وضعیت منابع آبی خراسان جنوبی بحرانی است/ انجام عملیات باروری ابرها در سال آینده

مدیرعامل آب منطقه ای خراسان جنوبی وضعیت منابع آبی استان را بحرانی دانست وگفت: به منظور افزایش بارندگی ها عملیات باروی ابرها در سال آینده در استان انجام می شود.

خبر طبس: مدیرعامل آب منطقه ای خراسان جنوبی وضعیت منابع آبی استان را بحرانی دانست وگفت: به منظور افزایش بارندگی ها عملیات باروی ابرها در سال آینده در استان انجام می شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی طبس،حسن امامی  با اشاره به عملیات باروری ابرها در خراسان جنوبی اظهارکرد: به دلیل عدم زیر ساخت های مناسب در استان عملیات باروری ابرها در خراسان جنوبی باید از طریق ژنراتورهای زمینی انجام شود.

مدیرعامل آب منطقه ای خراسان جنوبی با بیان اینکه زیرساخت های باروی ابرها در استان ضعیف است، افزود: باروری ابرها درارتفاعات خراسان جنوبی که از میانگین بارش بالای ۲۰۰ میلیمتر برخودار است موفق خواهد بود و تاکنون در استان مشابه خراسان جنوبی مانند استان یزد در زمینه باروری ابرها نتیجه خوبی حاصل شده است.

افزایش ۱۰تا ۱۵ درصدی بارندگی با عملیات باروری ابرها

امامی با بیان اینکه خراسان جنوبی مستعد انجام عملیات باروری ابرها از طریق ژنراتورهای زمینی است، افزود: در این راستا بازدید از سطح استان و جلسات توجیهی توسط مدیرمرکزملی مطالعات و تحقیقات باروری ابرها انجام شده است.

وی افزود: راهنمایی‌های اولیه همراه با شرح خدمات مطالعات امکان‌سنجی باروری ابرها توسط مرکز ملی مطالعات و تحقیقات باروری ابرها در اختیار شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی  قرار گرفته است.

مدیرعامل آب منطقه ای خراسان جنوبی باروری ابرها را از جمله برنامه های کوتاه مدت شرکت آب منطقه ای خراسان جنوبی دانست و افزود: با باروری ابرها در استان ریزش های جوی ۱۰ تا ۱۵ درصد افزایش می یابد.

امامی نبود رادار را از مهمترین مشکلات استان در زمینه باروری ابرها دانست ویادآورشد: این عامل باعث شده که هزینه باروری ابر در خراسان جنوبی افزایش یابد.

وی با اشاره به اینکه برای انجام مطالعات باروری ابرها دراستان بیش از ۳۰۰ میلیون تومان اعتبار مورد نیاز است، گفت: برای  خرید تجهیزات باروری ابرها در استان شش میلیارد تومان اعتبار مورد نیاز است.

وضعیت منابع آبی استان بحرانی است/ ۹۱ درصد آب مصرفی استان در بخش کشاورزی

مدیرعامل آب منطقه ای خراسان جنوبی افزود: برای تامین این اعتبارات پیگیری هایی از طریق وزارت نیرو صورت گرفته که با تامین این اعتبار باوری ابرها در سال آبی اینده در استان انجام می شود.

وی وضعیت منابع آبی استان را بحرانی دانست و یادآورشد: در حال حاضر در ۲۱ دشت خراسان جنوبی از مجموع ۴۰ دشتی که در استان وجود دارد ممنوعیت بهره برداری آب اعلام شده که این عامل باعث کاهش کیفیت آب در منابع  زیرزمینی شده و تامین آب را با مشکل مواجه کرده است.

امامی بیان کرد: تصفیه خانه آب شرب شهر بیرجند به منظور افزایش شاخص های کیفی منابع آب احداث شده که تلاش می شود تا پایان سال جاری در استان راه اندازی شود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای خراسان جنوبی با بیان اینکه درحال حاضر در خراسان جنوبیی ۱۱ هزارو ۷۴۰ منبع آبی وجود دارد، افزود: از این تعداد سه هزار و  ۲۹۹ حلقه چاه عمیق و نیمه عمیق، شش هزار و ۲۵۲ رشته قنات و دو هزار و  ۱۸۹ دهانه چشمه با تخلیه حدود یک میلیارد و ۲۰۷ میلیون مترمکعب در سال است.

وی ادامه داد: حدود ۹۱ درصد میزان آب استحصالی از منابع آبی در کشاورزی، حدود پنج درصد در بخش شرب و بهداشت، دو درصد در صنعت و کمتر از دو درصد در سایر مصارف استفاده می‌شود.

آبگیری ۴۰۰ هزار مترمکعبی  سدهای نهرین و کریت طبس در پی بارندگی های اخیر

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای خراسان جنوبی خبرداد: در پی بارندگی های اخیر سدهای نهرین و کریت طبس آبگیری شده است  که در هفته گذشته درنقاطی از غرب و شمال استان بارندگی های مناسبی داشته ایم که این امر موجب آب گیری سدهای نهرین و کریت شهرستان طبس و سد حصار سنگی شهرستان بیرجند شده است.

امامی میزان ورودی آب به هرکدام از سدهای طبس را پس از بارندگی های اخیر حدود ۴۰۰ هزار متر مکعب عنوان کرد و افزود: از آنجایی که بخشی از آب شرب شهر طبس توسط  سد نهرین تامین می شود این دغدغه وجود داشت که با کاهش ذخیره آب این سد،در آینده ای نزدیک دچار مشکل شویم.

وی ادامه داد: به لطف رحمت الهی و با آبگیری این سد تا حدودی این دغدغه کاهش یافته که با تداوم بارندگی ها و ذخیره مناسب آب در سد نهرین امید است دراین بخش دچار مشکل نشویم.

مدیرعامل آب منطقه ای خراسان جنوبی تصریح کرد :درسدهای ذخیره ای دیگر استان همچون سد رزه، سد فرخی، حاجی آباد قاین و سد شهید پارسای سرایان به دلیل حادث نشدن سیلاب ،ورودی آب محسوسی نداشته ایم.

منبع:مهر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 × 2 =