بهره مند نبودن خوسف از مزایای همجواری با مرکز خراسان جنوبی

محمدعلی ایمانی، فرماندار خوسف امروز  در گفت‌وگو با خبرنگار فارس از این شهرستان اظهار داشت: خوسف سومین شهرستان پهناور خراسان جنوبی است که در جوار مرکز خراسان جنوبی قرار گرفته  ولی آنچنان که باید نتوانسته از مزایای این همجواری برخوردار باشد.

وی با بیان این که با وجود ظرفیت های متنوع و متعددی که شهرستان وجود دارد آنچنان که بایسته و شایسته بوده این ظرفیت ها شکوفا و فعال نشده است افزود: شاید به این خاطر بوده که یکی از عوامل مؤثر بر شکوفایی و فعال شدن ظرفیت های منطقه در عرصه های مختلف اقتصادی اعم از کشاورزی، دامپروری، معدن، صنعت و میراث فرهنگی و گردشگری و نیروی انسانی مباحث اعتباری است.

فرماندار خوسف بیان داشت: قرار گرفتن خوسف در رده های پایانی جمعیتی استان یکی از عوامل مؤثر بر توزیع اعتبارات این شهرستان است و به همین واسطه در ردیف‌های آخر اعتباری استان قرار دارد.

ایمانی افزود: اعتبارات شهرستانی کفاف شکوفا شدن فعالیت ها و استعدادهای آن را نداشته با وجود اینک ه در عرصه های مختلف شهرستان توانمندی ها و ظرفیت های بسیار خوبی دارد و از مزایای همجواری با مرکز استان می توانست بیشتر بهره مند شود و زودتر مراحل رشد و کمال و شکوفایی این ظرفیت ها را طی کند آنچنان که بایسته بوده فعال نشده است.

وی با اشاره به اینکه در عرصه های معدنی بیش از ۴۰ معدن تاکنون در شهرستان خوسف شناسایی شده است، اضافه کرد: از مجموع معادن شناسایی شده ۷۰ درصد فعال است که بیش از ۲۸ معدن را شامل می شود و بحش اعظم آن ها در حوزه های طلا، سنگ های زینتی و مواد معدنی است.

فرماندار خوسف به حوزه صنعت در این شهرستان اشاره داشت و گفت: در حوزه صنعت این شهرستان هم ناحیه صنعتی و هم شهرک صنعتی شهید رحمانی را دارد.

ایمانی تولید محصولات مزیت دار عناب و گل نرگس را از ظرفیت های بخش کشاورزی خوسف عنوان کرد و افزود: در حوزه کشاورزی بزرگترین مجتمع گلخانه استان در این شهرستان قرار داشته که قابلیت توسعه دارد.

وی به پروژه در حال ساخت مجموعه گلخانه ای جدید در بخش ماژان این شهرستان اشاره و بیان کرد: این پروژه یکی از پروژه های نیمه تمام مهم در بخش کشاورزی این شهرستان است.

فرماندار خوسف با اشاره به مهم ترین دغدغه های شهرستان تصریح کرد: بحث ایجاد زیرساخت هایی همچون آب، برق، گاز و ارتباطات و جاده ها از مهم ترین این دغدغه ها بوده که در اولویت فعالیت ها قرار گرفته است.

ایمانی ادامه داد: با توجه به دغدغه هایی که در شهرستان وجود داشته به سمت تکمیل پروژه نیمه تمام که می توانند زودتر به بهره برداری برسند رفته ایم.

شناسایی ۷۰ پروژه نیمه تمام

وی از شناسایی ۷۰ پروژه نیمه تمام در سطح شهرستان خوسف خبر داد و افزود: این پروژه ها از جمله پروژه هایی بوده که بیش از ۱۰ تا ۱۵ سال از کلنگ زنی آن می گذرد و عملیات اجرایی آنها آغاز شده بود ولی همچنان به بهره برداری نرسیده اند.

فرماندار خوسف اضافه کرد: یکی از این پروژه ها که در عرصه بهداشتی درمانی قرار دارد بیمارستان ۳۲ تخت خوابی شهر خوسف  است.

ایمانی ادامه داد: در ابتدای سال ۱۴۰۱ این پروژه کمتر از ۳۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشت که به لطف پروردگار در طول سال گذشته ساختمان آن تکمیل، تجهیزات هم در حال انتقال بوده و آزمون استخدامی آن در خردادماه برگزار می شود تا به زودی شاهد راه اندازی آن در شهرستان باشیم.

وی با بیان این که در عرصه های ورزشی یکی از پروژه های نیمه تمام شهرستان که مورد مطالبه مردم شهرستان خوسف نیز بوده پروژه استخر سرپوشیده آن است، گفت: مهم ترین دلیل توقف این پروژه مباحث اعتباری بوده است.

افزایش دو برابر اعتبارات

فرماندار خوسف با اشاره به اینکه میزان اعتبارات شهرستان در ۱۴۰۱ در مقایسه با سال ۱۴۰۰ بیش از دو برابر افزایش یافته است، یادآور شد: سال ۱۴۰۰ مجموع اعتبار شهرستان ۳۱ میلیارد تومان بود که میزان تخصیص آن ۲۰ درصد بوده است.

ایمانی ادامه داد:  سال ۱۴۰۱ این اعتبار با پیگیری استاندار و نماینده مردم شهرستان به بیش از ۸۰ میلیارد تومان افزایش داشت.

وی گفت: تا سال ۱۴۰۱ مجموع اعتباری که در شهرستان خوسف هزینه شده بیش از ۵۰۰ میلیارد تومان بوده است.

فرماندار خوسف یکی دیگر از دغدغه ها و مطالبات جدی مردم خوسف را جمع آوری فاضلاب این شهرستان عنوان کرد و افزود: این پروژه در دستور کار قرار گرفت و خوشبختانه با عنایت ویژه رئیس جمهور در سفر دور دوم به استان گشایش های خوبی در این خصوص انجام شده و با پیگیری استاندار و نماینده مردم قول های خوبی گرفته شده است.

ایمانی یکی از ظرفیت های این شهرستان را شهرک صنعتی شهید رحمانی خوسف دانست و افزود: مساحت این شهرک ۵۰۰ هکتار بوده که ۲۰ درصد وسعت آن مورد استفاده قرار می گیرد.

وی ادامه داد: نیاز بوده زیرساخت های این شهرک تأمین شود با توجه به اینکه در حال حاضر دو واحد چدن و کنستانتره آهن در این شهرک فعال هستند اما این ظرفیت وجود دارد که بیش از ۴۰۰ هکتار دیگر آن زیر بار برود.

کمبود زیرساخت ها در شهرک صنعتی خوسف

فرماندار خوسف بیان داشت: واحدهای فعال موجود در این شهرک نیز از نظر زیرساخت های برق و آب برخی مواقع با مشکلاتی مواجه می شوند و هر چند زیرساخت گاز در آنجا فراهم بوده ولی برای واحدهای جدید نیاز مضاعفی به ایجاد زیرساخت های برق و آب وجود دارد.

ایمانی با بیان اینکه در جلسه کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید که در راستای حل مشکلات شهرک شهید رحمانی برگزار شد قول های خوبی داده شده که امیداست به زودی پست ۱۳۲ ولت آن راه اندازی شود، یادآور شد: بحث آب این شهرک نیز که فعلا از چاه مهدیه به میزان هشت لیتر در ثانیه تأمین می شود که شش لیتر آن به واحد چدن اختصاص یافته که البته نیاز به بیش از ۳۰ لیتر بر ثانیه وجود دارد.

وی گفت: پیشنهاد شده از محل آب های سطحی روستایی در مجاورت فدشک که ۵۰ لیتر در ثانیه می باشد آب انتقال یابد و خط انتقال آن را شرکت شهرک های صنعتی انجام داده و منبع آن احداث شده و نیاز به خرید تجهیزات بوده که در کارگروه تسهیل قول هایی شرکت آب منطقه ای داد که در آن زمان برآورد هزینه آن یک میلیارد تومان بوده و در سال ۱۴۰۲ به بیش از این نیاز دارد.

فرماندار خوسف ادامه داد: طرح اساسی تر با تخصیص آب از محل فاضلاب بیرجند که در کارگروه استانی مصوب شده که ۱۵۰ لیتر به شهرک اختصاص پیدا کند.

ایمانی یادآور شد: جمع آوری فاضلاب خوسف می تواند بخشی از آب مور د نیاز این شهرک را تأمین کند هر چند آبرسانی به این شهرک در پروژه کلان انتقال آب عمال هم دیده شده است.

وی با اشاره به اینکه تأمین برق یکی دیگر از زیرساخت های بسیار ضروری در این شهرک است، بیان کرد: خط انتقال برق با ظرفیت ۷۰ مگاوات در حال حاضر برای این شهرک انجام شده و نیاز به احداث پست ۱۳۲ وات بوده که برآورده هزینه در سال ۱۴۰۱ بیش از ۱۰۰ میلیارد تومان می باشد که در حال حاضر اعتباری بیش از آن نیاز دارد و با پیگیری استان گشایش هایی ایجاد شده است.

فرماندار خوسف گفت: همچنین برای بحث روشنایی و آسفالت معابر شهرک شهید رحمانی اعتبار تخصیص داده شده که در این خصوص شرکت شهرک ها قول های مساعدی داده است.

پایان پیام/۶۹۰۲۷


لینک منبع خبر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شانزده − شش =