طرحی ناتمام در روستاهای خراسان‌جنوبی/ گلایه‌ای که یک دهه به طول انجامید

خبرگزاری فارس- خراسان‌جنوبی؛ پایه‌گذاری طرح هادی روستایی از سال ۱۳۶۲ تحت عنوان «روان‌بخشی روستاها» در یکی از نقاط روستایی شهرکرد، توسط وزیر مسکن و شهرسازی وقت به مورد اجرا گذاشته شد و این طرح از سال ۱۳۶۶ به بعد توسط بنیاد مسکن انقلاب اسلامی با جدیت پیگیری شد.

روستاهای خراسان‌جنوبی نیز از این طرح مستثنی نبوده و طرح در آن‌ها اجرا شده است. معابر روستایی در این طرح سنگفرش می‌شوند ولی در خراسان‌جنوبی تمام معابر سنگفرش نشدند و بخشی از معابر روستایی باقی مانده که شاید بیش از ۱۰ سال بدون سنگفرش مانده‌اند.

گذشت یک دهه از آغاز طرح هادی روستایی خراسان‌جنوبی درخواست‌های زیادی را پی داشته است و عدم اجرای آن در برخی از موارد نگرانی‌هایی را برای روستائیان به وجود آورده است.

«محمدی» دهیار روستای بویک وسطی در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس، اظهار داشت: روستای بویک از توابع بخش مرکزی است که عملیات اجرایی طرح هادی آن در سال ۸۹ آغاز شده است.

وی با بیان اینکه معابر روستا به طور کامل سنگفرش نشده است، تصریح کرد: در این رابطه مکاتبات زیادی صورت گرفته ولی اعتباری برای ادامه طرح در اختیار روستا قرار نگرفته است.

نیازمندی اتمام طرح هادی در روستای بویک

دهیار روستای بویک وسطی طرح هادی را یکی از طرح‌های خوب روستایی عنوان و با اشاره به اینکه با اجرای این طرح چهره روستا زیباتر و کوچه‌های روستا می‌تواند پاکیزه‌تر باشد ضمن تشکر از خدمات بنیاد مسکن از این نهاد خواست تا در اجرای کامل این طرح همکاری کنند.

«افضلی» یکی از روستائیان روستاهای بخش مرکزی بیرجند نیز در گفت‌و‌گو با فارس با بیان اینکه خوشبختانه طرح هادی روستایی چهره سنتی به روستاها داده است، افزود: متأسفانه طرح هادی در بسیاری از روستاها ناتمام رها شده و این امر سبب اختلاف بین اهالی شده است.

وی با بیان اینکه روستائیان خواستار اتمام این طرح هستند، یادآور شد: با اجرای طرح‌های گازرسانی و آبرسانی بخشی از سنگفرش تخریب شده که نیاز به مرمت دارد.

افضلی با بیان اینکه این طرح در روستاها باید به اتمام برسد، ادامه داد: دولت اعتبارات مورد نیاز برای ادامه طرح هادی را به روستاها ابلاغ کند.

۱۶۷ روستا بازنگری طرح هادی شد

«قاسم تنها» مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خراسان‌جنوبی نیز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس، اظهار داشت: براساس تکالیف قانونی بنیاد مسکن باید روستاهای بالای ۲۰ خانوار را تعیین طرح کند.

وی با بیان اینکه هم‌اکنون تمام ۹۱۳ روستای بالای ۲۰ خانوار استان دارای طرح هستند، تصریح کرد: روستاهایی که افق ۱۰ ساله آن‌ها به پایان می‌رسد کار بازبینی آن را انجام می‌دهیم.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خراسان‌جنوبی با بیان اینکه تاکنون ۱۶۷ روستا را بازنگری کردیم، یادآور شد: ما به این بسنده نکردیم و فراتر از وظیفه قانونی روستاهای زیر ۲۰ خانوار به تعداد ۱۹۳ روستا را نیز تهیه طرح کردیم.

تنها با بیان اینکه طرح در اختیار روستاها قرار گرفته است، ادامه داد: با استفاده از طرح دستگاه‌های خدمات‌رسان می‌توانند خدمات‌رسانی کنند و مردم نیز می‌توانند فعالیت عمرانی انجام دهند.

وی یکی از اهداف تهیه طرح بازنگری طرح هادی را حفظ اراضی زراعی و باغی دانست و افزود: وقتی روستا طرحی نداشته باشند این طرح محدوده را مشخص می‌کند و کاربری‌های روستایی شامل خدماتی و مسکونی روی اراضی بارگذاری می‌شود.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خراسان‌جنوبی اضافه کرد: یکی از اهداف طرح بازنگری توسعه محدوده روستاها است.

تنها با بیان اینکه روستاهای اطراف بیرجند بازنگری شده و در اختیار بخشداری و دهیاران قرار گرفته است، گفت: دهیاران باید از ساخت و ساز غیرمجاز جلوگیری کنند.

دریافت ۱۸۰ میلیارد تومان اعتبار برای طرح هادی روستایی

وی تصریح کرد: اگر ساخت و ساز غیرمجازی خارج از محدوده طرح صورت گیرد خارج از محدوده مربوط به دهیار می‌شود و دستگاه‌های مربوطه در این زمینه اقدامات خوبی انجام می‌دهند.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خراسان‌جنوبی با بیان اینکه کل اعتبار ما براساس اعتبارات در بودجه سنواتی در سال گذشته ۶ میلیارد تومان بوده است، یادآور شد: با پیگیری بنیاد مسکن، استاندار و کمک‌های شورای نظارت استان بیش از ۳۰ برابر این اعتبار یعنی بالای ۱۸۰ میلیارد تومان اعتبار ملی را از پایتخت برای استان دریافت کردیم ولی باز هم اعتبار محدودیت دارد.

تنها با بیان اینکه اعتبارات براساس مصوباتی شورای برنامه‌ریزی استان در اختیار فرمانداران شهرستان‌های استان قرار می‌گیرد، ادامه داد: با مشورت آن‌ها در ادامه طرح هادی هزینه می‌شود.

وی با اشاره به نهضت آسفالت در استان، افزود: ما قیر رایگان را از سال ۹۴ در بودجه داشتیم و تا سال ۹۹ کل اعتبار قیر استان طی این شش ماه سال ۷۶ میلیارد تومان بوده است.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خراسان‌جنوبی با بیان اینکه از سال گذشته تاکنون ۹۰ میلیارد تومان اعتبار قیر دریافت کردیم، اضافه کرد: اکنون ۱۷۴ روستا در حال آسفالت هستند.

تنها با بیان اینکه در حال پیگیری هستیم تا اعتبار قیر استان را به بالای ۱۰۰ میلیارد تومان برسانیم، گفت: اگر این اعتبار محقق شود بالای ۲۰۰ روستا را آسفالت می‌کنیم.

شاخص مقاوم‌سازی مسکن روستایی خراسان‌جنوبی ۵۳.۵ درصد

وی با بیان اینکه در بحث روکش آسفالت محدوده معابر داخل روستا و  مسیرهای داخل روستا اولویت بنیاد مسکن است، تصریح کرد: اگر معابر روستا حالت شهری داشته باشد، آسفالت می‌شود و معابر سنتی سنگفرش را انجام می‌دهیم تا چهره روستا به هم نریزد.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خراسان‌جنوبی با اشاره به تسهیلات مسکن روستایی در استان، یادآور شد: طبق سرشماری سال ۹۵ تعداد ۸۸ هزار و ۸۳۵ واحد مسکن روستایی در یک‌هزار و ۷۵۲ روستا شناسایی شده و تاکنون ۴۷ هزار و ۵۶۳ واحد را مقاوم‌سازی کردیم.

تنها با بیان اینکه شاخص اجرای مقاوم‌سازی در استان ۵۳.۵ درصد است، ادامه داد: در کشور این شاخص ۵۲ درصد است که ما از شاخص کشوری بالاتر هستیم.

وی با بیان اینکه شهرستان‌هایی که سیل و زلزله داشتند شاخص مقاوم‌سازی بیشتری داشتند، افزود: در شهرستان‌های طبس و زیرکوه بالای ۷۰ درصد تا ۹۰ درصد شاخص مقاوم‌سازی اجرا شده است.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خراسان‌جنوبی اضافه کرد: واحدهای روستایی شهرستان‌های درمیان و سربیشه ۳۰ درصد مقاوم‌سازی شدند.

تنها خاطرنشان کرد: بنیاد مسکن آماده است تسهیلات ارزان قیمت برای مقاوم‌سازی واحدهای مسکونی روستایی در اختیار آن‌ها قرار دهد.  

انتهای پیام/۶۹۰۷۱/ب


لینک منبع خبر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 × چهار =