دام‌های خراسان جنوبی ضد تب مالت واکسینه می‌شوند

مدیرکل دامپزشکی خراسان جنوبی بر پوشش واکسیناسیون ۱۰۰ درصدی دام‌های استان ضد بیماری تب مالت خبر داد و افزود: واکسن تب مالت مورد نیاز برای تحقق این برنامه تامین شده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی طبس،علیرضا رفیعی‌پور  در کارگروه بیماری‌های مشترک بین انسان و حیوان اظهار داشت: دامپزشکی تمهیدات لازم در زمینه پیشگیری از بیماری تب مالت را پیش‌بینی کرده است.

وی افزود: در اجرای این برنامه از حداکثر توان بخش دولتی و خصوصی استفاده می‌شود تا به درستی اجرا شود.

مدیرکل دامپزشکی خراسان جنوبی به راه‌های انتقال بیماری تب مالت به انسان اشاره کرد و گفت: اکثریت مردم و حتی مسئولان شیر خام را عامل اصلی ابتلا به تب مالت می‌دانند در صورتی که مهم‌ترین راه انتقال این بیماری به انسان استفاده از لبنیات غیرپاستوریزه نظیر پنیر، کشک، آغوز، بستنی غیربسته بندی و سرشیر محلی است.

رفیعی‌پور با بیان اینکه دام و طیور زنده تنها عامل انتقال بیماری‌های مشترک بین انسان و حیوان نیستند، تصریح کرد: برخی از بیماری‌های کشنده نظیر تب خونریزی دهنده کریمه کنگو و کیست هیداتیک از طریق فرآورده‌های خام دامی آلوده به انسان منتقل می‌شوند.

وی مهم‌ترین راهکار برای پیشگیری از بروز بیماری‌های مشترک بین انسان و دام به ویژه تب مالت را پوشش حداکثری دام‌ها، آموزش چهره به چهره دامداران به ویژه عشایر و اختصاص اعتبارات استانی برای حذف دام‌های آلوده در راستای پرداخت غرامت به دامداران متضرر دانست.

مدیرکل دامپزشکی خراسان جنوبی بیان کرد: تمام دستگاه‌های ذیربط باید در این موضوع با عزم راسخ همکاری کنند تا در مرحله ابتدایی کاهش کانون‌ها و در مراحل بعد زمینه ریشه‌کنی این بیماری‌ها فراهم شود.

معاون فنی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند هم با ارائه گزارشی از تعداد موارد انسانی ابتلا به بیماری‌های تب مالت، هاری، سیاه زخم، سالک و کیست هیداتیک در سال‌های اخیر در استان گفت: تعداد آلودگی به بیماری تب مالت در شهرستان زیرکوه افزایش چشمگیری داشته و از میانگین استاندارد کشور بالاتر است.

زنگویی افزود: در این راستا با هماهنگی‌های لازم آموزش مردم منطقه از طریق بهورزان و کارشناسان دامپزشکی در حال انجام است.

منبع:تسنیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک × 1 =