پرونده ویژه «اشتغال دانش‌بنیان»| کارآفرینی که از نیروگاه عظیم خورشید کسب درآمد و علم می‌کند

خبرگزاری فارس – خراسان جنوبی؛ پیراهن زر زری خورشید که بیش از ۳۰۰ روز بر تن خراسان جنوبی است و هوی هوی بادی که در دالان‌های وزش این استان در اغلب روزهای سال می‌پیچد موهبتی که کردگار عالم در این خطه کویری از ایران و جهان به مردمان خراسان جنوبی هدیه داده است تا با استفاده از این ذخایر پایان ناپذیر و پاک بهترین بهره را برای دستیابی به درآمدهای کلان اقتصادی و مبدل شدن به قطب تولید انرژی‌های پاک و تجدید پذیر در شرق کشور ببرد.

گفته کارشناسان نیز حکایت از این دارد که ساعات آفتابی به طور متوسط در خراسان جنوبی به سه هزار و ۲۰۰ ساعت در سال و حتی بیشتر نیز می‌رسد، به‌ طوری که در برخی شهرستان‌های خراسان جنوبی از جمله طبس مقدار تابش ۴۸۱ (کالری بر سانتیمتر مربع در هر روز) است.

این نُرم مقدار تابش تا حدودی در شهرستان‌های سرایان، بیرجند، قاینات، بشرویه و نهبندان نیز بین ۳۵۰ تا ۴۸۰ (کالری بر سانتیمتر مربع در هر روز) است.

قابلیت استقرار سامانه‌های خورشیدی

همچنین بر اساس گزارش سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری انرژی برق (ساتبا) ۲۹ سایت انرژی خورشیدی در خراسان جنوبی شناسایی شده که ظرفیت تخمینی آن سه هزار و ۶۶۵ مگاوات است بنابراین این استان مرزی و کویری به دلیل شرایط خاص آب و هوایی و وسعت زیاد ظرفیت خوبی برای استقرار سامانه‌های خورشیدی در کشور دارد.

خراسان جنوبی دارای دالان‌های بادی مناسب برای ایجاد نیروگاه بادی نیز است و شرایط مستعد اجرای طرح‌های انرژی‌های بادی را دارد، به عنوان مثال در بخش انرژی باد وجود دالان بادی در مناطق مختلف شهرستان‌های درمیان، نهبندان و سربیشه، «آفریز قاینات» و «کجه و چهنوی فردوس» بهترین ظرفیت برای اجرای طرح نیروگاه‌های بادی است.

بر اساس تحقیقات به ‌عمل آمده میانگین سرعت باد برای به صرفه‌بودن تبدیل انرژی باد به برق حدود ۲۳ کیلومتر در ساعت است در حالی که سرعت باد در برخی مناطق خراسان جنوبی نزدیک به ۳۳ کیلومتر در ساعت به عنوان بهترین نُرم است.

در این بین خراسان جنوبی به عنوان قطب منابع عظیم طبیعی از جمله تابش آفتاب و باد باید سهم قابل توجهی در تولید انرژی همچنین پیشرفت اقتصادی منطقه داشته باشد که در چند سال اخیر زیرساخت‌ها و برنامه‌های مناسبی در این حوزه اجرا شده یا در دست اقدام است.

برخی نیز چون «هادی علی دخت» و گروهی که به راه انداخته قابلیت بی حد و حصر خراسان جنوبی را در زمینه انرژی‌های نو دریافته و گام در میدان تولید پنل‌های خورشیدی و سازه‌های مربوط به آن گذاشته است.

بهره‌گیری از نیروگاه عظیم خورشید

دست گذاشتن روی توانمندی‌ها و بهره‌گیری از آن به بهترین نحوه سبب می‌شود تا عده‌ای هم رفیق راه شده و پا به میدان بهره‌گیری از نیروگاه عظیم خورشید در خراسان جنوبی بگذارند.

این کارآفرین فناور که از میان انرژی‌های تجدید پذیر که شامل منابع عظیم انرژی خورشید، باد و زمین گرمایی است انرژی تجدید پذیر خورشید را انتخاب کرد و گام در میدان تولید پنل‌ها و سازه‌های انرژی خورشیدی نهاد و اکنون نیز پیمانکار فعال نیروگاه‌های خورشید در زمینه احداث و مزارع آن است.

اما چه شد که این جوان کارآفرین فناور روی به بهره‌گیری از انرژی پاک خورشید آورد؟

پاسخش این است که خراسان جنوبی و به ویژه شهرستان فردوس قابلیت بسیار بالایی در زمینه انرژی خورشید دارد و علاقه‌ای که به رشته برق داشتم منجر به این شد که جوان‌های مشتاقی را در این عرصه پیدا کرده قدم در راه تولید انرژی پاک و نورانی خورشید عالم تاب گذاشت.

وی به همراه دوستان مشتاقش در این زمینه وارد عرصه تولید شد و راه را برای احداث نیروگاه های خورشیدی در خراسان جنوبی و دیگر نقاط مستعد کشور باز کرد.

آغاز راه 

آغاز فعالیتش هم به سال ۹۸ بر می‌گردد و بعد از احداث در زمینه نیروگاه‌های خورشید سراغ سازه‌های فلزی برای آن رفت هر چند گاهی گرمای جان سوز مشکلاتی که سر راهش بود زمینه توقف در کارش را فراهم می‌آورد اما او به پایان کار و لذتی که بعد از اجرا نصیبش می‌شود می‌اندیشید به همین دلیل همه موانع را پشت سر گذاشت و آن چه در ذهن او و دوستان خلاقش بود به منصه ظهور و بروز رسید.

همین ظهور و بروز خلاقیت‌های او و دوستانش در زمینه سازه‌های انرژی‌های خورشیدی سبب شد تا خواهان بسیاری پیدا کند و ارگان‌هایی چون کمیته امداد امام خمینی (ره) و کارآفرینی سپاه پاسداران خریدار تولیداتش شوند.

خریدار شدن تولیداتشان زمینه اجرای کارهای مشترک را با حوزه کار آفرینی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی فراهم آورد طوری که برای آن‌ها حداقل پنج نیروگاه ۵ کیلو وات اجرا کرد.

خالق سازه پایه کوتاه بتنی در ایران

در ادامه نیز علاقه فراوانش به سازه‌های نیروگاه‌های خورشیدی زمینه‌ای شد برای احداث سازه پایه کوتاه بتنی که برای اولین بار  این کارآفرین فناور و تیم همراهش آن را وارد بازار تولید و مصرف کردند.

عرصه فعالیت‌های تولیدی در نیروگاه‌های خورشیدی بسیار گسترده است و علاوه بر این که خورشید هیچ گاه با تولید پنل‌های خورشیدی در مناطق محروم غروب نمی‌کند می تواند درآمد خوبی نیز برای اقشار ضعیف جامعه داشته باشد.

افزون بر این پایه‌های بتنی کوتاهی که وی و گروهش خالق آن بوده‌اند علاوه بر قیمت کمی که در زمینه نصب و راه اندازی دارد چون نیاز به جوشکاری و اجرای فنداسیون نیست سرعت کار را چندین برابر افزایش می‌دهد.

به گفته وی برای استفاده از این سازه بتنی کافی است سطح را صاف و تسطیح کرده و سازه را به صورت پازل و چیدن مرحله به مرحله آن پنل خورشید را بر رویش نصب کرد همچنین در برابر سرعت باد نیز بسیار مقاوم است.

اختراع این سازه بتنی زمینه همکاری متخصصان برق را با مهندسان عمرانی فراهم آورده و یک کار میان رشته‌ای را رقم زده‌اند.

تحصیل در رشته فنی و مهندسی خیلی کمک حال دانشجویان و علاقمندانی است که می خواهند کارآفرین شوند و آینده شغلیشان با درآمد مناسب و بالا تضمین شود. فقط اراده می‌خواهد چرا با ورود به هر یک از رشته‌های فنی و مهندسی دنیای جدیدی به روی تحصیل کردگان در این رشته‌ها باز می شود.

شاید که نه به طور حتم چالش‌هایی هم سر راه خواهد بود اما وقتی اراده به همراه علاقمندی باشد می‌شود موانع را از سر راه برداشت و لذت کار را در زمان محصول دادنش به خوبی چشید.

تلفیق دانش سنتی و مدرن

تلفیق دانش سنتی و مدرن یا فناورانه به طور حتم می‌تواند در هر رشته‌ای خواهان داشته باشد همان طور که اکنون پنل‌های خورشیدی در دور افتاده‌ترین نقاط برای تولید روشنایی رفته و برخی نیز از این پنل‌های برای پمپاژ آب از چاه‌هایی با عمق ۱۲۰ و ۲۰۰ متر هم استفاده می‌کنند.

خلاقیت را زمینه ساز موفقیت در حوزه انرژی‌های تجدید پذیر به ویژه نیروگاه‌های خورشیدی می داند چرا که محرک‌ها و انگیزه‌های در این حوزه آن هم در خراسان جنوبی که یکی از قطب‌های تولیدی این انرژی به حساب می‌آید بسیار است.

از همه مهم‌تر این که کار در حوزه انرژی‌های تجدید پذیر در خراسان جنوبی نیاز به پیدا کردن بازار ندارد و خیلی از ارگان‌ها نیاز به امکانات و تجهیزات در این زمینه دارند. پس اگر علاقمندان به این حوزه کمی همت به خرج دهند و اراده را نیز چاشنی کارشان کنند بازار کار بسیاری در حوزه انرژی‌های خورشیدی و باد می‌توان در این استان فراهم آورد چرا که حوزه‌های فعالیت در این عرصه بسیار است.

این کارآفرین فناور اراده، خلاقیت و پشتکار را سه عنصر رمز موفقیت در هر حوزه کاری می‌داند و به این موضوع هم اشاره می‌کند که به طور حتم در کارها و ایده‌های نو شکست هم وجود دارد اما در کنار هر شکستی موفقیت هم است و اگر محرک‌های منفی در هر کاری کنار بگذاریم به طور حتم قله‌های موفقیت را بیش از پیش فتح خواهیم کرد.

خروجی کار تاکنون

تاکنون این کارآفرین حوزه انرژی‌های نو توانسته ۲۰۰ نیروگاه خورشیدی برای کمیته امداد امام خمینی(ره)، ۵۰ نیروگاه برای حوزه کارآفرینی سپاه احداث کند و از نیروگاه‌های تولیدی خودش هم هزار تا را به فروش برساند. از همه مهم تر این زمینه اشتغال ۱۰ نفر را به صورت مستقیم و به همین تعداد را به صورت غیر مستقیم فراهم آورده است.

او هم همانند هر کارآفرینی افقی برای آینده‌اش ترسیم کرده که صدور محصولاتش به کشور همسایه (افغانستان) از جمله اهدافی‌ست که دنبال می‌کند.

خواسته‌اش از مسؤولان

درخواستش هم از مسؤولان خراسان جنوبی این است که زمینه بازدید گردشگران خارجی و داخلی از این انرژی‌های نو در استان در کنار بازدید از کویرها فراهم آورند و همچنین در مبادی ورودی شهرها بنرها، و برشورهای انرژی خورشیدی را نصب کنند تا شاید تلنگری برای سرمایه گذاران و ورود آن‌ها به این عرصه در خراسان جنوبی باشد.

همچنین در بوستان‌ها و تفرجگاه‌های استان نیز ماکت و حتی پنل‌های واقعی خورشیدی را نصب کرده و با برپایی نمایشگاه‌هایی زمینه حضور سرمایه گذاران را در این زمینه فراهم آورند.

پایان پیام/۶۹۰۷۵/ب


لینک منبع خبر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سیزده + نه =