امسال، بهره برداری از طرح فولاد سازی قاینات خراسان جنوبی

خبرگزاری فارس – خراسان جنوبی؛ احداث مجتمع فولاد قاینات از مصوبات دولت نهم در آبان ماه سال ۱۳۸۴ به خراسان جنوبی بود که در تاریخ نهم شهریورماه ۱۳۸۵ این پروژه با حضور مسئولان استانی و کشوری کلنگ زنی شد.

کلنگ احداث کلان پروژه صنعتی و اقتصادی خراسان جنوبی حدود ۱۷ سال قبل با پیش بینی سرمایه گذاری ۸۰۰ میلیارد تومانی به زمین زده شد تا جزو هشت طرح استانی فولاد کشور قرار گیرد و بر اساس افقی که برای آن در نظر گرفته شد قرار بود این طرح مادر و بزرگ صنعتی و اقتصادی خراسان جنوبی سال ۹۲ به اتمام برسد.

 

بهره برداری از واحد احیا آذر ۱۴۰۱

اما بعد از کش و قوس های فراوان و چالش های بسیاری که سر راه این پروژه قرار گرفت بالاخره ۲۴ آذر سال ۱۴۰۱ واحد احیای مستقیم مجتمع فولاد قاینات با ظرفیت تولید سالانه ۸۰۰ هزار تن آهن اسفنجی با حضور رئیس جمهور به بهره‌برداری رسید.

برای راه‌اندازی واحد احیای مستقیم به منظور تولید آهن اسفنجی، ۱۰۰ میلیون یورو هزینه شد و با توجه به اینکه در راستای تقویت دانش فنی و مهندسی ایرانی و مقابله با تحریم‌ها ۴۵ شرکت داخلی عهده‌دار طراحی و تولید قطعات مورد نیاز این مجتمع بودند، در احداث این واحد بالغ بر ۲ میلیون و ۳۵۳ هزار یورو صرفه‌جویی ارزی شد.

رسول احمدی زاده، سرپرست مجتمع فولاد قاینات در زمان افتتاح واحد احیای این مجتمع گفت: مجتمع فولاد قاینات یکی از طرح‌های صنعتی مهم استان است که فاز اول آن با سرمایه گذاری پنج هزار میلیارد تومان در زمینه تولید آهن اسفنجی به ظرفیت ۸۰۰ هزار تن افتتاح شد.

وی افزود: فاز اول این طرح شامل واحد احیا (خط تولید آهن اسفنجی) در حال تولید آزمایشی بوده است و امروز به صورت رسمی به بهره‌برداری رسید.

وی عنوان کرد: فاز دوم این واحد برای تولید شمش فولاد به ظرفیت ۸۰۰ هزار تن با سرمایه‌گذاری هفت هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان با پیشرفت فیزیکی ۸۳ درصدی در دست اجرا است.

سرپرست مجتمع فولاد قاینات اظهار داشت: با بهره‌برداری از این واحد که اولین واحد صنعت سنگین در شرق کشور محسوب می‌شود، ۴۰۰ فرصت شغلی مستقیم و ۲ هزار و ۵۰۰ فرصت شغلی غیرمستقیم ایجاد خواهد شد.

 

جواد قناعت، استاندار خراسان جنوبی هم در چهارم اسفند سال گذشته در مراسم انعقاد توافقنامه واگذاری امتیاز استفاده از پساب مدول اول تصفیه خانه فاضلاب شهر قاین، اعلام کرد: این پروژه در حال حاضر ۸۶ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و بنا به برنامه ریزی‌های صورت گرفته در هفته دولت سال آینده به بهره برداری می‌رسد.

وی ادامه داد: واحد عظیم فولاد قاینات به عنوان یکی از مهم ترین پروژه های استان  به پیشرفت ۸۵درصدی فاز تولید آهن اسفنجی و پیشرفت ۳۴درصدی فاز فولاد سازی رسیده است.

 

بهره برداری از طرح فولاد سازی قاینات امسال

به گزارش پایگاه خبری طبس نیوز به نقل از خبرگزاری فارس از قاینات، حال با این پیشنه رسول احمدی زاده، سرپرست مجتمع فولاد قاینات امروز به رسانه ها اعلام کرد: طرح فولادسازی قاینات با سرمایه گذاری  حدود  ۷ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان امسال به بهره برداری می‌رسد.  

وی افزود: با بهره برداری از این کارخانه برای حدود ۶۰۰ نفر شغل ایجاد می‌شود.

وی با اشاره به این که ظرفیت سالیانه این کارخانه ۸۰۰ هزار تن است گفت:  ۹۰ درصد مواد اولیه مجتمع فولاد قاینات از کارخانه آهن اسفنجی مجاور این کارخانه در همین شهرستان تامین خواهد شد.

سرپرست مجتمع فولاد قاینات ادامه داد:  هم اکنون در کارخانه احیا مستقیم آهن اسفنجی  ۴۰۰ نفر مشغول کار هستند و به همت کارکنان این کارخانه ۵۶۰ هزار تن  آهن اسفنجی  تولید شده و  ارزش آن  ۵ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان است. 

احمدی زاده افزود: آهن اسفنجی تولید شده در مجتمع فولاد قائنات به واحد‌های فولادسازی و ذوب آهن به استان‌های خوزستان، یزد، اصفهان و همچنین به استان های خراسان رضوی، تهران، سمنان، قزوین، همدان، کرمان و همدان ارسال شده است. 

پایان پیام/۳۶۳۵/ف


لینک منبع خبر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دو + یازده =