مراسم فرهنگ‌پژوهان در بیرجند برگزار شد

به گزارش پایگاه خبری طبس نیوز به نقل از خبرگزاری فارس از بیرجند، امروز مراسم بزرگداشت «فرهنگ پژوهان» برای دکتر «محمد مهدی ناصح» با حضور جمعی از فرهیختگان، اساتید، مسئولان استانی و شهرستانی و علاقه‌مندان به فرهنگ و هنر استان به صورت حضوری و مجازی برگزار شد.

رونمایی از یادمانه دکتر ناصح در پاییز امسال

«محمود رمضانی» سرپرست اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان‌جنوبی در این مراسم اظهارداشت: خراسان‌جنوبی همواره با علم، فرهنگ و هنر عجین شده و دلیل آن وجود فرهیختگان، مفاخر و شخصیت‌های بزرگ در عرصه‌های مختلف هستند.

وی بزرگداشت فرهنگ‌پژوهان را یک وظیفه عنوان کرد و افزود: هدف از برگزاری این برنامه‌ها در اصل بزرگداشت علم و فرهنگ است.

سرپرست اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان‌جنوبی با بیان اینکه استان در حوزه نشر و تألیف کتاب و همچنین در حوزه فرهنگ عامه در روستاها و شهرها از وضعیت خوبی برخوردار است، افزود: به همین دلیل قصد داریم علاوه بر بزرگداشت مفاخر، پدران علم و شخصیت‌های فرهنگی و هنری، از کسانی که در حوزه فرهنگ‌پژوهی فعالیت داشته تقدیر نماییم.

رمضانی به برگزاری جلسات متعدد و تشکیل اتاق‌های فکر در این خصوص اشاره کرد و گفت: تصمیم بر آن شد تا مراسم بزرگداشت فرهنگ‌پژوهان برای اساتید و بزرگان این عرصه برگزار که این مراسم اولین آن بوده و قرار است از سایر اساتید در این حوزه نیز با برگزاری بزرگداشت‌هایی تقدیر به عمل آید.

وی به شخصیت مرحوم دکتر ناصح اشاره داشت و یادآور شد: ایشان یکی از شخصیت‌های برجسته، دانشمند و پژوهشگر در حوزه فرهنگ عامه استان بودند.

سرپرست اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان‌جنوبی ادامه داد: فراخوان جهت جمع‌آوری مقالات مرتبط با دکتر محمد مهدی ناصح به زودی منتشر و پس از جمع‌آوری، یادنامه ایشان در پاییز ۱۴۰۱ رونمایی می‌شود.

حضور نام‌آوران متعدد در سایه فرهنگ و تمدن خراسان‌جنوبی

احمد لامعی، سرپرست دانشگاه بیرجند نیز در این مراسم با اشاره به اینکه نام خراسان‌جنوبی و تمدن و فرهنگ آن در کتاب‌های معتبر تاریخ، سفرنامه‌ها و شهرنامه‌ها متعددی ذکر شده است، اظهارداشت: در سایه این فرهنگ و تمدن شاهد حضور نا‎‎م‌آوران متعدد فرهنگی، هنری، علمی و دینی هستیم.

وی تصریح کرد: هنگام مقایسه تاریخ گذشته ایران با دیگر تمدن‌ها متوجه دو خصلت مهم آن می‌شویم که به فرهنگ مردمان این منطقه مرتبط است.

سرپرست دانشگاه بیرجند با بیان اینکه ایران در طول تاریخ از دوره باستان تا زمان ظهور دین اسلام و پذیرش آن توسط ایرانیان، دارای مردمانی یکتا و موحد بوده است، افزود: همچنین در تاریخ ایران، از دوره مادها تا به امروز، همواره مورد لشکرکشی‌های متعدد قرار گرفتیم اما ایرانیان با فرهنگ خود توانستند اقوام سرکش را سر به راه کنند.

لامعی با اشاره به اینکه در سایه فکر و اندیشه توانستیم فرهنگ خود را گسترش دهیم، اضافه کرد: آثار به جا مانده از هر تمدنی نشانگر هویت فرهنگی و غنای فکری مردمان آن بوده و در خراسان جنوبی، به ویژه بیرجند، شاهد آثار فرهنگی شفاهی و مکتوب بسیاری هستیم.

وی به سابقه خراسان جنوبی در گسترش فرهنگ  در کشور و حضور فرهیختگان، اندیشمندان و شخصیت‌های علمی و دینی اشاره داشت و یادآور شد: جلسه امروز به نام استاد فرزانه زنده یاد دکتر محمد مهدی ناصح برگزار شده که استاد مسلط زبان و ادبیات فارسی در کشور ما خصوصاً خراسان بزرگ که با مردم داری، اخلاق محوری، متانت، صلابت و مناعت طبع خود موجل گسترش فرهنگ در منطقه شده‌اند.

سرپرست دانشگاه بیرجند خاطرنشان کرد: مرحوم دکتر ناصح گر چه دیگر در بین ما حضور ندارند، اما فکر، اندیشه و آثار ایشان برای همیشه در تاریخ باقی می‌ماند.

بقای زبان فارسی با تلاش پژوهشگران حوزه ادبیات

علی زنگویی، معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه بیرجند نیز در این مراسم اظهارداشت:  ۷ هزار زبان در جهان کنونی وجود دارد و هر هفته یکی از این زبان‌ها از بین می‌رود و تا قرن آینده نیمی از این زبان‌ها از بین خواهند رفت.

وی با اشاره به این که طی ۵۰ سال گذشته، تعداد بسیاری از لغات زبان فارسی نیز از بین رفته است، ادامه داد: اگر قرآن نازل نمی‌شد، زبان عربی نیز با این مشکل روبرو می‌شد.

معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه بیرجند گفت: کسانی که که در زمینه ادبیات کار می‌کنند، موجب بقای زبان فارسی و فرهنگ ایرانی می‌شوند.

زنگویی افزود: باید در مقابل استادان زبان فارسی همچون دکتر محمد مهدی ناصح و بزرگان دیگری که از این دریای زبان فارسی رودخانه‌هایی را برای مردم باز کردند، کمال تشکر را داشته باشیم.

وی یادآور شد: زبان فارسی به واسطه وجود منابع غنی ادبی همچون مثنوی، دیوان شمس، دیوان حافظ و … از بین نخواهد رفت اما این منابع در صورتی برای بشر امروز قابل استفاده بوده که کارهای ادبی همچون آنچه که دکتر ناصح، دکتر بهنام فر، دکتر یاحقی و … انجام دادند، صورت پذیرد.

معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه بیرجند خاطرنشان کرد: کسانی که در زمینه ادبیات کار کرده و ما را با این دریاهای علمی و ادبی آنشا می‌کنند، در حقیقت لب‌های تشنه بشریات امروز را به دریای معنویت که در زبان فارسی وجود دارد سیراب کرده و موجب بقای زبان فارسی و فرهنگ ایرانی می‌شوند.

گفتنی است در این مراسم از سردیس تقدیمی دانشگاه فردوسی مشهد به خانواده مرحوم دکتر ناصح و تقدیم آن‌ها به دانشگاه بیرجند، رونمایی و همچنین در پایان مراسم اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان‌جنوبی از خانواده دکتر محمد مهدی ناصح با اهدای لوح و هدایا تقدیر بعمل آمد.

شایان ذکر است در حاشیه این برنامه، نمایشگاه کتاب شامل آثار دکتر محمد مهدی ناصح و دکتر محمد بهنام‌فر و همچنین کتب در حوزه فرهنگ خراسان‌جنوبی به همت مؤسسه فرهنگی خوارزمی برپا شد.

انتهای پیام/۶۹۰۲


لینک منبع خبر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیست + 2 =