تحقق حجاب نیازمند راهکارهای هوشمندانه و سعه صدر است

گروه فرهنگی: به مناسبت روز عفاف و حجاب ایکنای خراسان‌جنوبی در نشستی با حضور دو تن از اساتید حوزه خراسان‌جنوبی راهکارهای تحقق فرهنگ دینی در این زمینه را مورد بررسی قرار داد.

به گزارش طبس نیوز به نقل از خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان جنوبی، حجاب و پوشش دینی یکی از مسائلی است که از محافل خصوصی و دوستانه گرفته تا قلم نویسندگان و دانشمندان و کرسی‌های دانشگاهیان را به خود اختصاص داده است.

اما به نظر می‌رسد هنوز در این زمینه حرف‌های زیادی برای گفتن وجود دارد و سؤالات بسیاری در این زمینه قابل طرح است. از این رو ایکنای خراسان‌جنوبی در نشستی تخصصی با حضور دو استاد حوزه بار دیگر این موضوع را مورد بحث و بررسی قرار داد.

حجت‌الاسلام علیجان دلدار استاد حوزه و امام جمعه موقت بیرجند نیز در این نشست گفت: اگر گاه در حوزه عفاف و حجاب با لجاجت‌ها رو به رو می‌شویم دلایل متعددی دارد از جمله اینکه اطلاع ما در این زمینه کم است و از حکمت‌های آن آگاهی نداریم.

سؤالاتی که باید در آن تأمل کرد

امام جمعه موقت بیرجند اظهار کرد: نگاه ما به انسان به عنوان یک موجود ابدی است که باید به رشد خویش بیندیشد و انسانیت خود را حفظ کند و از این نظر باید به این سؤالات اندیشید که آیا حجاب انسانیت را حفط می کند یا بد حجابی؟ آیا حجاب کرامت انسان و خانواده را حفظ می‌کند یا بی‌حجابی؟ آیا رشد علمی و اقتصادی در فضایی که هوا و هوس کنترل شده محقق می‌شود و یا در شرایط عکس آن.

دلدار بیان کرد: اگر در نوجوانی مسئله برای انسان تبیین شود و حکمت‌های آن برای نوجوان و جوان توضیح داده شود هیچ دختر و پسری در برابر حجاب و پوشش دینی مقاومت نخواهد داشت و همه بر مبنای فطرت به سمت تعالیم دینی کشیده می‌شوند.

این استاد حوزه علمیه با اشاره به آیات سوره نور اظهار کرد: قرآن در زمینه عفاف و حجاب تنها افراد را منع نمی‌کند بلکه راهکار ارائه می‌دهد و توصیه می‌کند که برای عفاف و خویشتن داری افراد به سمت ازدواج و تشکیل زندگی مشترک بروند.

بر سر راه ازدواج موانع دست‌وپاگیر گذاشته‌ایم

دلدار ادامه داد: از همین جهت خداوند در آیه ۳۲ سوره نور توصیه می‌کند که شرایط ازدواج بی‌همسران فراهم شود، ولی طبیعی است که وقتی جهیزیه به گونه‌ای تعریف می‌شود که برای تهیه آن باید ۳۰ میلیون داشته باشیم، ازدواج شکل نمی‌گیرد.

وی افزود: نکته دیگری که در زمینه عفاف و حجاب باید مورد توجه قرار گیرد این است که عفت یک ارزش انسانی است و ربطی به زن و مرد ندارد و با تأمل در قرآن متوجه می‌شویم که آیات سوره نور مؤلفه‌های حجاب را از  توصیه به آقایان آغاز کرده است.

امام جمعه موقت بیرجند گفت: ما در زمینه عفاف و حجاب قوانینی از جمله قانون عفاف و حجاب داریم که توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی  در سال ۸۴ تدوین شده است اما در زمینه اجرایی‌شدن آن تعلل صورت می‌گیرد.

دلدار با اشاره به مسائل اقتصادی در حوزه حجاب یادآور شد: چرا باید چادر مشکی زن مسلمان در یک کشور دیگر تولید شود، به راستی آیا ما در این زمینه توانمندی نداریم؟

مسئولیت‌های مردانه در حوزه عفاف و حجاب

امام جمعه موقت بیرجند با اشاره به اینکه پوشش مردان نیز باید به گونه‌ای باشد که نجابت و عفت آنان مصون بماند، اظهار کرد: مردی که مراقبت از کنترل نگاه و زبان خود را در حوزه عفت و حیاء نداشته باشد نیز بی‌شک دچار آسیب می‌شود.

دلدار یادآور شد: مردان علاوه بر اینکه خودشان باید مراعات کنند به واسطه غیرتی که خداوند در وجود آنان نهاده است نسبت به خانواده خود نیز در این زمینه مسئولیت دارند و همه این‌ها در کنار هم عفاف و حجاب را محقق می‌کند.

کنترل نفس در زنجیره تربیت مغفول مانده است

سید محبوبه میرصادقی، مسئول امور زنان و خانواده ستاد امر به معروف و نهی از منکر خراسان‌جنوبی و استاد حوزه خواهران بیرجند گفت: یکی از نکات قابل تأمل این است که تربیت نفس و کنترل آن در زنجیره تربیت مغفول مانده است.

وی اظهار کرد: البته تربیت و کنترل نفس در هر دوره سنی شکل خاصی دارد اما در دوره جوانی از اهمیت خاصی برخوردار است و نفش مهمی را در مقوله عفاف و حجاب ایفا می‌کند.

شاخص دینداری تنها حجاب نیست

مسئول امور زنان و خانواده ستاد امر به معروف و نهی از منکر خراسان‌جنوبی در زمینه چرایی لجبازی برخی در حوزه حجاب بیان کرد: باید به این مسئله توجه کرد که شاخص دینداری تنها حجاب نیست بلکه حجاب یکی از ارزش‌ها و مسائلی است که در دین رعایت آن توصیه شده در حالی که گاه در این قضیه دچار اشتباه می‌شویم.

میرصادقی ادامه داد: خطای دیگری که در جامعه ما در حوزه حجاب رخ می‌دهد این است که برخی از سیاسیون برای جلب آراء به مسابقه برای بی‌حجابی دامن می‌زنند و گاه با نیش زبان زدن کسانی که دغدغه حجاب دارند را تحقیر می‌کنند.

وی افزود: در تذکر دادن در زمینه بد پوششی زمان‌شناسی مناسب نداریم و همچنین مراعات تکریم فرد، تفکیک فاعل فعل نادرست از خود فعل نادرست، هوشمندان حرف زدن و در نهایت تشکر از فرد را نمی‌کنیم.

استاد حوزه خواهران بیرجند گفت: ما نمی‌توانیم اثر تبلیغ و فضاسازی شهری را نادیده بگیریم که البته در این زمینه نیز باید هوشمندانه رفتار کنیم در حالی که در این زمینه هم در بسیاری از موارد دچار خطاء و اشتباه می‌شویم.

در زمینه تبلیغ شهری با محوریت حجاب هوشمندانه عمل کنیم

میرصادقی گفت: در حالی که تصویرنگاری‌ها و پوستر نوشته‌های بسیار زیبا و تأثیرگذاری داریم، گاه مشاهده می‌شود که از تصاویری  برای تبلیغ حجاب در سطح شهر استفاده می‌شود که ممکن است حتی نتیجه معکوس داشته باشد.

وی اظهار کرد: نکته دیگری که باید به آن اشاره کنیم این است که ما در جامعه مسئولیت خانم‌ها را در این حوزه بسیار بیشتر از آقایان نشان داده‌ایم و بار اصلی مسئولیت را بر دوش زنان جامعه قرار داده‌ایم در حالی که به نظر می‌رسد این موضوع با آیه الرجال قوامون علی النساء در تضاد باشد.

حجاب با شوق و رغبت اثرگذار است

این استاد حوزه خواهران خراسان‌جنوبی بیان کرد: نکته دیگری که باید به آن اشاره کرد این است که اگر خانمی بدون شوق و رغبت مراعات حجاب را داشته باشد هیچ تأثیری در محجبه شدن سایر بانوان جامعه نخواهد داشت.

میرصادقی با اشاره به اینکه گاه با یک تذکر نادرست و نابه‌جا بسیار آسیب دیده‌ایم، گفت: باید تبلیغ دین از راه محبت و عاطفه را پیش بگیریم و افراد را به این نتیجه برسانیم که انسان‌هایی که مراعات حجاب را می‌کنند انسان‌های اهل محبتی هستند.

گزارش از حکیمه بهمن زاده

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یازده + دو =