راه اندازی اتاق بازرگانی بیرجند و فراه ضروری است

بیرجند – ایرنا – استاندار خراسان جنوبی حضور تجار افغان در این استان را فرصتی مغتنم دانست و گفت: هرچه سریعتر باید اتاق مشترک بازرگانی بیرجند و فراه راه اندازی شود.

به گزارش پایگاه خبری طبس نیوز به نقل از ایرنا محمدمهدی مروج الشریعه یکشنبه شب در نشست فعالان اقتصادی با والی فراه افغانستان اظهار داشت: با راه اندازی این اتاق حداقل هشت مسئله مهم حل می شود و سپس تمامی مسائل بعدی که زاییده این هشت مسئله است نیز رفع خواهد شد.
وی با بیان اینکه مسائل حقوقی بین تجارت فراه و خراسان جنوبی اجتناب ناپذیر است گفت: علیرغم وجود قراردادهای متقن بین المللی اما شرایط مختلفی می تواند یک مرجع حقوقی مثل اتاق مشترک را ایجاد کند که تسهیل کننده باشد.
مروج الشریعه مسایل گمرگی را از دیگر مواردی دانست که با تشکیل اتاق بازرگانی مشترک قابل حل است و افزود: اتاق مشترک بیرجند و فراه به پشتوانه اتاق مشترک ایران و افغانستان، کمیسیون مشترک دو کشور و کمیسیون خاصی که وزارت کشور دارد همه مسایل مربوط به موضوعات حکومتی را می تواند رفع کند که از جمله آن مشکلات گمرکی است.
وی گفت: مسئله سوم ترانسپورت (حمل و نقل) است که کمیته و پروتکل مشترک و مقررات مشخص دارد و آن دسته موارد از جمله هزینه های ترانسپورتی، مسائل سخت افزاری و نرم افزاری، مشکلات رانندگان، هزینه های مرتبط با حمل و غیره از طریق همان اتاق قابل پیگیری است.
استاندار خراسان جنوبی یکی از وظایف بخش دولتی را ایجاد شرایط و بسترهای لازم برای تجارت دانست و گفت: اما بخش خصوصی باید از این زیرساخت های اساسی بهره برداری کند که برای این کار لازم است هر دو طرف افغانستان و ایران کنار هم با گفت و گو به یک مفاهمه مشترک برسند و هیچ راه دیگری جز این نیست.
وی با بیان اینکه در ارتباطات تجاری به تولیدات مشترک کمتر پرداخت شده است اظهار داشت: به تولید کنندگان و سرمایه گذاران افغانستانی توصیه می شود با کمک تولیدکنندگان استان های نوار شرق جمهوری اسلامی ایران و غرب افغانستان فضایی فراهم کنند و متناسب هر استان با هر روش ممکن به تولیدات مشترک بپردازند.
مروج الشریعه ادامه داد: امروز بازارهای کشورهای منطقه تشنه تولیدهای مشترک برادران ایرانی و افغان است پس باید به این مسئله بپردازیم و نگذاریم بقیه کشورها با دستیابی به اهرم بازاریابی برای ما این ثروت را مدیریت کنند.
وی گفت: سرمایه گذاری در زمینه های مشترک فقط تولید کالاهای فیزیکی نیست بلکه حضور ۸۰ دانشجو از ولایت فراه در دانشگاه های بیرجند نیز فرصت مناسبی برای تولید ثروت است و دانشجویان صنعتی از هم اکنون قابل سرمایه گذاری هستند و می توان در حوزه های تولید نرم افزار از قابلیت آنها استفاده کرد.
وی همچنین به حضور ۲ هزار دانش آموز افغان در استان خراسان جنوبی اشاره کرد و گفت: این حضور هم یک نعمت برای سرمایه گذاری در کارهای آینده است.
مروج الشریعه تاکید کرد: تجارت، بیمه و نظام مالی مشترک در پرتو ایجاد اتاق مشترک بازرگانی بیرجند و فراه محقق و از جلسات مشترک این اتاق پروتکل ها و قراردادهای مهم خارج می شود.
وی افزود: حتما توافق استاندارد فی مابین لازم است که با یک سیستم نظارتی حتی ذره ای کالای بی کیفیت یا تاریخ گذشته از مرز خارج نشود و این مهم یک تفاهم نامه قوی جدی و استاندارد مشترک دو استان را طلب می کند.
وی با تاکید بر اینکه تولید بی کیفیت مقرون به صرفه نیست چون بازاری ندارد گفت: در کشور افغاستان فقط ایران ارایه کننده کالا نیست و رقابت دیر یا زود بازارهای هر دو قسمت را فرا می گیرد.
مروج الشریعه به همکاری های دانشگاهی بین دو کشور ایران و افغانستان اشاره کرد و افزود: با توجه به اینکه دانشگاه بیرجند تنها نقطه نوار مرزی شرق کشور است که مرکز افغانستان شناسی دارد امید می رود با حضور مداوم تجار و دانشگاهیان افغان به غنای این مرکز آموزشی و گسترش ارتباطات فرهنگی دانشگاهی استان افزوده شود.
وی با اعلام آمادگی کامل برای تامین کالاهای موردنیاز جمعیت های مستقر در نواحی مرزی مشترک گفت: مرزهای یزدان و دوکوهانه به عنوان پایانه های مشترک مصوب شده اند که از دوکوهانه و معبر مرزی و کمرگی به عنوان پایانه صنایع دام و دامپروری استفاده می شود و در آمایش شرق نیز این موضوع به تصویب رسیده است.
استاندار خراسان جنوبی افزود: یزدان نیز به عنوان پایانه انرژی و فرآورده های سوختی مورد توجه است و سرمایه گذاران ایران و افغانستان می توانند با استقرار پنل های خورشیدی چه در این طرف مرز یا آن سمت تولید برای جمعیت نوار مرز موجود در خاک افغانستان برق تولید کنند.
وی تاکید کرد: اگرچه معابر مذکور بنا به دلایلی مسدود اعلام شده اما این پتانسیل قابل فعال سازی است و به نفع دو کشور هم خواهد بود.
مروج الشریعه افزود: دام ثروتی است که از افغانستان وارد خراسان جنوبی می شود لذا بخش خصوصی با ایجاد کشتارگاه می تواند منابع مشترک بین دو کشور به وجود آورد.
وی گفت: ورود دام مزیت های متعددی دارد اما گاهی با معضلاتی مواجه می شود ولی می توان این مسئله را با کمک بخش خصوصی مدیریت کرد تا سود آن نصیب سایر کشورها نشود.
استاندار خراسان جنوبی ایجاد یک کشتارگاه مناسب در مرز و ورود منظم دام برای تولید و ایجاد منافع مشترک بین ولایت فراه و خراسان جنوبی را یک راهکار برای این موضوع دانست و گفت: یک مفهوم خاص در توازن تجارت رعایت موازنه مبادلات بوده و بخش دیگر از کار تولید های مشترک است.
وی با امیدواری از مثمرثمر بودن سفر والی فراه به خراسان جنوبی افزود: این سفر می تواند منجر به تصمیمات و اقدامات مهمی برای آینده استان خراسان جنوبی و ولایت فراه شود.
مروج الشریعه بیان کرد: تجار بزرگی از خطه هرات و فراه در خراسان جنوبی فعالیت اقتصادی انجام می دهند و ولایت فراه ریشه تجارت پروری در افغانستان است به طوری که هنوز افرادی از این ولایت هستند که بیش از ۳۰ سال قبل در خراسان ساکن بوده و در ابعاد مختلف فعالیت می کنند.
سفر والی فراه افغانستان و هیات همراه به خراسان جنوبی روز شنبه با هدف تحکیم روابط اقتصادی و تجاری این استان با ولایت فراه انجام شد.
هیات افغان ضمن دیدارهای مختلف با مسئولان خراسان جنوبی از پایانه های مرزی و قابلیت های اقتصادی این استان نیز بازدید کردند.
۹۸۹۳*۳۰۲۸

لینک منبع خبر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هجده + 14 =