کاهش ۱۵ درصدی برداشت زعفران در خراسان جنوبی

مهدی جعفری، رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس از بیرجند اظهار داشت: تغییرات اقلیمی در استان طی چند سال اخیر باعث کاهش عملکرد برخی محصولات کشاورزی به‌ویژه زعفران شده است.

وی افزود: گرمای شدید هوا ناشی از تغییرات اقلیمی در فصل تابستان امسال باعث شد که پیاز زعفران دچار آسیب شود و گل‌زدایی اولیه اندام در زیر خاک به‌خوبی تشکیل نشود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی گفت: همچنین در سال آبی قبل کاهش بارندگی‌ها را در استان داشتیم که این خشکسالی‌های مستمر نیز بر کاهش برداشت زعفران تاثیرگذار است.

جعفری سطح زیر کشت زعفران در خراسان جنوبی را ۱۸ هزار و ۱۵۲ هکتار اعلام کرد و گفت: پیش‌بینی می‌شود از این سطح ۳۰ تن زعفران برداشت شود که نسبت به سال قبل ۱۵ درصد کاهش دارد.

وی خاطرنشان کرد: خراسان جنوبی رتبه نخست کیفیت زعفران در کشور و رتبه دوم تولید زعفران را بعد از خراسان رضوی دارد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی یادآور شد: اغلب زعفران‌کاران این استان خرده‌مالک هستند یا مزارعی در سطح کوچک دارند به همین دلیل محصول خود را صبح زود برداشت می‌کنند که بر کیفیت محصول اثرگذار است.

جعفری افزود: از جمله دلایلی که سبب می‌شود زعفران خراسان جنوبی عطر و طعم بسیار خوبی داشته باشد، چیدن گل‌های آن هنگام صبح است و باعث شده عطر و طعم زعفران منطقه شهرت جهانی داشته باشد.

وی متذکر شد: شهرستان قاینات با سطح زیر کشت پنج هزار و ۲۶۰ هکتار، رتبه نخست برداشت زعفران را در خراسان‌جنوبی داراست.

گفتنی است؛ زعفران، زرشک و عناب از محصولات راهبردی و مزیت‌دار خراسان جنوبی محسوب می‌شوند که معیشت بسیاری از خانوار‌های این استان به آن‌ها وابسته است.

انتهای‌پیام/۶۹۰۱۴


لینک منبع خبر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 + 7 =