کاشت حلزون برای ۱۵ نوزاد در خراسان‌جنوبی با حمایت بهزیستی

به گزارش پایگاه خبری طبس نیوز به نقل از خبرگزاری فارس از بیرجند، حسن شرفی، مدیرکل بهزیستی خراسان‌جنوبی صبح امروز در دیدار با نماینده ولی فقیه به مناسبت آغاز هفته بهزیستی ضمن گرامیداشت یاد شهدا به ویژه شهید فیاض بخش به عنوان مؤسس و بینان‌گذار سازمان بهزیستی اظهارداشت: بهزیستی یکی از سازمان‌هایی بوده که خدمات گسترده‌ای در زمینه کمک به نیازمندان جامعه انجام می‌دهد.

وی با اشاره به اینکه خدمات این سازمان به طوری بوده که شامل نوزادان بی‌سرپرست که در شیرخوارگاه‌ها سپرده تا افراد سالمندی که خانه سالمندان نگهداری شده می‌شود، می شود، افزود: خدمات بهزیستی در دو بخش عام و خاص انجام می‌گیرد و خدمات خاص بهزیستی مختص افرادی بوده که در مراکز هدف بهزیستی نگهداری شده و یا کمک و مستمری به آنها داده می‌شود.

مدیرکل بهزیستی خراسان‌جنوبی ادامه داد: علاوه بر خدمت به این گروه از جامعه، بهزیستی یک سری خدمات عام المنفعه را ارائه می‌دهد که طیف گسترده‌ای از جامعه را در بر می‌گیرد.

شرفی با بیان اینکه یکی از خدمات عام‌المنفعه بهزیستی اجرای طرح غربالگری شنوایی بوده که در کلیه بیمارستان‌های استان برای نوزادان تازه متولد شده اجرا می‌شود، افزود: در راستای اجرای این طرح در استان ۱۳ دستگاه شنوایی‌سنجی در بیمارستان‌های استان مستقر بوده که هدف از این طرح دنبال کردن درمان نوزادانی بوده که با مشکل شنوایی مواجه هستند در ابتدای تولد است.

وی اضافه کرد: برای درمان نوزادانی که با مشکل شنوایی مواجه هستند با یک سری از پزشکان قرارداد منعقد شده تا هزینه نیازمندان پرداخت و همچنین در خارج از استان در خراسان رضوی قراردادی با بیمارستان خاتم منعقد شده تا در جایی که نیاز به بستری و جراحی و کاشت حلزون برای نوزادان نیازمند وجود داشته باشد این اقدام صورت گیرد.

مدیرکل بهزیستی خراسان‌جنوبی با اشاره به اینکه در سال گذشته ۱۵ هزار و ۳۳۸ نوزاد مورد غربالگری شنوایی در استان قرار گرفته‌اند، بیان داشت: از این تعداد ۲۴ نوزاد نیاز به سمعک داشته‌اند که به صورت رایگان از سوی بهزیستی در اختیار آنها قرار گرفته و ۱۵ نوزاد بنا به نظر متخصصین باید کاشت حلزون برایشان انجام می‌شد که در قراردادی که با بیمارستان خاتم داشته‌ایم که به صورت رایگان کاشت حلزون برایشان انجام شده است.

شرفی با بیان اینکه در مورد بینایی سنجی نیز هر ساله برای کودکان سه تا ۶ سال طرح غربالگری بینایی نیز در استان انجام می‌شود، گفت: در سال گذشته ۴۳ هزار کودک مورد غربالگری قرار گرفته‌اند که ۳۵۰ نفر نیاز به عینک داشته که مورد حمایت قرار گرفته و ۲۳ نفر نیاز به عمل جراحی داشته‌اند که به خارج از استان اعزام شده‌اند.

وی با اشاره به اینکه در بحث ژنتیک حساسیت‌سازی نموده‌ایم و هدف حمایت از خانواده‌هایی که دچار مشکلات ژنتیک بوده و تصمیم به فرزندآوری دارند است، گفت: در این زمینه حمایت‌های خاصی انجام می‌گیرد با توجه به اینکه هزینه‌های ژنتیک بسیار بالا بوده و تا سقف ۱۵ میلیون تومان حمایت‌ها برای خانواده‌های نیازمند دیده شده است.

مدیرکل بهزیستی خراسان‌جنوبی ادامه داد: اگر ژنتیک معیوبی در افراد مشاهده شد، براساس قراردادی که با سه آزمایشگاه در استان‌های تهران، خوزستان و خراسان رضوی منعقد شده نمونه‌ها بدون نیاز به مراجعه شخص ارسال شده و نتیجه اعلام می‌شود.

شرفی با بیان اینکه یکی از اهدافی که توسط بهزیستی دنبال می‌شود موضوع توانمندسازی و اشتغال افراد تحت پوشش این نهاد است، اضافه کرد: در این راستا بسته‌های تشویقی برای کارفرمایانی که افراد تحت پوشش بهزیستی و معلولان را به کار بگیرند در نظر گرفته شده و همچنین اگر خود شخص تحت پوشش بتواند برای خود شغلی ایجاد کند نیز می‌تواند از این مشوق‌ها استفاده کند.

وی ادامه داد: این مشوق‌ها پرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه تا سقف ۱۰۰ میلیون تومان و با سود ۴ درصد بوده و کمک به بیمه افراد بوده به طوری که ۲۳ درصد از حق بیمه را بهزیستی تقبل می‌کند.

مدیرکل بهزیستی خراسان‌جنوبی خاطرنشان کرد: براساس آنچه در قانون آمده کارفرمایانی که افرادی با معلولیت شدید و خیلی شدید را به کار بگیرند ۵۰ درصد حقوق قانون کار به مدت ۵ سال به عنوان جبران کارآیی این فرد به کارفرما پرداخت می‌شود.

انتهای پیم/۶۹۰۲۷


لینک منبع خبر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هجده − 14 =