کارشناس رسانه: روایت‌های دروغ جامعه را متشنج کرده است / نبود سواد رسانه‌ای مهمترین عامل تشدید اغتشاشات اخیر

سعید کسرایی‌نیا کارشناس رسانه و فضای مجازی در خراسان‌جنوبی امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس از بیرجند، با اشاره به شیوع رسانه‌های اجتماعی مانند اینستاگرام و هر پیام رسانی که امکان ارسال یک پیام را دارد، اظهار کرد: در این حوزه‌ها در بحث سواد مدیریت رسانه غفلت شده است.

وی با بیان اینکه ما در حقیقت در بستر فضای مجازی دچار چالش هستیم، گفت: عامه مردم، افراد هنرمند، بلاگر و فعال فرهنگی، سیاسی و همه اقشار در اینستاگرام و سایر پیام‌رسان‌ها اقدام به ایجاد یک رسانه اگرچه با ۵۰ تا ۵۰۰ مخاطب کردند و این‌ها سواد مدیریت رسانه را ندارند.

کارشناس رسانه و فضای مجازی در خراسان‌جنوبی با بیان اینکه یک خبرگزاری رسمی یا سایت رسمی به دست افرادی داده می‌شود که شاخصه‌های لازم برای مدیریت رسانه را ندارند، افزود: این شاخص‌ها دو بخش بوده، یکی فنی و یک سری هم شاخص‌های بصیرتی است یعنی فرد باید بتواند تصمیم درست گرفته و با مهارت درست آن را منتقل کند.

کسرایی‌نیا با بیان اینکه متأسفانه در این سال‌ها باید توجه لازم به آموزش مدیریت رسانه انجام می‌گرفت که انجام نشد، اضافه کرد: یکی از دلایلی که محدودیت‌ها در فضای اینترنت اتفاق می‌افتد نیز همین موضوع است.

وی با بیان اینکه ما با رسانه‌های غیررسمی و با تعداد بالایی مواجه هستیم که دو مؤلفه لازم را آموزش ندیده‌اند، تصریح کرد: مانند این است که ما یک ماشین را به دست یک نفر دادیم که نه تنها مهارت رانندگی را ندارد بلکه چشمانش نیز ضعیف است و در جاهایی حتی دچار نابینایی بوده و این به شدت خطرآفرین است و این خطرآفرینی گاهی اثر غرض و مرض نیست گاهی از سرناآگاهی و از سر عدم آموزش است.

کارشناس رسانه و فضای مجازی با اشاره به اتفاقی که برای خانم امینی افتاد، یادآور شد: بعد از اتفاقی که برای خانم امینی افتاد، قضاوت نادرست و بدون تحقیق بود و مقام معظم رهبری نیز در بیانات خود فرمودند: «اتفاقی که افتاده، نیاز به تحقیق دارد» و قوه قضائیه مأمور این کار شده است.

کسرایی‌نیا با بیان اینکه هنوز ابعاد پرونده مشخص نشده بود در ۲۴ ساعت اول شاهد روایت‌های گوناگون، متفاوت و عموماً هم دورغ در فضای مجازی بودیم، ادامه داد: این روایت‌ها سبب شد فضای جامعه متشنج شود و دشمنان نظام جمهوری اسلامی از این موضوع غفلت نمی‌کنند.

وی با بیان اینکه آنچه اکنون شاهد هستیم هیجان شکل گرفته در قشر جوان است، افزود: هم در بستر فضای مجازی و هم در بستر فضای واقعی عمدتاً کسانی در صحنه هستند و دست به اقدامات خرابکارانه می‌زنند و محتوای خرابکارانه منتشر می‌کنند که در فضای هیجانی و احساسی قرار گرفته‌اند.

کارشناس رسانه و فضای مجازی در خراسان‌جنوبی با بیان اینکه ما در بستر فضای مجاری سه لایه داریم که نخستین آن لایه نخبگان است، اضافه کرد: این لایه در دست ایران است.

کسرایی‌نیا با بیان اینکه آنچه در این اتفاقات آزادهنده بوده، همراهی جمع بیشتری از جوانانی است که در فضای هیجانی قرار می‌گیرند، تصریح کرد: این‌ها فضای هیجانی دو طرفه را دنبال می‌کنند و این موضوع با تکنیک‌ها و اتاق‌های فکر دشمن ادامه‌دار شده است.

وی با بیان اینکه آنچه به شدت مهم است توجه به سواد مدیریت رسانه است، یادآور شد: تکیه بر دو اصل بصیرت و مهارت فنی می‌تواند به توسعه کشور، اقتدار و قدرت ملی ما کمک کند.

کارشناس رسانه و فضای مجازی با بیان اینکه قطع شدن بستر اینترنت به زیان مردم است، ادامه داد: جمعیتی بیش از ۱۰ میلیون نفر معیشت و کسب و کارشان با بستر اینترنت پیوند خورده است.

کسرایی‌نیا با بیان اینکه رسانه‌های عمومی دست افرادی است که نه تنها مدیریت رسانه‌ای ندارند بلکه بصیرت لازم را نیز ندارند، افزود: با یک پیام دروغ وارد فضای هیجانی می‌شوند و آنچه مهم است و باید دستگاه‌های فرهنگی و حکومتی به آن توجه کنند این است که رسانه را نمی‌توانیم بگیریم ولی باید سواد آن را هم بدهیم.

انتهای پیام/۶۹۰۷۱/س


لینک منبع خبر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هشت − یک =