کمبود خوابگاه از مشکلات اساسی دانشگاه‌های خراسان‌جنوبی است

به گزارش پایگاه خبری طبس نیوز به نقل از خبرگزار فارس از بیرجند، آیین تحویل سه خوابگاه دانشجویی دخترانه بنیاد ۱۵ خرداد ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) در دانشگاه‌های بیرجند، اراک و بجنورد به صورت ویدئو کنفرانس با حضور وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و رئیس ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) برگزار شد.

عملیات اجرایی این پروژه سال ۱۳۹۵ با زیربنای ۵ هزار و ۲۰۰ مترمربع و ظرفیت ۲۲۰ نفر آغاز و بعد از گذشت ۵ سال این پروژه با هزینه‌کرد ۳۹۰ میلیارد ریال به همت بنیاد ۱۵ خرداد ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) افتاح شد.

«احمد لامعی» رئیس دانشگاه بیرجند در این مراسم یکی از بزرگترین چالش‌های پیش روی دانشگاه‌ها را کمبود خوابگاه‌ها دانست و اظهار داشت: دانشگاه بیرجند در خراسان‌جنوبی به عنوان مهد اندیشه، علم و دین، مغز تپنده استان محسوب می‌شود.

وی با بین اینکه بیش از ۴۰ هزار دانشجو در دانشگاه‌های استان مشغول تحصیل هستند، بیان داشت: از این تعداد ۱۵ هزار نفر در دانشگاه‌های دولتی هستند که ۱۱ هزار و ۷۰۷ نفر آنان در دانشگاه بیرجند تحصیل می‌کنند.

رئیس دانشگاه بیرجند با اعلام اینکه در پردیس شوکت‌آباد چهار بلوک خوابگاهی برای برادران و چهار بلوک برای خواهران در نظر گرفته شده، مطرح کرد: در حال حاضر یک هزار و ۲۰۹ نفر در خوابگاه‌های مجردی، ۶۰۰ نفر در خوابگاه‌های ابوذر و توحید بیرجند و همین میزان در خوابگاه امیرآباد ساکن و یک هزار و ۷۶۰ دانشجو متاهل هستند که فقط ۲۰ نفر صاحب مسکن هستند.

لامعی از ثبت‌نام ۹۰۰ نفر دانشجوی بین‌الملل در دانشگاه بیرجند خبر داد و افزود: اکنون ۶۰۰ نفر در دانشگاه بیرجند مشغول تحصیل هستند که ۱۰۵ نفر در خوابگاه سکونت دارند و ۱۳۶ خوابگاه متاهل افغانستانی متقاضی خوابگاه هستند.

وی نبود یا کمبود خوابگاه را یکی از مشکلات اصلی دانشگاه‌های استان اعلام کرد و افزود: باید تدبیر ویژه‌ای در این خصوص اندیشیده شود زیرا همه دانشگاه‌ها اعم از خصوصی و دولتی مشکل خوابگاه دارند.

رئیس دانشگاه بیرجند با اعلام اینکه سال آینده حداقل ۵۰۰ دانشجوی افغانستانی پذیرش خواهیم کرد و در زمینه خوابگاه متأهلین با مشکل مواجه خواهیم بود، تأکید کرد: احداث یا نوسازی خوابگاه‌ها در استان باید مدنظر قرار گیرد، همچنین در زمینه تجهیزات مشکل داریم و خواستار مساعدت بیشتر هستیم.

انتهای پیام/۳۶۳۵/ب


لینک منبع خبر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نه + شانزده =