از شهروندان در شرایط فعلی کالاهای تنظیم بازار فقط در برخی از فروشگاه‌ها عرضه می‌شود و نیاز بوده بر توزیع بیشتر این کالاها هم نظارت بیشتری صورت پذیرد.

توزیع بر اساس سهمیه

«احمد بیکس» مدیر توسعه بازرگانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان‌جنوبی در رابطه با وضعیت توزیع کالاهای تنظیم بازار در استان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس از بیرجند، اظهار داشت: با توجه به سهمیه ابلاغی اقلام تنظیم بازار به استان شامل (برنج-مرغ منجمد-شکر-روغن و …) بر اساس شاخص جمعیت استان سهمیه مربوطه به شهرستان‌های تابعه تخصیص پیدا کرده و با قیمت مصوب در شهرستان‌ها زیر نظر کمیته مرکب از فرمانداری، بخشداری، اتاق اصناف، صنعت معدن تجارت و جهاد کشاورزی و … توزیع می‌شود.

وی گفت: با توجه به انتزاع وظایف تنظیم بازار از وزارت صنعت، معدن و تجارت به  وزارت جهاد کشاورزی از مهرماه امسال وظیفه توزیع اقلام تنظیم بازار به جهاد کشاورزی محول شده که تاکنون مقدار یک‌هزار ۷۷۵ تن برنج هندی، پاکستانی و تایلندی و مقدار ۱۰۰ تن مرغ منجمد و مقدار ۱۷۵ تن شکر خانوار و مقدار ۱۵۰ تن شکر صنف و صنعت در استان خراسان‌جنوبی به قیمت مصوب تنظیم بازار جذب و توزیع شده است.

توزیع اقلام به صورت اینترنتی در برنامه

بیکس در پاسخ به این سؤال که برنامه سازمان جهاد برای توزیع بهتر و عادلانه این کالاها و توزیع آنها به صورت اینترنتی مشابه سایر استان‌ها چیست؟ افزود: هم اکنون برای اولین بار در شهر بیرجند توزیع شکر تنظیم بازار به صورت اینترنتی با همکاری اداره کل پست استان در حال توزیع بوده که برای سایر اقلام تنظیم بازار هم در آینده نزدیک در شهرستان بیرجند و سایر شهرستان‌ها به صورت اینترنتی انجام می‌شود.

وی در رابطه با  نظارت و بازرسی بر نحوه توزیع این کالاها در استان گفت: نظارت و بازرسی از اول بهمن‌ماه  در قالب کارگروه‌های نظارت بر گندم آرد و نان، نظارت بر نهاده‌های دام و طیور، نظارت بر کالاهای اساسی و غذایی، نظارت بر محصولات باغی ، زراعی ، سموم و انواع کود شیمیایی یارانه‌دار، نظارت بر سامانه‌ها (توزیع هوشمند و احصاء قیمت تمام شده ) نرخ گذاری، نظارت بر کشتارگاه‌ها ، انبار ها و سردخانه‌ها،  نظارت بر صنایع تبدیلی و کارخانجات آغاز شده است.

مدیر توسعه بازرگانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان‌جنوبی بیان داشت: در اجرای قانون تعزیرات حکومتی و قانون نظام صنفی بازرسی با اولویت کالاهای اساسی در سطح تولید یا تأمین ، شبکه توزیع ، سطح عمده و خرده فروشی انجام می‌شود.

وی اضافه کرد: بازرسی به صورت‌های گشت مشترک با تعزیرات حکومتی استان، گشت مشترک با دامپزشکی استان، گشت مشترک با اتاق اصناف استان، گشت مشترک با پلیس امنیت اقتصادی استان می‌باشد.

وی با بیان این که پرونده تخلف هم در این زمینه تشکیل شده است، افزود: در زمینه عرضه خارج از شبکه آرد یارانه‌ای ، درج قیمت بالا و غیر قانونی بر روی محصولات لبنی از سوی واحدهای تولیدی لبنی، گرانفروشی در عرضه کالاهای اساسی و فعال نبودن نانوایی در ساعات مقرر از جمله این تخلفات بوده است.

انتهای پیام /۶۹۰۷۳


لینک منبع خبر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

17 − چهار =