«شستا» در طرح‌های بزرگ اقتصادی خراسان جنوبی مشارکت بیشتری داشته باشد

به گزارش پایگاه خبری طبس نیوز به نقل از خبرگزاری فارس از بیرجند، جواد قناعت، استاندار خراسان جنوبی امروز با ارائه این پیشنهاد در شورای اداری استان که با حضور وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی برگزار شد، گفت: در حال حاضر خراسان جنوبی به لحاظ تحقق تعهد اشتغال رتبه چهارم کشوری و به لحاظ صحت‌سنجی و راستی ‌آزمایی اشتغال ثبت شده در سامانه رتبه دوم را دارد.

وی در حوزه اشتغال و سرمایه‌گذاری استان گفت: با توجه به محدودیت منابع بانک‌های عامل در استان به منظور توسعه سرمایه‌گذاری و اشتغال درخواست می‌شود در اجرای مصوبه هشتاد و سومین جلسه شورای اشتغال کشور مبنی بر ابلاغ توازن منابع و مصارف بانک‌ها به صورت یکپارچه و ملی تسریع شود.

به گفته وی؛ متأسفانه آنچه شاهد هستیم رویه‌های فعلی به صورت شهرستانی و در حد شعب در حال اجراست.

استاندار خراسان جنوبی با بیان اینکه در حال حاضر سه واحد فرآوری معدنی و صنعتی وابسته به شستا در استان فعال است، گفت: درخواست می‌شود در پنج حوزه مزیت‌دار و مطابق با نیاز استان سرمایه‌گذاری‌های لازم انجام گیرد و بسته‌های سرمایه‌گذاری هم حداکثر تا پایان سال جاری تدوین و با درخواست خراسان جنوبی به وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ارائه شود تا از ابتدای سال ۱۴۰۲ شاهد اجرا و عملیاتی شدن این طرح‌های سرمایه‌گذاری باشیم.

تکمیل طرح های سرمایه گذاری

قناعت ادامه داد: در راستای تکمیل طرح‌های سرمایه گذاری که با مشارکت شستا در استان به صورت نیمه‌تمام باقی‌ مانده و قول‌هایی در سنوات گذشته از سوی مدیران آن مجموعه برای تکمیل این طرح‌ها داده شده از جمله ایجاد مجموعه فرآوری بنتونیت در شهرستان سرایان تسریع شود.

استاندار خراسان جنوبی درخواست کرد؛ گروه‌های سرمایه‌گذاری وابسته به شرکت صندوق بازنشستگی کشوری نسبت به توسعه سرمایه‌گذاری خود در واحد معدنی مس قاین و مسگران سربیشه اقدام کنند.

به گفته وی؛ در حال حاضر ۶۳۱ مگاوات ساختگاه انرژی خورشیدی در خراسان جنوبی شناسایی شده و استان آمادگی دارد زمین با مجوزهای مرتبط در اختیار گروه سرمایه‌گذاری نیروگاهی شرکت شستا قرار دهد.

قناعت گفت: در خصوص رفع موانع ساختمان هتل کویر درخواست می‌شود در تعیین تکلیف این پروژه که حدود ۲۰ سال است متوقف مانده، تسریع شود.

رسته های اولویت دار ابلاغی

وی خاطرنشان کرد: رسته‌‌های اولویت‌دار ابلاغی بدون درنظر گرفتن ظرفیت‌ها و مزیت‌های متفاوت استان‌ها به صورت کشوری ابلاغ می‌شود و بسیاری از رسته‌های اولویت‌دار موفق به استفاده از منابع تسهیلاتی نشده اند لذا پیشنهاد می شود تعیین رسته‌های اولویت‌دار از سوی شورای اشتغال کشور به کارگروه اشتغال استان‌ ها تفویض گردد.

استاندار خراسان جنوبی بیان کرد: برخی از نهادها و بانک‌های عامل در مرکز شیوه‌نامه اجرایی پرداخت تسهیلات اشتغالزا را ملاک عمل قرار نمی‌دهند و دستورالعمل‌های سلیقه ای و مغایر با شیوه ‌نامه‌ها به استان ابلاغ می‌کنند که این مهم روند پرداخت تسهیلات تبصره ۱۶ را دچار اشکال می‌کند لذا پیشنهاد می‌شود به تمام دستگاه‌های مرتبط و بانک‌ها ابلاغ شود شیوه‌نامه مذکور، مرجع چگونگی پرداخت تسهیلات قرار بگیرد.

قناعت خواستار افزایش سرانه اشتغال برای تمام رسته‌ها شد و درخواست کرد؛ امکان بهره‌مندی مراکز توانبخشی و خانه سالمندان و سایر مراکز تحت پوشش بهزیستی از تسهیلات جزء یک بند«ب» تبصره ۱۶ و نیز استفاده بیمه روستاییان و عشایر در طرح‌های کارفرمایی بهره‌مند از تسهیلات تبصره ۱۶ فراهم شود.

پایان پیام/۳۶۳۵


لینک منبع خبر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سه + دو =