کشتارگاه "رام طیور" درمیان راه‌اندازی می‌شود

مهدی فرجامی‌فرد امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در بیرجند، اظهار داشت: درمیان ظرفیت‌های بسیار خوبی در حوزه کشاورزی، معدن و گردشگری دارد.

وی با اشاره به وجود بازارچه مرزی میل ۷۳ در این شهرستان تصریح کرد: مزیت‌های تجاری آن نزدیک‌ترین مرز به مرکز استان است و همچنین نزدیک‌ترین معبر به مسیر تجاری آسیا و اروپا است.

فرماندار درمیان یادآور شد: مرز میل ۷۳ به طور یک طرفه از سمت افغانستان در سال ۱۳۹۳ قطع شده است و از سال ۷۲ تا ۹۳ در جریان بوده است که از سال ۸۴ تا ۸۶ بالاترین میزان مبادلات تجاری را داشته که در کشور اول بوده است.

فرجامی‌فرد با بیان اینکه کارخانه سیمان باقران یکی از پنج صنعت استان است که ظرفیت ۲ هزار و ۵۰۰ تن سیمان در روز را دارد، ادامه داد: این کارخانه سال گذشته کیفیت برتر کشوری را از آن خود کرده است.

وی با بیان اینکه رتبه دوم تولید زرشک استان مربوط به شهرستان درمیان است، افزود: سطح زیرکشت زرشک در این شهرستان ۲ هزار و ۷۰۰ هکتار است.

فرماندار درمیان با بیان اینکه درمیان با تولید ۳ هزار و ۲۰۰ تن گوشت سفید رتبه دوم را دارد، اضافه کرد: ما ۱۹۹ واحد مرغداری داریم که سالانه ۱۵ هزار تن گوشت سفید تولید می‌کند که به سایر استان‌ها صادر می‌شود.

فرجامی‌فرد گفت: در سال گذشته ۷ میلیون قطعه جوجه‌ریزی در واحدهای مرغداری شهرستان داشتیم.

وی با بیان اینکه ۸ هزار و ۵۰۰ بهره‌بردار بخش کشاورزی در درمیان مشغول هستند، تصریح کرد: مزیت نسبی ما در زرشک، زعفران، عناب، پسته، گردو و گیاهان دارویی جزء مزیت‌های استان است.

فرماندار درمیان سد رزه را با حجم ذخیره ۲۴ میلیون مترمکعب آب یکی از پتانسیل‌های شهرستان عنوان کرد و یادآور شد: حدود ۳۰۰ هکتار از اراضی سد رزه لوله‌گذاری و تجهیز شده و ۲۰۰ هکتار به شرکت پایا واگذار شده و امسال ۵۰ هکتار زیر کشت گندم و جو قرار گرفته است.

فرجامی‌فرد با بیان اینکه کشتارگاه رام طیور با ظرفیت ۲ هزار قطعه و ۹ هزار تن در حال حاضر تعطیل است، ادامه داد: اکنون بحث‌های حقوقی دارد که به زودی راه‌اندازی خواهد شد.

وی با بیان اینکه کارخانه قند قهستان ۳۰۰ نفر اشتغال مستقیم داشته است، افزود: در سفراستاندار تصمیمات خوبی گرفته شده و طی چندین جلسه تصمیم گرفته شد مهرماه راه‌اندازی شود.

فرماندار درمیان اضافه کرد: دو کارخانه فرآوری زرشک داریم که تعطیل است، یکی در قهستان و یکی در خود مرکز قرار دارد.

فرجامی‌فرد با بیان اینکه ۳۰۰ اثر تاریخی را در حوزه گردشگری داریم، گفت: تعداد ۱۰۲ اثر از آن‌ها ثبت ملی شده و بیش از ۳۰ قلعه تاریخی در درمیان داریم.

وی با بیان اینکه در حوزه گردشگری مذهبی یک امامزاده داریم در دل روستاهای اهل سنت به نام روستای آبگرم، تصریح کرد: این نشان می‌دهد اهل سنت شهرستان درمیان محب اهل بیت(ع) هستند.

فرماندار درمیان با بیان اینکه مساجد تاریخی در درخش داریم، یادآور شد: هندبالان، گسک و آسبادهای طبس مسینا هم جزء پتانسیل‌های گردشگری است.

فرجامی‌فرد از وجود دو اقامتگاه بوم‌گردی یکی در فورگ و دیگری در گسک خبر داد و افزود: همچنین ۲۰ خانه تاریخی در این شهرستان وجود دارد.

وی با بیان اینکه در بحث صنایع‌دستی سوزن‌دوزی ماه بانو در کشور برند شد، ادامه داد: حوله‌بافی، جاجیم‌بافی و چرم‌دوزی در طبس مسینا جزء پتانسیل‌های صنایع‌دستی است.

فرماندار درمیان با بیان اینکه چنار تاریخی دوشنگان با قدمت ۷۵۰ سال که ۲۰ متر ارتفاع دارد و عرض تنه آن بیش از پنج است یکی از پتانسیل‌های گردشگری است، خاطرنشان کرد: دو منطقه حفاظت شده درمیان به عنوان یک منطقه توریستی و تفریحی با گونه‌های مختلف گیاهی و جانوری از پتاسنیل‌های شهرستان درمیان است.

انتهای پیام/۶۹۰۷۱


لینک منبع خبر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

14 − 6 =