استاندار خراسان‌جنوبی: موزه استکبارستیزی «طبس» بین‌المللی شود

به گزارش پایگاه خبری طبس نیوز به نقل از خبرگزاری فارس از بیرجند، جواد قناعت استاندار خراسان جنوبی ظهر امروز در جلسه شورای حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان، اظهار کرد: عملیات پنجه عقاب توسط یک ابرقدرت جهانی، با هدف آزادسازی گروگان‌های آمریکایی و در شرایطی انجام شد که نظام جمهوری اسلامی ایران تازه مستقر شده بود و امکانات و تجهیزات کافی در اختیار نداشت.

وی با اشاره به فرمایش امام خمینی (ره) که شن‌های صحرای طبس مأمور خدا بودند، گفت: شب که همه ما خواب بودیم، حرکتی عجیب و معجزه‌ای در تاریخ معاصر صورت گرفت که هواپیماهای آمریکایی را زمین‌گیر و عملیات را متوقف کرد.

لزوم زنده نگهداشتن واقعه صحرای طبس

استاندار خراسان‌جنوبی افزود: این اتفاق، تکلیف همه ما را سنگین می‌کند و وظیفه انسانی و انقلابی داریم که خاطره ارزشمند این واقعه را زنده نگهداریم.

قناعت با تأکید بر پاسداشت مقام همسر شهید «محمد منتظر قائم»، متذکر شد: از ظرفیت این بانوی بزرگوار در حفظ خاطرات واقعه صحرای طبس باید بهترین استفاده را ببریم.

وی با اشاره به موقعیت جغرافیایی مسجد شکر و قرار گرفتن آن در حاشیه جاده دسترسی استان‌های مرکزی و غربی به مشهد مقدس، تصریح کرد: از این فضا می‌شود به عنوان یک مجتمع رفاهی بین راهی و استراحتگاه استفاده و در فرصت حضور مسافران، رانندگان، گردشگران و نسل جدید، واقعه طبس را برای آن‌ها تبیین کرد.

غفلت چندین ساله جبران شود

استاندار خراسان‌جنوبی با اشاره به اینکه در صورت امکان، قطعات باقی‌مانده از هواپیماهای آمریکایی حادثه طبس به محل مسجد شکر منتقل شوند تا بهتر مورد بهره‌برداری قرار گیرند، تبیین کرد: باید غفلت چندین ساله در ساخت موزه استکبارستیزی طبس جبران شود.

قناعت اظهار کرد: از آنجایی که این موزه ملی است و ظرفیت بین‌المللی شدن را دارد، باید در اجرای آن و تأمین زیرساخت‌های مورد نیاز از ظرفیت‌های کشوری استفاده شود.

وی بر ضرورت برگزاری هرچه باشکوه‌تر مراسم گرامیداشت روز پنجم اردیبهشت تأکید کرد و گفت: بدین منظور لازم است با استفاده از تجربیات سال‌های گذشته، جلسه هماهنگی با محوریت معاونت سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری خراسان جنوبی و با حضور مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان برگزار و برنامه‌ای جامع ارائه شود.

تأمین زیرساخت‌های مجموعه

استاندار خراسان‌جنوبی تأمین زیرساخت‌های مجموعه در قالب برنامه‌های کوتاه‌مدت و بلندمدت را ضروری دانست و بیان کرد: در برنامه کوتاه‌مدت باید امکانات مورد نیاز برای مراسم محوری پنجم اردیبهشت‌ به‌گونه‌ای فراهم شود که برای حضور مردم و انعکاس رسانه‌ای برنامه مشکلی نداشته باشیم.

قناعت ادامه داد: در برنامه بلندمدت هم لازم است موضوعات تأمین اعتبارات پروژه موزه استکبارستیزی صحرای طبس، راهکارهای شتاب بخشیدن به روند اجرای پروژه و غیره با محوریت معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری پیگیری شود.

وی تأکید کرد: نکته بسیار مهم در واقعه صحرای طبس، تولید محتوای مناسب در راستای استفاده حداکثری از این حادثه تاریخی است که باید با محوریت صدا و سیما پیگیری و اجرا شود.

ضرورت ساخت مرکز فرهنگی دفاع مقدس

استاندار خراسان‌جنوبی با اشاره به ضرورت ساخت مرکز فرهنگی و موزه دفاع مقدس استان خراسان جنوبی، گفت: این مرکز فرهنگی باید به بهترین و زیباترین شکل ممکن احداث شود تا با ظاهری شکیل و مناسب بتواند مخاطبین زیادی را به خود جذب کند.

قناعت یادآور شد: دفاع مقدس نباید برای نسل جدید به فراموشی سپرده شود؛ بلکه جوانان و نوجوانان ما باید از رشادت‌های رزمندگان در دوران جنگ تحمیلی آگاه شوند.

وی با اشاره به روند اجرای پروژه ساخت مرکز فرهنگی و موزه دفاع مقدس استان، تصریح کرد: بررسی‌ها نشان می‌دهد که از حیث ساخت این مجموعه، عقب‌ماندگی‌های سنتی داریم که اصلاً شایسته نیست.

همه دستگاه‌ها باید پای کار بیایند

استاندار خراسان‌جنوبی افزود: برای شتاب بخشیدن به روند اجرای کار و جبران این تأخیر، همه دستگاه‌ها باید پای کار بیایند و کمک کنند تا به وضعیت مطلوبی برسیم.

قناعت با بیان این‌که ۱۱ یادمان شهدای گمنام در دست ساخت در سطح استان خراسان جنوبی وجود دارد، اظهار کرد: در هر مجموعه‌ای که شهید گمنامی خاکسپاری شده است، آن دستگاه مکلف به ساخت یادمان و حفظ شأن شهید است.

وی گفت: در جلسه ویژه‌ای با حضور معاونت‌های مرتبط در استانداری و دستگاه‌های متولی برای تکمیل ۱۰۰ درصدی و اتمام یادمان‌های در دست اقدام تا پایان سال جاری برنامه‌ریزی خواهد شد.

استاندار خراسان‌جنوبی با اشاره به ضرورت تدوین دانشنامه دفاع مقدس استان خراسان جنوبی، یادآور شد: دانشنامه دفاع مقدس استان خراسان جنوبی به‌عنوان یک موضوع تخصصی، شناسنامه و تاریخ ضبط و ثبت شده استان است.

تدوین دانشنامه به تعویق نیافتد

قناعت با تأکید بر اینکه در بحث تدوین دانشنامه دفاع مقدس خراسان جنوبی از دیگر استان‌ها عقب‌تر هستیم، تصریح کرد: لازم است کمیته‌های ذیل مجموعه فعال‌تر شوند تا کار تدوین دانشنامه بیش از این به تعویق نیافتد.

وی به ضرورت استفاده از تجربیات دیگر استان‌ها در تأمین منابع مالی و جمع‌آوری مدارک مورد نیاز برای تدوین دانشنامه دفاع مقدس این استان تأکید و متذکر شد: با عنایت به اینکه خیلی از راویان دفاع مقدس از دنیا رفته و دیگر در جمع ما نیستند، باید فرصت حضور راویان حاضر را مغتنم بشمریم و کار را شتاب ببخشیم.

استاندار خراسان‌جنوبی اضافه کرد: برای خراسان جنوبی با این پشتوانه غنی و قوی در دفاع مقدس و با وجود ۲ هزار شهید، زیبنده نیست که کتاب مرجعی در زمینه دفاع مقدس موجود نباشد.

انتهای پیام/۳۶۳۵/ب/س


لینک منبع خبر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یازده − 1 =