ضرورت حضور زنان در میادین مختلف از نظر امام خمینی(ره)

خبرگزاری فارس – خراسان جنوبی؛ به نقطه آغازین حضور زنان ایرانی به عرصه مبارزه با رژیم ستم شاهی به شروع مبارزات امام خمینی(ره) با این رژیم یعنی سال ۱۳۴۲ برمی گردد و این حضور و همراهی تا انقلاب اسلامی دوشادوش مردان این سرزمین ادامه یابد و بعد هم وارد عرصه پشتیبانی ها در جبهه های جنگ تحمیلی عراق علیه ایران می شود.

این ظهور و بروز زنان ایران اسلامی همچنان در عرصه های مختلف ادامه می یابدو ادامه دارد.

ابتدا باید به تاریخچه حضور زنان در عرصه ها و میادین مقابله با رژیم ستم شاهی و آغاز این مقابله از سال ۱۳۴۲ رفت و بعد پله پله این ظهور و بروز ها را بیان کرد.

برای دستیابی به این تاریخچه و بازخوانی نگاه امام خمینی(ره) به جایگاه زن با حجت الاسلام و المسلمین محمد راستگو، امام جمعه قهستان به گفت وگو نشستیم که در پی می آید.

وی در مورد تاریخچه حضور زنان در میدان مقابله و مبارزه با رژیم ستم شاهی این طور لب به سخن می گشاید که با شروع فرایند انقلاب اسلامی از سال ۱۳۴۲، زنان مسلمان ایرانی همراه با مردان، وارد عرصه مبارزه شدند و با اتکا بر مبانی اسلام ناب بر سیطره شیطانی انقلاب جنسی بر جهان غلبه کرد که نمود آن را می‌توان در حضور تعیین‌کننده در تظاهرات‌های پیش از انقلاب تا حضور در پشتیبانی جبهه‌های جنگ تحمیلی به مشاهده نشست.

به گفته وی با پایان یافتن جنگ‌تحمیلی نیز حضور گسترده و روزافزون زنان در میادین تربیت علمی و اصولی، در میادین تحصیلی و علمی و ورزشی و مدیریتی چهره‌ موفقی از زن مسلمان ایرانی به نمایش گذاشت.

وی با بیان این که کینه‌ غرب از زنان مسلمان ایرانی درست همزمان با پیروزی انقلاب در سال ۱۳۵۷ آغاز شدافزود: این کینه ادامه یافت و در طول ۴۴ سال انقلاب اسلامی به اوج خود رسید؛ زیرا زن ایرانی با رعایت مرزهای حجاب و عفاف توانسته است مرز‌های جهان‌بینی و تزهای فکری غربی که در خدمت سرمایه‌داری و برده‌داری نوین‌اش است را به چالش بکشد و با جلب توجه زنان جهان به خود، برنامه‌ریزی‌های نظام سرمایه‌داری غرب را برهم زند.

وی تصریح کرد: حقیقت این است که دنیا در آستانه تغییر و تحولی بزرگ قرار گرفته است و این تغییر، بارقه‌های ایجاد تمدن نوین اسلامی است و در این تحول عظیم، بانوان جایگاهی رکنی و محوری خواهند داشت.

امام جمعه قهستان شهرستان مرزی درمیان در ادامه خاطرنشان کرد:  امام خمینی( ره) بر این موضوع تأکید داشت که  اگر زنان جامعه در حفظ حقوق و صیانت از حریم حجاب و عفاف خود بکوشند، از درون این جامعه مردانی پاک پدید می آیند.

به گفته حجت الاسلام راستگو بها دادن امام راحل به رشد و کمال زن به این دلیل بود که زنان را وسیله رشد و تعالی جوامع و ملت ها می دانست و یقین داشت که اگر نقش مهم و خطیر انسان سازی زنان، در جامعه ای به ابتذال و انحطاط سوق داده شود، آن جامعه و افرادش به نابودی و گمراهی کشیده می شوند.

تاکید بر حفظ شئون اسلامی و انسانی زنان

وی با اشاره به این گفته بنیان گذار انقلاب اسلامی که اگر زنان شجاع و انسان ساز از ملت ها گرفته شوند، ملت ها به شکست و انحطاط کشیده می شوند ادامه داد: امام(ره)  از طرفی بر حفظ شؤون اسلامی و انسانی زنان تأکید می کرد و از سوی دیگر این مسئله را با حضور زنان در عرصه های اجتماعی در تقابل نمی دید.

همچنین از نظر معمار انقلاب اسلامی حضور زنان درصحنه های فرهنگی و اجتماعی که مناسب شؤون آنان است، امری ضروری است. آنان بدون حضور در میدان های اجتماعی، نمی توانند نقش اصلی و سازنده ای در ارتقای معنویات جامعه ایفا کنند.

امام جمعه قهستان در ادامه تصریح کرد: امام خمینی (ره) زن را نه مظهر فریب و بازیچگی، که مبدأ خیرات و سعادت می دانست و می خواست از وجود زن در ارتقا و تعالی جامعه استفاده کند، او را موجودی بس باکرامت و عظمت می دید که سعادت و شقاوت جامعه تا حد زیادی به دست اوست.

حجت الاسلام راستگو خاطرنشان کرد: امام خمینی(ره) حجاب را سبب حفظ شخصیت زن، پیشرفت جامعه و دور ماندن آن از ابتذال می داند و بر این باور است که با حفظ حجاب ارزش های والای انسانی محفوظ می ماند و معیارهای معنوی در جامعه سیر صعودی به خود می گیرد.

پلیدترین توطئه های دشمنان اسلام در تاریخ معاصر

وی یکی از پلیدترین توطئه‌هاى دشمنان اسلام در تاریخ معاصر را توطئه کشف حجاب دانست و اضافه کرد: رضاخان که مأمور اجراى تز اسلام‌زُدایى در جامعه ایران بود، فاجعه کشف حجاب را به‌عنوان مهم‌ترین جلوه‌هاى این طرح ننگین مرتکب شد.

وی ادامه داد: اما امروزه در دنیا، پوشیدن این حجاب، علامتى براى شناسایى یک زن مسلمان به‌حساب مى‌آید تا حدى که در سراسر جهان، حکومت‌هاى اسلام‌ستیز، این سبک پوشش را، در مدارس و ادارات خود بر نمى‌تابند؛ یعنى این حجاب، علاوه بر کمک به حفظ اخلاقى جامعه، امروزه نقش پرچم را براى نشان دادن هویت یک زن مسلمان ایفا مى‌کند.

امام جمعه قهستان افزود: جریان‌هاى اسلام‌ستیزى، در مقوله حجاب و عفاف، تنها به مواجهه سخت بسنده نکرده‌اند و در مواجهه‌هاى نرم نیز دست زده‌اند و شبهات متعددى را درباره این فریضه متقن الهى تولید و نشر مى‌کنند.

پایان پیام/۶۹۰۷۵


لینک منبع خبر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 × سه =