نایبندان طبس بزرگترین پناهگاه زیست یوزپلنگ ایرانی

به گزارش پایگاه خبری طبس نیوز به نقل از خبرگزاری فارس از بیرجند، نهم شهریور روز ملی یوزپلنگ نامگذاری شده است. یوزپلنگ ایرانی سریعترین دونده دنیاست.

آخرین آمار مربوط به یوزپلنگ ایرانی در منطقه نایبند طبس، طبق برآورد کارشناسان و مشاهده رد پاها، ۳ قلاده عنوان شده است که هر سه نر است.

مودی، معاون حیات وحش اداره کل محیط زیست خراسان جنوبی در این باره اظهار داشت: مهمترین ابزار ثبت آمار یوزپلنگ در پناهگاهش دوربین تله‌ای است که خراسان جنوبی به دلیل نبود اعتبار تنها ۷ دستگاه دوربین فورکا با ویژگی ارسال تصاویر به پاسگاه‌های محیط بانی دارد و این دوربین‌ها در تمام وسعت محیط زیست استان نصب است.

مودی افزود: از این تعداد دوربین، تنها ۲ دستگاه در پناهگاه یوزپلنگ ایرانی در شهرستان طبس نصب است که با توجه به وسعت یک و نیم میلیون هکتاری این پناهگاه، احتمال مشاهده یوزپلنگ در این دوربین‌ها تقریبا صفر است.

وی با بیان اینکه هم اکنون هیچ آماری از یوزپلنگ ایرانی در نایبندان طبس در دست نیست گفت: از ابتدای سال جاری محیط بانان دو مرتبه موفق به ردزنی و تشحیص رد یوز در پناهگاه حیات وحش نایبندان نزدیک رودخانه شند و تنگل حیدری شده اند و در رودخانه شند لاشه یک راس کل وحشی شکار شده توسط یوز نیز در فروردین امسال مشاهده شده است.

وی افزود: محیط بانان و مردم بومی منطقه، نیز سال گذشته ۶ مرتبه یوزپلنگ‌های پناهگاه نایبندان را مستقیم مشاهده کرده اند که نمی‌توان گفت این مشاهدات مربوط به یک یوزپلنگ است یا چندین یوزپلنگ.

معاون حیات وحش اداره کل محیط زیست استان، مهمترین فاکتور‌های حضور گونه ارزشمندی مثل یوزپلنگ در زیستگاه‌های پناهگاه حیات وحش نایبندان را تامین آب شرب، امنیت و وجود تغذیه مناسب دانست و گفت: زیستگاه نایبندان با داشتن ۱۵۰ چشمه آب شیرین که در تمام فصول سال آب دارند، تعبیه آب انبار‌های بتنی و پلی اتیلنی، وجود جمعیت خوبی از پستانداران بزرگ و کوچک از قبیل کل و بز وحشی، قوچ و میش وحشی، جبیر، خرگوش و شغال برای تغذیه یوزپلنگ، و همچنین دور بودن منطقه از واحد‌های صنعتی، یکی از بکرترین مناطق حفاظت شده کشور برای یوز ایرانی به شمار می‌آید که تأمین دوربین‌های مورد نیاز این منطقه می‌تواند نقش بسزایی در حفظ این گونه ارزشمند وافزایش جمعیت آن‌ها داشته باشد.

مودی افزود: برای پایش گونه ارزشمند یوزپلنگ ایرانی که سریعترین دونده دنیاست، حداقل ۵۰ دوربین باید در پناهگاه حیات وحش نایبندان طبس نصب شود که تأمین اعتبار خرید این دوربین‌ها از توان اعتبارات استانی خارج است و نیاز به اختصاص اعتبارات ملی و بین المللی دارد.

انتهای پیام/۴۹۰۵


لینک منبع خبر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

15 + 10 =