تورم نقطه به نقطه ماهانه خبر از تورم ۶۰ درصدی در سال جاری را می‌دهد/ افزایش نقدینگی باعث رکود تورمی شده است

نماینده تبریز در مجلس با بیان اینکه افزایش نقدینگی و فشار توامان عرضه و تقاضا رکود تورمی را شکل می‌دهد، گفت: تورم نقطه به نقطه ماهانه نوید تورم ۶۰ درصدی در سال جاری را می‌دهد که بالاترین میزان تورم در تاریخ معاصر کشور است.

به گزارش پایگاه خبری طبس نیوز به نقل از خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس، محمد حسین فرهنگی نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی در جلسه امروز سه‌شنبه پارلمان طی سخنانی به عنوان یکی از طراحان طرح سوال از رئیس جمهور، اظهارداشت: آقای رئیس جمهور شما در ابتدای آغاز دولت تصویر موفقی از دوره‌های مدیریتی آتی خود در اقتصاد ترسیم کردید اما رکود از مسائلی نیست که در ماه‌های اخیر رخ نموده باشد. حال که در طول دوره شما رکود در اقتصاد کشور حاکم بود و فقدان مدیریت کارآمد باعث استمرار آن شد.

وی افزود: نبود برنامه عملیاتی برای خروج از رکود و اصلاحات اقتصادی مورد نیاز وجود داشت که روند چند ماه اخیر را به دنبال داشت و به رکود تورمی انجامید، برای مقابله با آن راهکارهای علمی مشخصی وجود دارد اما نشانه‌ای از برنامه‌ریزی و آغاز اقدامات موثر دیده نمی‌شود.

فرهنگی تصریح کرد: ظرفیت فعال کارخانجات به درصدهای پایین و تعطیلی بیش از ۵۸۰۰ کارخانه در طول سال‌های ریاست جمهوری شما با اعلام مسئول محترم دولتی، رکود بازرگانی و کسب و کار و رکود در فعالیت‌های عمرانی در آثار رکود اقتصادی است.

فرهنگی ادامه داد: این رکود سنگین و بی‌سابقه در شرایطی است که در طول این سال‌ها مدام بودجه جاری کشور افزایش پیدا کرده است، چرا دولت در مهار و هدایت نقدینگی موفق نبوده است؟، افزایش حجم نقدینگی ۲.۳ درصد کشور نسبت به سال گذشته عبور از مرز ۱۶۰۰ تریلیارد تومان برای اولین بار موجب التهاب در بازار از جمله بازارهای ارز، مسکن و طلا شد.

وی اضافه کرد: براساس گزارش‌های رسمی، در حال حاضر نقدینگی بیش از جی‌پی‌جی شده است در حالیکه گفته بودید سیاست‌های مالی خود را به گونه‌ای تنظیم کرده‌اید که نقدینگی رشد نکند، تورم اعلام شده بانک مرکزی در مردادماه ۹.۷ درصد بوده است در حالیکه واقعیت‌های ملموس و مردم آن را تائید نمی‌کنند، تورم نقطه به نقطه ماهانه نوید تورم ۶۰ درصدی در سال جاری را می‌دهد که بالاترین میزان تورم در تاریخ معاصر کشور است، افزایش نقدینگی و فشار تو.امان عرضه و تقاضا، رکود تورمی را شکل می‌دهد.

نماینده تبریز همچنین گفت: در چنین شرایطی کاهش کالا در بازار همراه با کاهش تقاضا به دلیل کاهش ارزش پول ملی و قدرت خرید مردم و کاهش معاملات، شکل‌گیری حقوق‌های پایین و کاهش تولید داخلی را به دنبال دارد، فاقدان مسکن امید خانه دار شدن را و برخی از مالکان مسکن نیز به خاطر شوک‌های وارده به اقتصاد خانوار، خانه‌هایشان را از دست می‌دهند. جوانان فارغ‌التحصیل نمی‌توانند شغل مناسب پیدا کنند و بر کل زندگی آنان تأثیر می‌گذارد. رکود تورمی حتی اگر کوتاه مدت باشد می‌تواند تاثیر طولانی بر زندگی مردم بگذارد. 

وی تأکید کرد: در چنین شرایطی دولت باید با مدیرانی عملیاتی دست به تحولات و یا حداقل اصلاحات اقتصادی می‌زد در حالیکه کار مؤثری انجام نداد. آقای رئیس جمهور از سال ۹۲ دست به کدام اقدام اصلاحی زدید؟ کدام زیربناهای اقتصادی در زمینه‌های قاچاق، مسکن، مالیات، نظام بانکی، نظام گمرکی ، حمایت از تولید، نظام بیمه‌ای، عمران، حمایت‌ از بیکاران متقاضی کار و حتی در زمینه یارانه‌ها که مرتب انتقاد می‌کردید، اصلاحاتی انجام نشد. با برنامه ششم که می‌توانست زمینه برخی از اصلاحات را فراهم کند با بی‌اعتنایی و با بی‌مهری برخورد شد.

فرهنگی در پایان خاطرنشان کرد: انتظار منطقی آن است که با پرهیز از فرافکنی از مسئولیت‌ها، آنها را به دیگران اهاله ندهید. حلقه مفقوده ما در این سالها مدیریت بوده است و امیدوارم همکاران محترم با توجه به واقعیاتی که در جامعه است تصمیم بگیرند نه براساس ادعاهایی که مرتب در طول سال‌های گذشته تکرار شده و آثار قابل توجهی نداشته است.

انتهای پیام/

لینک منبع خبر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

19 + سیزده =