بهره گیری از ناظران متخصص خراسان جنوبی در انتخابات

به گزارش پایگاه خبری طبس نیوز به نقل از خبرگزاری فارس از بیرجند، حجت‌الاسلام مهدی یعقوبی، رئیس دفتر نظارت و بازرسی انتخابات خراسان جنوبی امروزدر نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار داشت: ۲۶ تیرماه مصادف با سالروز تاسیس شورای نگهبان است که در سال ۱۳۵۹ آغاز به کار کرد.

وی با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری و امام راحل در خصوص شورای نگهبان گفت: رهبر معظم انقلاب فرمودند که شورای نگهبان چشم بینای نظام برای انتخابات است و در همه جای دنیا یک چنین چیزی وجود دارد و مراقب است تا آن کس که وارد انتخابات می شود صلاحیت دارد یا خیر و نظارت شورای نگهبان طبق قانون و متکی بر قانون اساسی است.

رئیس دفتر نظارت و بازرسی انتخابات خراسان جنوبی ادامه داد: شورای نگهبان یک نهاد عقلایی و منطقی و شرعی است و قانون اساسی، انعکاس خاص قلبی ملت ایران است و مبین نهادهای مختلف محسوب می شود و قانون اساسی به مقتضیات زمان به مرجعی آگاه و عادل نیاز دارد تا بر آن نظارت داشته باشد.

حجت الاسلام یعقوبی با اشاره به این که اصل شورای نگهبان به دوران مشروطه بر می گردد، افزود: در آن زمان ۲۰ مجتهد آگاه به زمان را جهت نظارت بر مصوبات مجلس معرفی شد و پنج نفر را به عنوان منتخبین انتخاب کردند و این موضوع نشان دهنده ضرورت و اهمیت آن است.

وی در ادامه عنوان کرد: در همه کشورها با هر دین و مذهبی که اعتقاد به قانون دارند نهادی را در سازمان اداری خود پیش بینی کرده اند که پاسدار قانون اساسی بر اساس ایدئولوژی خاص آنان است.

رئیس دفتر نظارت و بازرسی انتخابات خراسان جنوبی در خصوص نظارت بر عرصه انتخابات گفت: انتخابات امری چالش بر انگیز است چرا که پنجره ورود به عرصه قدرت محسوب می شود و عده ای در آن به رقابت می پردازند تا به عرصه قدرت و حاکمیت کشور ورود پیدا کنند.

حجت الاسلام یعقوبی ادامه داد: در این راستا نیاز فعالیت و حضور نهادی مستقل جهت نظارت بر انتخابات احساس می شود و اصل وجود شورای نگهبان به طور کامل پذیرفته شده و لازم است و ناظر بر سلامت انتخابات محسوب می شود.

وی با بیان این که ۱۲ نفر عضو شورای نگهبان هستند، افزود: ۶ نفر بدون واسه توسط مقام معظم رهبری تعیین می شوند و ۶ نفر نیز اعضای حقوقدان این شورا هستند و هیچ نهادی جایگاه شورای نگهبان را ندارد.

رئیس دفتر نظارت و بازرسی انتخابات خراسان جنوبی تاکید داشت: شورای نگهبان نهادی دینی و اسلامی و مردمی است و نمایندگان مردم اعضای حقوقدان این نهاد را انتخاب می کنند و هر قانونی باید رای شورای نگهبان را به عنوان پشتوانه خود داشته باشد و مشروعیت بخش قوانین و ضامن سلامت انتخابات است.

وی به اهمیت شورای نگهبان اشاره کرد و گفت: ۲۰ اصل قانون اساسی به اهمیت و کارکرد و عملکرد شورای نگهبان پرداخته است و سه وظیفه مهم شورای نگهبان شامل بررسی مصوبات مجلس، تفسیر قانون اساسی و امر نظارت بر انتخابات است.

حجت الاسلام یعقوبی ادامه داد: متاسفانه ظلم و جفایی که به شورای نگهبان می شود این است که عموم مردم شورای نگهبان را فقط در عرصه انتخابات و بررسی صلاحیت ها می شناسند و می گویند صلاحیت ها بر اساس سلیقه صورت می گیرد در صورتی که این گونه نیست.

رئیس دفتر نظارت و بازرسی انتخابات خراسان جنوبی با اشاره به این که در عرصه نظام اداری کشور بحث شفافیت مطرح است، افزود: شورای نگهبان با این که هیچ الزام قانونی ندارد قبل از این مسائل در عرصه شفافیت پیش قدم بوده است و تمام مذاکرات و استدلال های شورای نگهبان در اختیار مردم از همان ابتدا قرار دارد.

وی در ادامه عنوان کرد: این نهاد با توجه به جایگاه خودش بسیار شفاف عمل کرده و جز افتخارات شورای نگهبان است.

حجت الاسلام یعقوبی با توجه به این که مجلس بدون شورای نگهبان رسمیت نمی یابد، گفت: با توجه به جایگاهی که از پاسداری قانون اساسی بر عهده این شورا قرار دارد از سوی مسوولان امر به عمل بر مدار قانون تاکید شده است.

رئیس دفتر نظارت و بازرسی انتخابات خراسان جنوبی بیان داشت: دفاتر استانی و شهرستانی بازوی شورای نگهبان هستند و در این عرصه تاکید همیشگی اعضای شورای نگهبان بر عدم دخالت سلایق شخصی و گروهی و غیره است چرا که شورای نگهبان به عنوان ناظر در امر انتخابات وظیفه سنگینی بر عهده دارد و نباید سلایق شخصی خود را در این امر دخالت دهیم.

وی با بیان این که حق و امانت عظیم و بزرگی بر عهده شورای نگهبان است، گفت: تامین سلامت انتخابات بر عهده شورای نگهبان قرار دارد و در عرصه مشارکت و امنیت انتخابات نیز وظایفی داریم و قطعا در این حوزه ها فعالیت می کنیم تا شاهد حضور و مشارکت پرشور مردم در عرصه انتخابات باشیم.

حجت الاسلام یعقوبی بیان کرد: شورای نگهبان از قانون کوتاه نخواهد آمد و بر اساس قانون عمل خواهد کرد و بدون بررسی صلاحیت ها نمی توان به حوزه انتخابات ورود پیدا کرد.

رئیس دفتر نظارت و بازرسی انتخابات خراسان جنوبی با اشاره به این که در عرصه انتخابات نیروهای متخصصی را برای نظارت به کار خواهیم گرفت، افزود: در حوزه نظارت چهار هزار و ۲۹۴ ناظر فعال در استان داریم که حدود ۳هزار و ۵۱۳ نفر مرد و ۸۸۱ نفر خانم هستند.

وی ادامه داد: در انتخابات گذشته ۶۷۷ شعبه انتخاباتی داشتیم که ۲ هزار و ۷۰۰ ناظر به صورت میدانی بر روند اخذ رأی نظارت داشتند و برای هر شعبه حدود چهار ناظر به کار گرفتیم و در مجموع ۷۹ درصد مرد و ۲۱ درصد خانم بودند.

حجت الاسلام یعقوبی در ادامه گفت: پرونده افراد بالای ۶۵ سال راکد می شود و به دنبال استفاده از ظرفیت جوانان هستیم و شاهد حضور ناظران جوان در انتخابات باشیم و جذب جدید برای انتخابات امسال هنوز آغاز نشده است.

رئیس دفتر نظارت و بازرسی انتخابات خراسان جنوبی در خصوص تحرکات انتخاباتی در استان اظهار داشت: در این زمینه وظایفی بر عهده شورای نگهبان قرار دارد لذا عمده این تحرکات رصد می شود و اگر خلاف قانون مشاهده شود اقدام به تذکر و پیگیری خواهیم کرد.

پایان پیام/۶۹۰۲۱


لینک منبع خبر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج × 2 =