آمار مسافران اتوبوس های شهری بیرجند کاهش یافت

بیرجند- ایرنا- مدیرعامل سازمان اتوبوسرانی شهرداری بیرجند گفت: جابه جایی مسافر با ناوگان اتوبوسرانی شهر بیرجند بین سال های ۹۲ تا ۹۶ روند کاهشی داشته است.

به گزارش پایگاه خبری طبس نیوز به نقل از ایرنا، ید الله غلامپور روز شنبه در جلسه شورای شهر بیرجند اظهار داشت: افزایش بی رویه خودروهای شخصی و کاهش کیفیت ناوگان از عوامل موثر در کم شدن آمار مسافران است.
وی با بیان اینکه در گذشته حجم زیادی از مسافران اتوبوس ها را دانشجویان تشکیل می دادند گفت: امروز با مجازی شدن آموزش به خصوص در پیام نور آمار دانشجویانی که با اتوبوس تردد می کردند کاهش یافته است.
مدیرعامل سازمان اتوبوسرانی شهرداری بیرجند، الکترونیکی شدن بسیاری از امور را از دیگر علت های کاهش مسافر درون شهری دانست و گفت: بیکاری نیز باعث شده بسیاری از جوانان با خودورهای شخصی تردد کنند.
وی افزود: هم اکنون ۹۲ دستگاه فعال در خطوط شهری و حومه وجود دارد و ۱۰ دستگاه نیز برای مواقع نقص فنی آماده به کار هستند تا جایگزین شوند.
غلامپور با بیان اینکه استاندارد جا به جایی مسافر ۸۰۰ نفر در روز است افزود: طبق آمارهای سال ۹۶ میانگین جابه جایی در خطوط پر درآمد شهر بیرجند ۴۰۰ و میانگین سایر خطوط ۲۲۷ نفر بوده است.
وی ادامه داد: سال ۹۷ با روند افزایش البته زیر ۱۰ درصد مواجه بودیم که بخش عمده آن به خاطر استفاده بلیت الکترونیکی بود که آمارها را واقعی تر نشان می دهد.
مدیرعامل سازمان اتوبوسرانی شهرداری بیرجند با اشاره به هزینه های مستقیم و غیر مستقیم هر اتوبوس گفت: یک دستگاه اتوبوس که ۱۴ ساعت در روز فعالیت می کند، ماهانه ۱۱ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان هزینه دارد.
وی تاکید کرد: علی رغم اینکه دولت مکلف است اعتباراتی را بابت پوشش این هزینه ها به شهرداری پرداخت کند ولی هنوز این مهم انجام نشده است.
غلامپور از خرید ۱۸ دستگاه اتوبوس جدید خبر داد و گفت: این اتوبوس ها با مدل «میدل باس» و ظرفیت ۲۷ نفره است که با ظرفیت جمعیت ایستاده می تواند پاسخگوی نیاز سفرهای درون شهری باشند.
وی با اشاره به ارایه طرح بازنگری خطوط اتوبوسرانی افزود: در این طرح وضع تردد مسافران در هر ساعت مشخص شده به طور مثال در خیابان طالقانی هر ساعت ۱۳۰ دستگاه اتوبوس حرکت می کند که ۷۵ درصد ظرفیت آنها خالی است.
مدیرعامل سازمان اتوبوسرانی شهرداری بیرجند همچنین در خصوص دودزا بودن اتوبوس های شهری اظهار داشت: قبلا در نامه ای به شرکت نفت درخواست شده که استاندارد سوخت موجود را اعلام کنند ؛اما پاسخی داده نشده، فقط عنوان کرده اند که پیگیر سوخت با استاندارد بالاتر هستند.
وی با اشاره به تحویل ۱۸ اتوبوس جدید تا مهرماه امسال گفت: انتظار می رود تا آن زمان وضع تحویل گازوئیل با یوروی مناسب نیز مشخص شود.
غلامپور خاطر نشان کرد: دود اتوبوس ها مربوط به فرسودگی نیست بلکه متاثر از سوخت غیر استاندارد است.
عضو شورای شهر بیرجند نیز با اشاره به کاهش آمار مسافران اتوبوس درون شهری گفت: با توجه به دودزا بودن اتوبوس ها ، شاید بیشتر از اینکه کاهش تردد آنها به مردم ضرر مردم رساند، منعفت داشته باشد.
رضا حسنی صفت استفاده از گازوئیل غیر استاندارد را عاملی برای دودزا بودن آنها دانست و افزود: باید شرکت پخش فرآورده های نفتی نسبت به تحویل گازوئیل با یوروی مناسب اقدام کند.
وی تاکید کرد: گرد و خاک در کنار دود غلیظ اتوبوس ها می تواند شهر را از نظر آلودگی بحرانی کند.
۹۸۹۳ * ۶۰۵۴

لینک منبع خبر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 × 3 =