روایتی از دلدادگی زائران پاکستانی برای زیارت اربعین

گروه فرهنگی: تهیه کننده مستند جاذبه عشق گفت: ما ایرانی‌ها وقتی قصد زیارت سیدالشهداء می‌کنیم، به راحتی ویزا تهیه کرده و چه به صورت زمینی و یا هوایی عازم عتبات عالیات می‌شویم اما برای زائران پاکستانی که می‌خواستند اربعین را در کربلا باشند شرایط به گونه دیگر بود.

عادل اربابی، تهیه کننده مستند جاذبه عشق در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان‌جنوبی گفت: این مستند به همت اداره کل اوقاف خراسان‌جنوبی و در راستای بیان ارادت و عشق زائران پاکستانی اربعین به سالار شهیدان تهیه شده است.
وی با  اشاره به اینکه فیلمرداری در شهر زاهدان، مرزمیرجاوه صورت گرفت، اظهار کرد: از شروع فیلمبرداری تا پایان تدوین مستند ۱۰ روز طول کشی  و با کمترین هزینه ساخت این مستند انجام شد.
اربابی بیان کرد: ما ایرانی‌ها وقتی قصد زیارت سیدالشهداء می‌کنیم، به راحتی ویزا تهیه کرده و چه به صورت زمینی و یا هوایی عازم عتبات عالیات می‌شویم اما برای زائران پاکستانی که می‌خواستند اربعین را در کربلا باشند شرایط به گونه دیگر بود.
تهیه کننده مستند جاذبه عشق ادامه داد: حکومت پاکستان به دلایل عدیده‌‎ای مانند اینکه حضور این زائران در مراسم پیاده‌روی اربعین موجب ترویج شیعه در پاکستان می‌شود سخت‌گیری های زیادی بر این زائران داشتند.
اربابی افزود: گاه هر یک ساعت فقط ویزای ۵ نفر را مهر می‌زدند و این کندی کار موجب خستگی زائران که در ۳۰۰ اتوبوس جای گرفته بودند، می‌شد و اگر اعتراضی هم صورت می‌گرفت جواب را با باتوم می‌دادند.
وی  گفت: شب که فرا می‌رسید مرز پاکستان در تاریکی مطلق فرو می‌رفت و اصلا خبری از پذیرایی و و غذا  نبود اما با این وجود همه آن پاکستانی‌ها سختی‌ها را به عشق زیارت حضرت امام حسین(ع) تحمل می‌کردند.
تهیه کننده مستند جاذبه عشق اظهار کرد: این زائران وقتی وارد ایران می‌شدند در موقوفه‌ای به نام امام رضا(ع) جای می‌گرفتند و از آنان پذیرایی می‌شد و منتظر می‌ماندند که سالار گروه (هر اتوبوس یک سالار داشت) نیز از مرز عبور کند و همه با هم ادامه مسیر را طی کنند.
اربابی بیان کرد: حتی وقتی این عزیزان وارد ایران می‌شدند، بسیاری از سربازان ایرانی برای حمل ساک هایشان به آنان کمک می‌کردند و تلاش برای اکرام و احترام فراوان به این زائران سید الشهدا(ع) صورت می‌گرفت.
وی  ادامه داد: در خراسان جنوبی موقوفاتی وجود دارد که واقف نیت کرده که درآمد آن برای کمک به زائران امام حسین(ع) هزینه شود و از این جهت اوقاف خراسان‌جنوبی و استان‌هایی چون کرمان و خراسان رضوی در قراردادی با اوقاف استان سیستان و بلوچستان پذیرایی از این زائران را در سه روزی که مهمان ایرانیان هستند، را تعهد کردند.
تهیه کننده مستند جاذبه عشق یادآور شد:  زائران پاکستانی بعد از سه روز به سمت عراق برای مراسم پیاده روی اربعین حرکت کردند و در بازگشت نیز آماده پذیرایی از این عزیزان در مکان‌هایی چون مسجد حضرت ابوالفضل نهبندان و مزار سید علی هستیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

16 − 4 =