جشن شکرگزاری برداشت عناب| تحقق خرید توافقی عناب / توسعه صنایع تبدیلی کشاورزی پیگیری شود

به گزارش پایگاه خبری طبس نیوز به نقل از خبرگزاری فارس از خوسف، خراسان جنوبی رتبه اول سطح زیر کشت و تولید عناب و زرشک همچنین رتبه دوم تولید زعفران را در کشور دارد و این سه محصول به عنوان محصولات استراتژیک استان محسوب می‌شوند که نقش بسزایی در اقتصاد منطقه داشته‌اند.

اواسط تابستان که فرا می‌رسد فصل برداشت عناب در اکثر شهرها و روستاهای خراسان جنوبی آغاز می‌شود؛ محصولی کم‌آب‌بر است که با آب و هوای خشک منطقه خو گرفته و گفته می‌شود نخستین بار در منطقه‌ای به نام هردنگ در جنوب بیرجند کشت شد اما برخی شواهد حاکی از این است که در دوره هخامنشی بیش از ۲ یا سه هزار سال قبل عناب کشت شده است.

میوه عناب به همراه زرشک و زعفران از محصولات مهم استان خراسان جنوبی بوده که با آب و هوای استان همچنین روستاهای اطراف سازگار است به طوری که مردم در اغلب خانه‌ها درخت عناب می‌کارند همچنین در روستاهای اطراف به خصوص روستاهای شهرستان‌های بیرجند، خوسف، سربیشه و درمیان درخت‌های عناب فراوان وجود دارد.

تکان دادن و جمع‌آوری محصول عناب در بیشتر روستاهای خراسان جنوبی با آیین خاصی انجام می‌شود، از همین رو مراسم “عناب تکانی” سال گذشته در فهرست میراث فرهنگی ناملموس (معنوی) ثبت شد.

در حال حاضر چهار هزار و ۱۳۴ هکتار از اراضی کشاورزی استان زیر کشت عناب است و با توجه به نهادینه شدن دانش بومی و استفاده بسیار کم از سموم و کودهای شیمیایی، محصولی کاملا سالم و ارگانیک تولید می‌شود.

مرغوبیت عناب خراسان جنوبی چنان است که ۲ رقم عناب سیوجان و ماژان ثبت ملی شده است و حرف اول را در کشور می‌زند.

فصل برداشت عناب از اواسط مرداد به‌صورت تازه خوری در شهرهای گرمسیر خراسان جنوبی آغاز می‌شود و در روستاهای کوهستانی به علت آب‌ و هوای سرد به‌طور معمول اوایل مهر آغاز برداشت محصول است.

عناب به صورت تازه و خشک شده، به عنوان میوه و خشکبار همچنین به عنوان گیاه دارویی قابلیت مصرف دارد و اندام‌های مختلف عناب نظیر ریشه، پوست، شاخه، برگ و میوه آن به عنوان یک گیاه دارویی ارزشمند در طب گیاهی ایران و دیگر کشورها بهره‌برداری دارویی شده است.

جشن شکرگزاری برداشت عناب با حضور معاون استانداری خراسان جنوبی، نماینده مردم شهرستان های بیرجند، درمیان و خوسف در مجلس شورای اسلامی، امام جمعه و سرپرست فرمانداری خوسف و جمعی از مدیران استان در روستای سیوجان برگزار شد.

خرید توافقی عناب برای نخستین بار در خراسان جنوبی انجام می‌شود

مهدی جعفری، امروز پنجشنبه ۱۷ شهریور در آیین شکرگزاری برداشت عناب که در روستای سیوجان شهرستان خوسف برگزار شد، اظهار داشت: با توجه به قراردادی که با کشور چین بسته شده، امیدواریم عسل استان را به‌زودی از طریق اتحادیه مربوطه به این کشور صادر کنیم.

وی بیان اینکه عسل عناب و عسل زرشک بهترین عسل کشور است، افزود: کد بورسی به همت صندوق حمایت از بخش کشاورزی دریافت شده و انبار بورسی نیز در خوسف شرکت مالک اشتر است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی تصریح کرد: امیدواریم مانند زعفران که بورس زعفران داریم بورس عناب هم در این شهرستان فعال شود و از طرفی تدوین آیین‌نامه عناب خشک، عناب تر و عناب کاری انجام و استانداردهای مورد نیاز برای این آیین‌نامه هم صورت گرفته است.

وی یادآور شد: در حال حاضر میانگین برداشت عناب در هکتار ۲.۵ تن است که این میزان باید به چهار تن و بیش از این افرایش پیدا کند و معتقدیم سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی به ویژه محصولات مهم و مزیت‌دار بسیار اهمیت دارد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی به بازاریابی و بازاررسانی محصول اشاره کرد و گفت: به این موضوع باید حتما توجه ویژه ای داشته باشیم.

جعفری اظهار کرد: باید از هم اکنون طرح شرکت تخصصی عناب دیده و پیگیری شود، ما نیز همکاری لازم را خواهیم داشت.

وی سطح زیر کشت محصول عناب استان را بیش از چهار هزار و ۷۰۰ هکتار دانست و افزود: سالانه بطور میانگین ۷۵۰۰ تن محصول از این سطح برداشت می شود که از این میزان  ۸۰۰ هکتار با ۴۵۰ بهره‌بردار فقط مربوط به روستای سیوجان است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی بیان کرد: اقدامات زیرساختی در حال انجام بوده و مطمئن هستیم که اتفاقات خوبی در این حوزه شاهد خواهیم بود و اطمینان داریم در آینده قیمت عناب جایگاه واقعی خود را پیدا خواهد کرد.

وی بیان کرد: قیمت فعلی عناب اصلا با قیمت ورودی نهاده‌ها همخوانی ندارد و آنچه که امروز مد نظر و در برنامه‌های مختلف پیگیر آن هستیم این است که به سه هدف افزایش بهره‌وری، بازاریابی و فرآوری دست یابیم.

بیش از ۱۰۰ میلیارد تومان تسهیلات اشتغالزایی به خوسف اختصاص یافت

جواد اشرفی، معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان جنوبی هم در آیین شکرگزاری برداشت عناب گفت: علاوه براین، استانداری و دستگاه‌های تابعه برای اختصاص تسهیلات جهت تولیدات دانش‌بنیان نیز آمادگی دارند.

وی بیان کرد: در بحث تسهیلات برای محصولات دانش‌بنیانی که بتوانند فرآوری خوبی داشته، در چرخه ارزش افزوده قرار گیرند و افزایش بهره‌وری در واحد سطح را داشته باشیم همکاری می‌کنیم.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان جنوبی تصریح کرد: عناب یکی از محصولات استراتژیک خراسان جنوبی به‌ویژه شهرستان خوسف است و رسانه‌های باید در بحث معرفی این محصول تلاش کنند.

وی یکی از پتانسیل‌های مهم این استان و شهرستان خوسف را تعداد زیاد روزهای آفتابی دانست و افزود: در حوزه نیروگاه‌های خورشیدی در بحث انرژی‌های تجدیدپذیر بیش از ۲۰ مورد مکان‌یابی شده که به شرکت ساتبا برای سرمایه‌گذاری پیشنهاد شده است.

اشرفی اظهار داشت: این قول را به تمام مردم شهرستان خوسف می‌دهیم که حتما در سطح مجموعه دستگاه‌های اداری و اقتصادی استان این هم‌افزایی و همگرایی وجود دارد برای اینکه بتوانیم در سالی که به نام دانش بنیان مزین شده، خروجی خوبی از محصولات بگیریم و بتوانیم ارزش افزوده و زنجیره تولید خوبی در سطح شهرستان داشته باشیم.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان جنوبی عنوان کرد: بخش تعاون می‌تواند از با برنامه‌های اجتماعی و سرمایه‌های خرد محصولات خوبی از عناب تولید کند.

ایجاد صنایع تبدیلی محصولات استراتژیک خراسان جنوبی پیگیری شود

حسین خسروی اسفزار، نماینده مجلس نیز در این مراسم گفت: عناب محصولی کم‌آب‌بر بوده و وزیر سابق جهاد کشاورزی در سفر به خراسان جنوبی به کشت و توسعه محصولات کم‌آب‌بر تاکید کرده است.

وی با بیان اینکه مجلس شورای اسلامی مصوبه‌ای اسفند ماه سال گذشته در بحث قانون صدور تسهیل مجوز کسب و کارها داشت و دولت اردیبهشت ماه سال جاری این قانون رو ابلاغ کرده است، بیان کرد: از این قانون استفاده کرده نهایت کمک و کمترین بهانه‌جویی برای سرمایه گذاران که بتوانند بیایند و در اینجا سرمایه‌گذاری را انجام دهند.

خسروی ادامه داد: در خصوص خرید زرشک، دام مازاد و عناب تذکری به وزیر جهاد کشاورزی صورت گرفت که نامه‌ای پیرو خرید محصول مازاد عناب به دفتر تهران ما رسید.

وی افزود: سیاست دولت سیزدهم با درس از مکتب امام حسین (ع) استفاده از ظرفیت داخلی است و طی این یک سال کشور و اقتصاد را مشروط به خارج و برنامه‌های خارجی از جمله برجام نکرده و نخواهد کرد.

وینماینده مردم بیرجند، درمیان و خوسف در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه عناب یکی از ظرفیت‌های قابل توجه در خراسان جنوبی است، تصریح کرد: به دنبال سیاست دولت سیزدهم که استفاده از ظرفیت‌های داخلی است آنچه به نظر می‌رسد یکی از ظرفیت های بسیار قابل توجه در خراسان جنوبی همین عُناب است.

خسروی با بیان اینکه می‌طلبد که به‌طور خاص دانشکده کشاورزی بیرجند و سایر دستگاه‌های مربوطه از این فرصت استفاده و با تنوعی که دارد کار کنند، افزود: جهاد دانشگاهی، دانشگاه بیرجند و دانشکده کشاورزی حتما روی این محصول کار کرده و ایده‌ها را تبدیل به ثروت کنند.

قطب اقتصادی در میان کمبودها

محمدعلی ایمانی، فرماندار خوسف نیز گفت: استان خراسان جنوبی و بالطبع شهرستان خوسف پتانسیل‌ها و ظرفیت‌های خوبی در حوزه معدنی و کشاورزی  از جمله محصول استراتژیک عناب و گل نرگس دارد.

وی افزود: کشت ۱۹۰۰ هکتار باغات عناب در خوسف که رتبه نخست کشوری را دارد و توجه به واحدهای مرغداری و گاوداری‌های صنعتی می تواند این شهرستان را به قطب اقتصادی تبدیل کند.

ایمانی با بیان اینکه این شهرستان از محرومیت‌های اقتصادی در رنج است، تصریح کرد: در طول یک سال اخیر توجه ویژه دولت سیزدهم توانسته گشایش‌های مختلفی را در بخش های مختلف ایجاد کند.

فرماندار خوسف یادآور شد: محصول عناب در سال تولید، دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین نیازمند توجه ویژه دارد تا حداکثر بهره‌برداری از سرمایه عظیم آب به عمل آید.

وی با اشاره به تولید سالیانه بیش از ۱۲ هزار تن شیر در خوسف گفت: واحدهای منتهی به ارزش افزوده در خصوص شیر ایجاد خواهد شد، تولید سه هزار و ۵۰۰ تن تخم مرغ سالیانه، کشت یک هزار و ۹۰۰ هکتار باغات عناب که رتبه نخست کشوری را دارد و واحدهای مرغداری و گاوداری‌های صنعتی از ظرفیت‌های خوسف است که اگر شکوفا شود می‌تواند این شهرستان را به قطب اقتصادی معرفی کند.

ایمانی با اشاره به مرکز تحقیقات کشاوزی محمدیه در خوسف، ادامه داد: تحقیق‌ها و مطالعات زیادی  در این مرکز در خصوص عناب انجام شده که امیدوارکننده است و با توجه ویژه دولت به محصول استراتژیک عناب، شهرستان خوسف قطب تولید این محصول در کشور معرفی می شود، همچنین وجود پنج معدن طلا و سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی این شهرستان را به قطب معدنی تبدیل کرده که باید برای گردشگری از آن استفاده کرد.

فرماندار خوسف یادآور شد: وجود کشتارگاه طیور امسال کلنگ زنی شده و ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد که به‌زودی افتتاح می شود، همچنین مجتمع گلخانه‌ای محمدیه که نیازمند ۱۵ کیلومتر وسعت برای توسعه دارد که برای صرفه جویی در آب مهم است.

انتهای پیام/۳۶۳۵


لینک منبع خبر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هفت + سه =