عشایر خراسان‌جنوبی غرق در مشکلات/قول‌های بی سرانجامی که چوب حراج به زندگی عشایر زد

خبرگزاری‌ فارس، بیرجند، سمیه محمدی، عشایر از اقشار زحمت‌کش جامعه بوده که نان تلاش و فعالیت یدی خود را می‌خورند و یاد گرفته‌اند برای زندگی کردن باید با تمام سختی‌ها دست و پنجه نرم کنند اما گاهی اوقات آنقدر فشار این سختی‌ها بر دوششان سنگینی می‌کند که دیگر نمی‌توانند قد علم کرده و زندگی برایشان به شدت تنگ و مشکل می‌شود.

خراسان‌جنوبی از استان‌های پهناور کشور بوده که هفت درصد جمعیت عشایری ایران را در خود جای داده است.

جمعیت عشایر در استان خراسان‌جنوبی حدود ۸۱ هزار نفر بوده که ۸۰ درصد آنها در نوار مرزی استان زندگی می‌کنند که حکم مرزبانان بی مزد و مواجب را در مرزهای استان نیز دارند چند سالی بوده که با قهر طبیعت روبرواند و خشکسالی‌های پیاپی باعث شده تا چوب حراج بر مهم‌ترین سرمایه خود که احشامشان بوده بزنند و در سردرگمی وعده و وعیدهای مسؤولان برای تأمین نهادهای دامیشان باقی بمانند و نتواند بر قول‌های داده شده دلخوش باشند.

حرفه اصلی عشایر استان دامداری بوده که سالانه بیش از ۷ هزار و ۱۰۰ تن گوشت قرمز و ۹ هزار تن شیر و ۶۰۰ تن کرک و پشم توسط عشایر استان تولید می‌شود اما متأسفانه عشایر استان در این سال‌ها بسیار جمعیت دامی خود را به سبب خشکسالی‌ها، نبود درآمد کافی، نبود علوفه و نهادهای دامی و عدم حمایت دولت از این قشر از دست داده‌اند.

عشایر چوب حراج به مال خود می‌زنند

غلام بهلولی یکی از عشایر استان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس اظهار داشت: تمام زندگی عشایر وابسته به دام بوده اما متأسفانه در چند سال اخیر خشکسالی‌ها باعث شده که بسیاری از عشایر نتوانند از پس هزینه‌های دام‌هایشان برآیند و مجبور شده تا چوب حراج به مال خود بزنند.

وی تصریح کرد: اگر چند دولت گاهی با پرداخت تسهیلات حمایت‌هایی از عشایر داشته ولی عشایر دیگر به سبب نبود درآمد نمی‌توانند بازپرداخت تسهیلات خود را انجام دهند و به اجبار بسیاری از گله‌های دام خود را به فروش رسانده‌اند.

بهلولی بیان داشت: با توجه به وضعیت عشایر باید حمایت‌های دولت به آنها بلاعوض بوده تا عشایر بتوانند از این وضعیت نجات یابند.

وی ادامه داد: من با داشتن گله‌ای ۱۵۰ رأسی مجبور به فروش آنها به سبب عدم توان در تأمین علوفه این گله شدم و در حال حاضر ۱۲ رأس دام دارم.

وعده‌های مسؤولان عملی نشده است

این عشایر خراسان‌جنوبی با بیان اینکه عشایر در این چند ساله ضربه سختی خورده که به نظر می‌رسد بلند شدنشان کار مشکلی است، افزود: هر چند تاکنون قول‌ها و وعده‌های زیادی از سوی مسؤولان برای بهبود وضعیت عشایر استان داده شده اما در عمل آنچنان که باید و شاید این وعده‌ها عملی نشده و گره از کار عشایر استان باز نکرده است.

بهلولی اضافه کرد: عشایر مجبور هستند برای هر کیلو جو مبلغ ۱۱ تا ۱۲ هزار تومان برای تأمین نهادهای دامی خود پرداخت کنند و این در حالی بوده که درآمد عشایر توان این خرید را از آنها سلب کرده و همچنین موقع رسیدن بازپرداخت تسهیلات نیز فرارسیده و عشایر دیگر قادر به اخذ تسهیلات جدید نیستند.

وی در پایان خواست تا مسؤولان با دیدباز مشکلات عشایر خراسان‌جنوبی را ببینند و حل و فصل نمایند.

بحث خرید تضمینی دام، مهم‌ترین مشکل عشایر استان

عصمتی‌پور، مدیرکل امور عشایری خراسان‌جنوبی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس از بیرجند اظهارداشت: با کمک نمایندگان مجلس شورای اسلامی استان توانستیم در کشور در جذب اعتبارات اداره کل امور عشایر همه ساله وضعیت بسیار مطلوبی داشته باشیم.

وی با بیان اینکه با توجه به وضعیت خشکسالی، وضعیت نابسامانی در حوزه عشایری استان وجود داشته است، تصریح کرد: در بحث تسهیلات از محل اعتبارات ملی تأمین آب شرب پایدار اقدامات خوبی صورت گرفته است.

مدیرکل امور عشایر خراسان‌جنوبی بیان داشت: مسائل و مشکلات حوزه عشایر در استان بسیار زیاد بوده اما مهم‌ترین بحثی که دارند بحث خرید دام بوده که متأسفانه هنوز هیچ اتفاقی در این زمینه نیافتاده است.

دیر به ثمر رسیدن طرح خرید دام عشایر هیچ تأثیری برای مشکلشان خواهد داشت

عصمتی‌پور با بیان اینکه زندگی عشایر به دام‌هایشان وابسته بوده و یک ماهی که هوا گرم شده هر چقدر نهاده به دام‌های خود می‌دهند دام وزن نمی‌گیرد و حتی کیفیت گوشت دام‌ها نیز کاهش می‌یابد، افزود: برای تأمین نهاده‌های دامی نیز عشایر تسهیلات دریافت کرده و به سیستم بانکی کشور مقروض شده‌اند و این موضوع یکی از مشکلات اصلی عشایر استان است.

وی ادامه داد: از مسؤولان مربوطه خواهش داریم اگر در حوزه خرید دام عشایر می‌خواهد اتفاقی بیافتد زودتر بیافتد وگرنه اگر زمان بگذرد هیچ تأثیری برای عشایر نخواهد داشت.

اعلام و پرداخت به موقع تسهیلات به عشایر

مدیرکل امور عشایری خراسان‌جنوبی به وضعیت تأمین نهاده و گرانی نهاده‌ها اشاره داشت و گفت: سال گذشته کمک خوبی به حوزه عشایری شده اما باید بدانیم که با تسهیلات ۱۸ درصد و حتی ۱۰ و ۹ درصد نمی‌توان این حوزه را اداره کرد با توجه به اینکه ۲۰ سال خشکسالی در استان داشته‌ایم و وضعیت خشکسالی امسال وحشتناک‌تر است.

عصمتی‌پور یادآور شد: امسال کمک خوبی در مجلس در بخش تسهیلات به حوزه عشایری تصویب و رقم‌های خوبی اعلام شده ولی متأسفانه این تسهیلات دیر اعلام می‌شود و باید به موقع اعلام تا بتواند به درد عشایر بخورد.

وی ادامه داد: یک ماه گذشته در زمان برداشت محصول، عشایر نیازمند این تسهیلات بوده‌اند تا بتواند نهاده‌ها را از مزرعه بخرند چون وقتی نهاده‌ها وارد انبارها می‌شود آن وقت دیگر قیمت نهاده‌ها بسیار بالا رفته و به هر قیمتی انباردار بخواهد آن را می‌فروشد.

درخواست تمدید تسهیلات زنجیره ذخیره گوشت در حوزه عشایر استان

مدیرکل امور عشایری خراسان‌جنوبی با اشاره به اینکه تسهیلاتی که به عشایر پرداخت می‌شوند باید قرض‌الحسنه باشد تا بتواند به حوزه عشایری کمک کند، اضافه کرد: عشایری که تأمین معاش او وابسته به دام بوده تسهیلات غیر قرض‌الحسنه به دردش نمی‌خورد و باید به سمت تسهیلات صفر درصد برویم.

عصمتی‌پور با بیان اینکه عشایر در واقع مرزبانان کشور بوده و برای اینکه مهاجرت نکنند و به حاشیه شهرها نروند و امنیت مرز را تأمین سازند باید تسهیلات ارزان قیمت در اختیارشان قرار گیرد، یادآور شد: سال گذشته ۱۰ میلیارد تومان تسهیلات ۱۰ درصد یک ساله از محل زنجیره ذخیره گوشت به حوزه عشایری استان اختصاص یافت که متأسفانه این تسهیلات تاکنون تمدید نشده است.

وی خواستار تمدید تسهیلات زنجیره ذخیره گوشت به حوزه عشایری استان شد و افزود: هر چند تمام تسهیلات تمدید شده و اولین استانی هستیم که بیشترین اعتبارات در این حوزه جذب شده اما متأسفانه تمدید آن اتفاق نیافتاده و خواستار این هستیم که این موضوع توسط استاندار و نمایندگان مجلس شورای اسلامی استان پیگیری تا به مدت سه سال این تمدید رقم بخورد.

اختصاص ۶ میلیارد تومان تسهیلات در حوزه عشایری استان

مدیرکل امور عشایری خراسان‌جنوبی همچنین خواستار رایگان شدن حق بیمه از کارافتادگی و بیمه عمر عشایر با توجه بهشرایط اقتصادی نابه سامان این قشر و عدم قدرت پرداخت آن شد.

عصمتی‌پور در خصوص تأمین نهاده‌های دامی عشایر گفت: در یک چند گذشته سهمیه‌ای استان داشته که آن را جذب و در بین دام‌های عشایر استان توزیع آن با قیمت کمتر از بازار انجام شده است.

وی اضافه کرد: از ابتدای امسال تاکنون حدود ۶ میلیارد تومان تسهیلات در حوزه عشایری به استان اختصاص یافته و هزار تن جو در انبارهای شرکت‌های تعاونی عشایر ذخیره شده است.

مدیرکل امور عشایری خراسان‌جنوبی خاطرنشان کرد: در حال حاضر جو برای توزیع در بین عشایر برای مصرف دام‌هایشان در انبارها وجود دارد که البته مدت‌دار و یارانه‌ای نیست و با قیمت هر کیلو ۱۱ هزار تومان به عشایر عرضه می‌شود.

نگهداری از دام‌های بی‌فایده دغدغه اصلی عشایر استان

مصطفی نخعی، نماینده مردم نهبندان و سربیشه در مجلس شورای اسلامی و رئیس مجمع نمایندگان استان نیز در ادامه در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در رابطه با وضعیت عشایر استان اظهارداشت: آنچه در حال حاضر دغدغه اصلی جامعه عشایری در استان و کشور بوده موضوع نگهداری دام با توجه به افزایش قیمت نهاده‌ها و بازار کم رونق دام است.

وی تصریح کرد: در این خصوص پیگیری‌هایی هم در گذشته داشته و هم در چند روز گذشته نشستی با معاون وزیر جهاد کشاورزی و رئیس شرکت پشتیبانی امور دام داشته و این موضوع مطرح شده است.

قول معاون وزیر جهاد کشاورزی برای عملیاتی شدن طرح خرید تضمینی دام حذفی از عشایر

نماینده مردم نهبندان و سربیشه در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: از مسؤولان ذیربط خواسته شده تا با توجه به بازار کم رونق دام کمک کنند تا دام زنده به ویژه دام حذفی عشایر که هیچ گونه سودی و ارزش افزوده‌ای برای آنها نداشته و تنها باید برایشان هزینه کنند را به صورت تضمینی خریداری شود.

نخعی ادامه داد: هر چند در گذشته دستور خرید تضمینی دام حذفی عشایر داده شده بود اما متأسفانه عملی نشده بود که آقای سلامی قول دادند این امر به زودی عملی شود.

وی افزود: یکی از نگرانی‌های مطرح شده توسط مسؤولان ذیربط در راستای اجرای طرح خرید تضمینی دام حذفی این بوده که در آینده این طرح بازار دام کشور را دچار اختلال ساخته و شرایط در آینده تغییر خواهد یافت و اگر این دام جمع‌آوری، ذبح و یا صادر شود در میان مدت و بلندمدت آسیب جدی به حوزه دام کشور وارد می‌سازد.

لزوم تعیین تکلیف حل مشکل دامداران و عشایر

رئیس مجمع نمایندگان خراسان‌جنوبی اضافه کرد: ما نیز به عنوان نمایندگان مردم استان و عشایر از این مشکلات گلایه‌مند بوده و نظر مسؤولان مربوطه در این زمینه را تأیید نمی‌کنیم که باید این موضوع تعیین تکلیف شود.

نخعی با اشاره به اینکه هر چند در حال حاضر تسهیلاتی در قالب دامدارکارت به دامداران و عشایر پرداخت می‌شود اما موضوع این بوده که تضمینی برای آینده وجود نداشته و عشایر نسبت به بازپرداخت این تسهیلات خوش‌بین نیستند تا دام خود را حفظ کنند.

وی ادامه داد: با توجه به این امر نگرانی در بین عشایر وجود داشته و استقبالی از دریافت این تسهیلات ندارند بنابراین باید این اعتبارات به شکل و شرایط بهتری در اختیار عشایر و دامداران قرار داده شود.

نماینده مردم نهبندان و سربیشه در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: اگر خرید تضمینی دام حذفی را دولت با اولویت مناطقی که بیشتر تحت تأثیر خشکسالی قرار گرفته‌اند اجرایی کند به نظر می‌رسد بهتر بتواند این موضوع را تدبیر نماید.

و اما….

هر چند مسؤولان استان مشکلات پیش روی عشایر استان به ویژه در حوزه دام و نهادهای دامی را پیگیری می‌کنند و مسؤولان کشوری نیز قول‌هایی داده و می‌دهند اما شرایط عشایر استان به گونه‌ای بوده که دیگر نمی‌توانند در انتظار عملیاتی شدن این قول‌ها و وعده‌ها باشد و شرایط بسیار سختی را پیش رو دارند.

گزارش از سمیه محمدی

انتهای پیام/۶۹۰۲۷


لینک منبع خبر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دوازده + نوزده =