بایدها و نبایدهای اظهارنامه مالیاتی/ نکاتی که کسب‌وکارها باید بدانند

به گزارش پایگاه خبری طبس نیوز به نقل از خبرگزاری فارس از بیرجند، مالیات انتقال بخشی از درآمدهای جامعه به دولت یا بخشی از سود فعالیت‌های اقتصادی است که نصیب دولت می‌شود و دولت ابزار و امکانات دست‌یابی به درآمد و سودها را فراهم کرده و از این جهت مالیات دریافت می‌کند.

اقتصاددانان در بیشتر موارد از مالیات بر مصرف در مقابل مالیات بر درآمد حمایت می‌کنند. بر روی برخی از کالاها از جمله سیگار و دخانیات به جهت جلوگیری از مصرف آن مالیات‌های سنگین وضع می‌شود تا شاید به این روش میزان مصرف آن در جامعه کاهش پیدا کند.

مالیات به دو گونه مستقیم و غیرمستقیم تقسیم می‌شود و در صورتی که مؤدی و پرداخت‌کننده مالیات یک نفر باشد مستقیم و خارج از این روش مالیات غیرمستقیم نامیده می‌شود.

مالیات بر درآمد مشاغل، مالیات بر درآمد حقوق، مالیات بر درآمد کشاورزی، مالیات بر درآمد املاک و مالیات بر درآمدهای اتفاقی از جمله مالیات‌های مستقیم و مالیات بر واردات و مالیات بر مصرف و فروش کالا و خدمات از جمله مالیات‌های غیرمستقیم است.

گروهی از مردم پرداخت مالیات را برای خود سخت و دشوار می‌دانند و در برخی از موارد از دادن آن سرباز می‌زنند ولی این کار فرار مالیاتی خوانده می‌شود که خود مجازات‌هایی را برای آن‌ها در پی دارد، مجازات فرار مالیاتی از سه ماه تا یک سال حبس تعزیری است و در برخی از موارد نیز مردم آگاهی درستی از نحوه پرداخت مالیات ندارند و در این زمینه دچار نگرانی می‌شوند.

اداره مالیات برای مالیات کارتخوان‌ها اطلاع‌رسانی کند

یکی از شهروندان بیرجندی در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس، اظهار داشت: در رابطه با موضوع کارتخوان‌ها اداره مالیات و اتاق اصناف اطلاع‌رسانی نکردند.

وی با بیان اینکه در کارتخوان مغازه‌ام ماشین خریده و پول را کارت به کارت کرده‌اند، تصریح کرد: اکنون باید برای این موضوع مالیات بدهیم! همچنین اجناسی خریداری شده ولی مرجوع شده و باید برای آن مالیات بدم؟!

این شهروند بیرجندی با بیان اینکه عملکرد سال گذشته کاسبی نسبت به دو سال پیش ضعیف‌تر شده و اجناس روز به روز افزایش قیمت دارد، تبیین کرد: یک قلم کالا را می‌فروشیم ۱۰ درصد سود آن است و همان جنس را اگر بخریم سود آن از بین رفته و موجودی مغازه‌ها پایین آمده است.

گردش حساب کارتخوان بررسی شود

یکی از مغازداران روستایی بخش مرکزی بیرجند نیز در گفت‌وگو با فارس، اظهار داشت: من در یک روستای ۳۵۰ نفری مغازه دارم و وضعیت کسب و کارم زیاد خوب نیست.

وی با بیان اینکه در یک روستا باید تمام مواد خوراکی و میوه را داشته باشیم، تصریح کرد: بسیاری از مواد فاسدشدنی از جمله میوه به مرور زمان از بین می‌رود و اینها برای ما ضرر است.

این مغازه‌دار با بیان اینکه امروز پول نقد زیاد در دسترس مردم نیست، یادآور شد: مردم از دستگاه پوز برای خرید استفاده می‌کنند.

وی با بیان اینکه در محیط روستا کارتخوان وجود ندارد، ادامه داد: مردم روستا برای سایر امور از جمله پرداخت آب و برق خود نیز از دستگاه پوز مغازه‌ام استفاده می‌کنند که این خود هزینه مالیات من را بالا می‌برد.

این مغازه‌دار روستایی با بیان اینکه گردش حساب کارتخوان باید بررسی شود، خاطرنشان کرد: تمام پول‌هایی که در حساب مغازه‌ام جابه‌جا می‌شود مربوط به من نیست تا برای آن مالیات بپردازم.

چرا باید مالیات بدهیم؟

«جعفر احسانی‌مهر» مدیرکل امور مالیاتی خراسان‌جنوبی در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس، اظهار داشت: دولت به وسیله امکانات مالی که در اختیارش قرار می‌گیرد جامعه را اداره می‌کند.

وی با بیان اینکه امکانات مالی به وسیله مردم تأمین می‌شود، تصریح کرد: عمده‌ترین وظیفه‌های دولت در زمینه‌های امنیت، آموزش، حفظ استقلال کشور، توسعه راه‌ها و تأمین نیاز بهداشت با دریافت مالیات تأمین می‌شود.  

مدیرکل امور مالیاتی خراسان‌جنوبی با بیان اینکه برخی از درآمدهای استان که وصول می‌شود به طور مستقیم به حساب دهیاری‌ها، شهرداری‌ها، امور عشایری، ورزش و آموزش و پرورش براساس درصدی که قانون مشخص کرده واریز می‌شود، یادآور شد: در این مورد هیچ مبلغی به خزانه واریز نمی‌شود.

احسانی‌مهر با بیان اینکه پایه‌های مالیاتی در ایران به صورت مستقیم و غیرمستقیم است، ادامه داد: مالیات‌های مستقیم ناشی از درآمد و دارایی می‌شود و غیرمستقیم، مالیات بر مصرف است که به نام ارزش‌افزوده معروف است.

درآمد بیش از ۴ میلیارد تومان نیاز به اظهارنامه ندارد

وی با بیان اینکه در بحث مالیات مستقیم در خصوص درآمد می‌توانیم درآمد مشاغل حقوق و درآمد شرکت‌ها را بیان کنیم، افزود: در خصوص مالیات مشاغل به موجب قانون پایان خردادماه هر سال صاحبان مشاغل مکلف به تسلیم اظهارنامه مالیاتی به ادارات امور مالیاتی در خصوص عملکرد سال گذشته خودشان هستند.

مدیرکل امور مالیاتی خراسان‌جنوبی با بیان اینکه برای سال گذشته، پایان خردادماه امسال صاحبان مشاغل اظهارنامه را تسلیم می‌کنند، اضافه کرد: امکانات و تسهیلاتی در اختیار برخی از مشاغل قرار گرفته است که به عنوان مثال تا ۳۰ برابر ماده ۸۴ قانون اکنون به ۱۰۰ برابر افزایش پیدا کرده است.

احسانی‌مهر گفت: کسانی که سالانه فروش و درآمدی تا سقف ۴ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان در سال گذشته داشتند اینها اگر اظهارنامه فرم تبصره ۱۰۰ به صورت توافقی به ما بدهند و مالیاتی که در آنجا قید شده مالیات را توافق کنند نیاز به اظهارنامه از جانب این اشخاص نیست.

وی با اشاره به دو ساله شیوع کرونا تصریح کرد: به موجب قانون مؤدیان باید ۳۰ برابر موضوع معافیت فرم تبصره ۱۰۰ را در قالب توافق به ما بدهند که ۳۰ برابر آن یک‌میلیارد و ۴۴۰ میلیون تومان می‌شود اما در جهت تحقق وعده‌های دولت انقلابی این مبلغ اضافه شد به ۱۰۰ افزایش پیدا کرد و مشاغلی که مستقیم و غیرمستقیم در سال ۹۹ تا سال گذشته از کرونا آسیب دیده بودند، این رقم به ۴ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان رسید.

مطالبه مالیات‌های مشاغل باید عادلانه و شفاف باشد

مدیرکل امور مالیاتی خراسان‌جنوبی با بیان اینکه کم هزینه‌ترین مالیاتی که وصول می‌کنیم منبع مالیاتی حقوق کارکنان است، یادآور شد: حقوق‌بگیر شفاف‌ترین درآمد را دارد و یک مورد را هم نداریم که حقوق‌بگیر هیأت حل اختلاف مالیاتی مراجعه کرده باشد چراکه این هیئت‌ها برای دولت هزینه دارد.

احسانی‌مهر با بیان اینکه مطالبه مالیات‌های مشاغل ما باید عادلانه و شفاف باشد، ادامه داد: به موجب قانون سال گذشته دستگاه‌های پُزی که هرگونه دریافتی داشتند به عنوان درآمد تلقی می‌شد و از آنجا که مالیات‌های ما باید عادلانه باشد، اطلاعات این دستگاه‌ها در سامانه‌های مالیاتی قرار گرفته و در اختیار مؤدیان قرار داده شده است.

وی با بیان اینکه در سال ۹۸ اطلاعاتی نداشتیم و یک‌ مؤدی با ۵۰۰ هزار تومان توافق می‌کرد، افزود: امسال اطلاعات دستگاه‌های پُز طبق تبصره ۱۲ قانون ملاک قرار ‌می‌گیرد.

۳۰ درصد تراکنش دستگاه پُز غیرمؤثر است

مدیرکل امور مالیاتی خراسان‌جنوبی اضافه کرد: فردی که در سال گذشته یک میلیارد تومان دستگاه پُزش گردش داشته و اکنون ۵۰۰ هزار تومان مالیات داده حداقل سه برابر شده و به یک میلیارد و ۵۰۰ هزار تومان افزایش یافته است.

احسانی‌مهر با بیان اینکه تراکنش دستگاه پُز ۳۰ درصد آن را غیر مؤثر و ۷۰ درصد را مؤثر در نظر گرفتیم، گفت: برخی شاید از ۳۰ درصد بیشتر داشتند، اظهارنامه بدهند تا رسیدگی شود لذا سامانه ۱۵۲۶ راه ارتباطی با مردم است و همچنین همکاران ما نیز در اداره‌کل پاسخگوی شهروندان هستند.

انتهای پیام/۶۹۰۷۱/ب/م


لینک منبع خبر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 + 10 =