همیشه راه مقصر نیست – عصمت برزجی*

بیرجند – ایرنا – تصادفات جاده ای یکی از علت های اصلی مرگ و میر در ایران است اما همیشه راه مقصر نیست بلکه انسان به عنوان یک رکن مهم نقش تاثیرگذاری در وقوع این حوادث مرگبار دارد.

همواره در بروز سوانح جاده ای سه عامل انسان، راه و وسیله نقلیه مقصر اصلی شناخته می شود که در بررسی های صورت گرفته عامل انسانی نقش پررنگ تری نسبت به سایر عوامل داشته است.
براساس آمار پزشکی قانونی کشور سال گذشته ۱۱ هزار و ۷۹۳ نفر در حوزه برون شهری و جاده های روستایی و خاکی بر اثر تصادفات جان خود را از دست دادند که از این تعداد ۲۲۰ نفر معادل ۱.۸۷ درصد مربوط به خراسان جنوبی بوده است.
هفته گذشته نیز ۱۰ نفر در جاده های استان بر اثر تصادف جان خود را از دست دادند که علت بیشتر این تصادفات واژگونی و فقدان توانایی راننده در کنترل وسیله نقلیه بوده است.
شاید از یک دیدگاه مقصر اصلی تصادفات جاده ها باشد که البته از لحاظ میزان راه های دوبانده نسبت به متوسط کشوری ۵۰ درصد عقب تر هستیم اما فرمانده پلیس راه استان خراسان جنوبی معتقد است سهم راه به تنهایی سه درصد، خودرو ۲ درصد و عامل انسانی ۹۵ درصد از تصادفات را به خود اختصاص داده است.
سرهنگ حسین رضایی افزود: ۴۱ درصد از ۹۵ درصد عامل انسانی تصادفات در نقاطی اتفاق افتاد که خطای انسانی به دلیل نقص راه، عامل تشدیدکننده صدمه بوده است.
اگرچه خواسته بر حق مردم خراسان جنوبی برای برخورداری از راه های مطلوب دوبانده و آزاد راه در مسیرهای خودش باید پیگیری شود که قطعا راه آهن و افزایش پروازها نیز از این مسئله مستثنا نخواهد بود اما مرگ هر انسان عواقب جبران ناپذیری برای جامعه دارد که کمترین آن مشکلات روحی و روانی برای خانواده های داغدار است.
این روزها که موج دوم سفرهای تابستانی آغاز شده بهتر است با اصلاح رفتار رانندگی بیشتر مراقب جان خود و همراهان باشیم.
*خبرنگار ایرنا خراسان جنوبی
۳۰۲۸

لینک منبع خبر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دوازده − 9 =