افشای ارتباط گروهک ریگی با اف‌بی‌آی، سیا و پنتاگون/ آگاهی آمریکا از حمله جندالله به اتوبوس سپاه

یک روزنامه آمریکایی افشا کرده اف‌بی‌آی و سازمان سیا با گروهک عبدالمالک ریگی در تماس بوده‌اند.

خبر طبس:یک روزنامه آمریکایی افشا کرده اف‌بی‌آی و سازمان سیا با گروهک عبدالمالک ریگی در تماس بوده‌اند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی طبس،روزنامه نیویورک تایمز در گزارشی در روز یکشنبه  از همکاری سازمان های اطلاعاتی و جاسوسی آمریکا با گروهک تروریستی ریگی پرده برداشت. بر اساس این گزارش، «اف.بی.آی» و «سیا» کاملاً در جریان اعمال تروریستی گروه موسوم به «جندالله» در ایران قرار داشته‌اند.

به نوشته این روزنامه آمریکایی چند روز پس از وقوع حادثه انفجار یک دستگاه اتوبوس در سال ۲۰۰۷ که در آن ۱۱ نفر از اعضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی کشته شدند یکی از افسران سازمان سیا متوجه نکته‌ای شگفت‌انگیز در میان اسناد این سازمان شد: یک گزارش اطلاعاتی که قبل از وقوع آن حادثه نگاشته شده و در آن نسبت به وقوع رخدادی عظیم در ایران هشدار داده شده است.

دو مقام سابق آمریکایی که از این موضوع مطلع هستند به نیویورک‌تایمز می‌گویند با آنکه در این گزارش به جزئیات اندکی اشاره شده بود این مأمور سیا دریافت که معنای گزارش مورد نظر این است که آمریکا از قبل نسبت به عملیات یک گروه تروریستی به نام جندالله در خاک ایران آگاهی داشته است.

اما نکته دیگری که به همان اندازه عجیب است، منبع گزارش مذکور است: منشأ این گزارش در شهر «نیوآرک»، بزرگترین شهر ایالت نیوجرسی بود و فردی به نام «توماس مک‌هیل» که یکی از کارآگاهان «اداره تصدی حوزه استحفاظی بندر نیویورک و نیوجرسی» بود  آن را نگاشته بود.

این اداره پلیس مسئولیت گشت‌زنی در پل‌ها و تونل‌ها و صدور برگهای جریمه برای خودروهایی که در مناطق نامناسب پارک کرده‌اند را به عهده دارد. اما این افسر پلیس که به نوشته نیویورک‌تایمز، قبلاً آهنگری سخت‌کوش و گاهاً تندخو بوده عضو کارگروه ویژه مقابله با تروریسم در سازمان اف‌بی‌آی هم بوده است.

وی به نوشته این روزنامه آمریکایی به کشورهای افغانستان و پاکستان سفر کرده و خبرچین‌هایی را در گروه جندالله به کار گماشته بود که بعداً به طور مشترک تحت نظارت سازمان اف‌بی‌ای و سازمان سیا کار کردند.

افسر سازمان سیا از مشاهده گزارش مورد نظر نگرانی‌های فزاینده‌ای پیدا کرد. وی بعد از مشورت با برخی از حقوق‌دان‌های سازمان سیا به این نتیجه رسید که استفاده از شبه‌نظامیان اسلامگرا برای جمع‌آوری اطلاعات و کسب اطلاعات درباره حملات قبل از وقوع آنها می‌توانست تلویحاً به معنای حمایت آمریکا از تروریسم باشد.

حقوق‌دان‌ها به افسر سازمان سیا گفتند که چنین اقداماتی در صورتی که بدون اجازه خاص شخص رئیس جمهور انجام شده شده باشند می‌توانند مصداقی از یک برنامه سری غیرمجاز باشند. سازمان سیا، به همین دلیل همکاری‌اش را با مخبران «مک‌هیل» قطع کرد.

علی‌رغم نگرانی‌های سازمان سیا، مقامات آمریکایی همچنان به گردآوری اطلاعات از داخل گروهک جندالله ادامه دادند که این اقدام در ابتدا از طریق اف‌بی‌آی و سپس از طریق پنتاگون انجام می‌گرفت. تماس‌های سازمان‌های آمریکایی با جندالله پس از آنکه حملات این گروه به کشته شدن شهروندان غیرنظامی ایران منجر شد، قطع نشد. این اتفاق زمانی که وزارت خارجه آمریکا جندالله را سازمانی تروریستی انجام داد هم همچنان ادامه داشت.

حقوق‌دان‌های ارشد وزارت دادگستری آمریکا و سازمان اف‌‌بی‌آی در گفت‌وگو با نیویورک‌تایمز ادعا کرده‌اند در آن زمان آنها هرگز این مسئله را مورد بررسی قرار ندادند و اطلاعی هم از نگرانی‌های سازمان سیا نداشته‌اند.

نیویورک‌تایمز در ادامه می‌نویسد: «این ارتباط حتی علی‌رغم آنکه مقامات آمریکایی هر گونه ارتباط با گروه جندالله را تکذیب می‌کردند، ادامه یافت.»

این روزنامه آمریکایی «رابطه طولانی‌مدت و سرمنشأهای غیرعادی» رابطه آمریکا با گروهک جندالله را مصداقی از توسعه فعالیت‌های اطلاعاتی آمریکا پس از حوادث ۱۱ سپتامبر سال ۲۰۰۱ دانسته و درباره آن می‌نویسد: «با تبدیل شدن مبارزه با تروریسم به اولویت ملی، بازیگران جدید، یعنی اف‌بی‌آی، پنتاگون، پیمانکاران و نیروهای کارگروه محلی تمامی وارد حرفه جاسوسی شدند. نتیجه آن ایجاد یک سیستم گاهاً مشوش و پرهرج و مرج بود که در آن سازمان‌ها اغلب به طور مستقل و با کمترین نظارت فعالیت می‌کردند.»

سازمان سیا، اف‌بی‌آی، پنتاگون و اداره مدیریت اطلاعات ملی آمریکا از اظهارنظر درباره این گزارش روز یکشنبه نیویورک‌تایمز خودداری کرده‌اند اما بیش از ۶ نفر از مقامات فعلی و سابق دولت آمریکا به شرط عدم افشای نام، هم ارتباط آمریکا با جندالله و هم سازو کارهای شکل‌گیری و تحول این ارتباط را تأیید کرده‌اند.

برخی از مقامات فعلی دولت آمریکا این ارتباط را کم‌اهمیت دانسته و مدعی شده‌اند پیوندهای آمریکا با جندالله بیش از آنکه نتیجه تلاشی رسمی برای هم‌پیمان شدن با یک گروه تروریستی باشد، از یک ضعف نظارتی ناشی شده است.

مک‌هیل، کانون مرکزی عملیات شرح داده شده در بالا بوده است. کسانی که وی را می‌شناسند، تصاویر متناقضی از وی ارئه می‌دهند: فردی که اف‌بی‌آی احترام خاصی برای توانایی‌هایش از لحاظ پیدا کردن منبع قائل بوده است، اما در عین حال، از محدویت‌های بوروکراسی خشمگین بوده و ارتباط‌‌هایش با جندالله تا اندازه زیادی خارج از کانال‌های رسمی انجام می‌شده است.

مک‌هیل ۵۳ ساله که اکنون بازنشسته شده است هم، همان‌گونه که انتظار می‌رود از اظهارنظر درباره این گزارش خودداری کرده است.

آقای مک‌هیل که از دبیرستانی در شهر جرسی مدرک دیپلم گرفته بعد از نقشی که در کمک به نجات بازماندگان حوادث ۱۱ سپتامبر داشت به یک چهره مشهور در میان نیروهای پلیس تبدیل شد و در فیلمی از «الیور استون» به نام «مرکز تجارت جهانی» نقش خودش را بازی کرد.

فعالیتش در «کارگروه ویژه تروریسم نیوآرک» او را به افغانستان و پاکستان کشاند. وی در این دو کشور به همکارانش در سازمان‌های اف‌‌بی‌آی و سیا برای دستگیری رهبران القاعده کمک کرد. مک‌هیل به خاطر آنچه «شجاعت‌هایش در سال ۲۰۰۶» خوانده شده موفق به دریافت مدال افتخار «اداره تصدی حوزه استحفاظی بندر نیویورک و نیوجرسی» شده است.

اما دوستانش می‌گویند او می‌تواند بسیار گستاخ و جزم‌اندیش باشد: از آن آدمهایی که اگر فکر کند ایمیل شما احمقانه است فوراً این موضوع را بر زبان می‌آورد و نسخه‌ای از آن را برای انجام اقدامات مناسب و مقتضی به رئیس شما می‌فرستد.

مقامات مورد استناد نیویورک‌تایمز می‌گویند آقای مک‌هیل یک مخبر در گروهک جندالله داشته که از سال ۱۹۹۶ در فهرست حقوق‌بگیران اف‌بی‌آی قرار داده‌اند. سه مقام اسبق آمریکایی می‌گویند این مخبر در منطقه‌ای در شهر نیویورک زندگی می‌کرده اما برخی از دوستان و اعضای خوانواده‌اش در منطقه بلوچستان بوده‌اند.

مخبر مورد نظر مک‌هیل را به این افراد که در خارج از خاک آمریکا بوده‌‌اند معرفی می‌کند. از جمله افرادی که مک‌هیل به آنها معرفی می‌شود برخی از اعضای خاندان ریگی بوده است که قبیله‌ای در جنوب شرقی ایران هستند.

این قرار و مدارها آنقدر نویدبخش بود که بعد از ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱، مخبر مورد نظر به سرمایه‌ای مشترک برای سیا و اف‌بی‌آی تبدل شد. نیویورک‌تایمز، در توضیح بیشتر از قول برخی مقامات می‌نویسد که سازمان‌های یادشده به طور مشترک بر این مخبر نظارت داشته‌اند و مک‌هیل هم فردی به عنوان پایگاه اصلی این تماس‌ها بوده است.

مقامات اسبق دولت آمریکا می‌گویند گزارش‌های اطلاعاتی مک‌هیل به طور گسترده در میان اعضای جامعه اطلاعاتی آمریکا توزیع می‌شد. به گفته این مقامات، در سال ۲۰۰۹، بخش عملیات ایران در سازمان سیا به آقای مک‌هیل به خاطر فعالیتهایش جایزه اعطا کرد.

نیویورک‌تایمز می‌نویسد هنوز دلیل تشویق وی توسط سیا مشخص نیست، اما دین بوید، سخنگوی فعلی سیا گفته این سازمان نمی‌تواند اعطای جایزه به مک‌هیل را تأیید کند. وی پس از اظهار این موضوع، از اظهارنظر بیشتر، خودداری کرده است.

گروه جندالله در سال ۲۰۰۳ با رهبری یکی از جوانان خاندان ریگی به نام «عبدالمالک ریگی» با هدف مبارزه با حکومت مرکزی ایران بنیانگذاری شد.

رهبری این گروه عمدتا در انحصار خاندان ریگی بود. طبق محاسبات اطلاعاتی امریکا تعداد اعضای این گروه بین ۵۰۰ تا ۲۰۰۰ عضو دارد که معادل افراد «القاعده شاخه یمن» است.

«عبدالمالک ریگی» فوریه ۲۰۱۰ بدست نیروهای ایرانی دستگیر و در ژوئن همان سال اعدام شد.

اما با اعدام ریگی، جندالله از فعالیت هایش دست نکشید و در ماه ژوییه همان سال دو بمب گذار انتحاری این گروه در مسجدی در زاهدان دست به حمله زدند و حدود ۳۰ تن را کشتند و صدها تن را نیز مجروح کردند.

جندالله دوعامل انتحاری را «عبدالباسط» و «محمد ریگی» از بستگان رهبر ساقط شده گروه معرفی کرد.

دولت اوباما هم این کشتار را محکوم کرد و در سال ۲۰۱۰ این گروه را در فهرست سازمان های تروریستی طبقه بندی کرد اما به رغم همه این اقدامات، روابط امریکا با رهبران جندالله از طریق مک هیل و اف بی آی همچنان ادامه داشت و هیچ تجدید نظری در شبکه خبرچین های ارتباط میان مک هیل با این گروه انجام نگرفت.

منبع:تسنیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سه × سه =