هیچ نقطه‌ای از خراسان جنوبی قطعی سراسری گاز نداشته است

به گزارش پایگاه خبری طبس نیوز به نقل از خبرگزاری فارس از بیرجند، علیرضا عباس‌زاده عصر دوشنبه در نشست حدود چهار ساعته با فعالان رسانه ای و فضای مجازی استان اظهار کرد: در حدود سه ماه گذشته درگیر مسائلی چون اغتشاشات، سفر رئیس جمهور به خراسان جنوبی، زلزله بشرویه و این روزها مسئله افت فشار گاز هستیم.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان‌جنوبی بیان‌کرد: در همه این مسائل رسانه‌های معاند به صورت موذیانه ورود پیدا کرده و شایعات و حرف‌های غیر دقیقی را مطرح می‌کنند اما ما باید همچنان مسیر خدمت را ادامه دهیم.

عباس زاده گفت: هر چند بارش باران و برف و کاهش دمای هوا مشکلاتی را برای مردم ایجاد کرده است ولی از جنبه دیگر این میزان بارش‌ها در کشور نسبت به بلند مدت ۵۴ ساله حدود ۹ درصد افزایش داشته است.

وی با بیان اینکه در همین روزهای اخیر حدود ۹۰ درصد از مساحت خراسان جنوبی پوشیده از برف شد که بابت این نعمت باید شکرگزار خداوند باشیم، گفت: ۷۱ درصد افزایش بارندگی ها را در استان خراسان جنوبی نسبت به سال گذشته داشته ایم.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان‌جنوبی با اشاره به اینکه ۹۸ درصد جمعیت کشور تحت پوشش شبکه گاز هستند، ادامه داد: کشوری چون روسیه که میزان منابع گازی آن بیش از ایران است هنوز ۷۰ درصد جمعیت آن بهره مند از شبکه انتقال گاز هستند.

گازرسانی به دورترین نقاط شهری و روستایی خراسان جنوبی

وی با بیان اینکه مساحت کشور ایران تقریباً برابر ۳۱ کشور جهان است، تصریح کرد: ۳۵۰ هزار کیلومتر شبکه انتقال گاز در کشور داریم که این اتفاق یک خدمت بزرگ و از دستاوردهای نظام جمهوری اسلامی محسوب می‌شود.

وی عنوان کرد: در استان خراسان جنوبی ما در دورترین روستاها و نقاط دور افتاده استان امکان دسترسی به گاز را فراهم کرده ایم، گفت: تنها در دولت سیزدهم به حدود ۴۰۰ روستای این استان گاز رسانی شده است و هفته دولت پایان گازرسانی به همه جمعیت شهری و روستایی را جشن گرفتیم.

وی با بیان اینکه بیان داشت: مسئله افت فشار گاز که این روزها با آن مواجه هستیم یک اتفاق فنی و تخصصی است و ربطی به کم کاری مدیران دولت و استان ندارد.

به گفته وی شدت سرمای بی سابقه و طول دوره سرما موجب وضعیت فعلی شده است که باید تلاش کنیم با همدلی و همراهی از این بحران عبور کنیم.

وی با اشاره به اینکه افت فشار گاز به خاطر گستردگی شبکه گاز رسانی و درگیری تمام نقاط کشور با این جو سرمایی روی داده است، بیان‌کرد: از طرف دیگر کشور ترکمنستان هم به خاطر سردی شدید هوا در خود آن کشور گاز وارداتی به ایران را قطع کرده است.

وی ادامه داد: عمده منابع تولید گاز کشور در جنوب واقع شده اما عمده منابع مصرف در شمال کشور است.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان‌جنوبی ادامه داد: ما در کشور روزانه حدود ۹۸۹ میلیون مترمکعب تولید گاز خام داریم که روزانه ۸۵۰ میلیون متر مکعب گاز در شبکه تزریق می‌شود.

تنها پنج درصد گاز تولیدی صادر می‌شود

عباس‌زاده با تاکید بر اینکه بزرگترین و وسیع ترین شبکه گازی در دنیا را داریم، گفت: از این میزان تولید گاز در ایران ۹۵ درصد مصرف داخل و تنها پنج درصد آن صادر می‌شود.

وی با بیان اینکه دومین ذخایر گازی جهان را داریم اظهار کرد: ایران سومین تولید کننده گاز در جهان است اما ۹۵ درصد گاز تولیدی را در داخل مصرف می کنیم که در اینجا باید بحث اصلاح الگوی مصرف را مورد توجه قرار دهیم.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی با بیان اینکه جمهوری اسلامی با نگاه عدالت محوری به دور ترین نقاط کشور گاز رسانی انجام داده است، بیان کرد: اگر با نگاه سرمایه داری می بود این سرمایه گذاری عظیم برای گاز رسانی به دور ترین روستاها با کمترین جمعیت انجام نمی شد.

همراهی قابل تقدیر اصناف و صنایع

عباس زاده با اشاره به اینکه علی رغم سختی‌ها هیچ نقطه‌ای از خراسان جنوبی قطعی سراسری گاز نداریم، یادآور شد: این در شرایطی است که کاهش دما به شدت و به مدت طولانی مدت رخ داده است.

وی خواستار همراهی مردم با پویش های کاهش مصرف انرژی شد و گفت: همراهی صنایع و اصناف استان برای بهره مندی بخش خانگی از گاز ارزشمند و قابل تقدیر است.

وی با بیان اینکه تعطیلی ادارات و دستگاه های اجرایی استان نیز به خاطر عدم قطع گاز در بخش خانگی اجرایی شده است، گفت: نه از منظر نگاه سیاسی بلکه حتی از دید اجرایی و فنی در دو دولت یازدهم و دوازدهم هیچ اقدام شاخصی برای زیرساخت‌های برق و گاز کشور رخ نداده است.

پایان پیام/۳۶۳۵


لینک منبع خبر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سیزده − یک =