اجرای طرح دارویار در خراسان‌جنوبی/ انتقال یارانه دارو به انتهای زنجیره مصرف

زهرا کیانی، سرپرست معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی بیرجند در گفت‌وگو با خبرنگار فارس از بیرجند در رابطه با طرح دارویار و نحوه اجرای این طرح در استان اظهارداشت: دارویار طرحی بوده که با اجرای آن علاوه بر اصلاح یارانه دارو و تأمین منابع داروسازان تعهدات بیمه‌ها برای کمک به بیماران افزایش می‌یابد.

وی با بیان اینکه این طرح حدود یک ماه پیش در کشور استارت خورده و در خراسان‌جنوبی نیز اجرایی شده است، تصریح کرد: در این طرح یارانه دارو به انتهای زنجیره منتقل شده و از طریق بیمه‌ها به مصرف‌کننده واقعی داده می‌شود.

سرپرست معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی بیرجند با اشاره به اینکه ارزی که قبلاً به کارخانه‌های داروسازی تعقل می‌گرفت در حال حاضر به آخر چرخه و به بیماران منتقل شده است، اضافه کرد: این امر نیازمند این بوده که مریض برای اینکه بخواهد دارو تهیه کند حتماً نسخه به همراه داشته باشد.

کیانی بیان داشت: همه داروهای تولید داخل به میزانی افزایشی در قیمت وجود داشته و پوشش بیمه‌ای نیز تغییر کرده و بیماران می‌توانند با نسخه به داروخانه‌ها مراجعه کرده که بیش‌از ۹۰ درصد و در مواردی ۸۰ درصد هزینه‌ها توسط بیمه پوشش داده می‌شود.

وی با اشاره به اینکه کارشناسان غذا و دارو بر اجرای این طرح در داروخانه‌ها نظارت دارند، تصریح کرد: عمده مردم با پوسترها و مراجعه پرسنل فنی در داروخانه‌ها مردم کم کم با این طرح آشنا می‌شوند.

سرپرست معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی بیرجند ادامه داد: درصد سهم بیمار، ارز و داروساز سه مورد مجزا بوده که خود سایت آن را محاسبه کرده ولی باید قیمت‌ها در داروخانه‌ها کنترل شود.

کیانی به مزایای این طرح اشاره داشت و افزود: توزیع یارانه متناسب با نیاز بیماران، تغییر نکردن مبلغ پرداختی توسط بیماران، اصلاح الگوی مصرف دارو، رشد رسمی صادارت دارو و حمایت ویژه از داروهای بیماران خاص و صعب‌العلاج از جمله مزایای این طرح است.

وی خاطرنشان کرد: مردم می‌توانند در صورت مشاهده عدم محاسبه قیمت دارو با نسخه شکایات خود را با سامانه ۱۹۰ به صورت شبانه‌روزی درمیان بگذارند.

انتهای پیام/۶۹۰۲۷


لینک منبع خبر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پانزده − 13 =