نبود صنایع تبدیلی مشکل صادرات خرمای طبس است

بیرجند – ایرنا – مدیر جهاد کشاورزی طبس گفت: نبود واحدهای صنایع تبدیلی و فرآوری، سورتینگ و بسته بندی خرما و سردخانه از مشکلات فرآروی صادرات خرما در این شهرستان است.

داود بخشایی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: سرمایه‌گذاری در زمینه احداث واحدهای صنایع تبدیلی و فرآوری خرما در این شهرستان باید توسط بخش خصوصی انجام شود تا زیرساخت‌ های لازم برای صادرات فراهم شود.
وی ادامه داد: با توجه به روند رو به افزایش تولید خرمای طبس، انتخاب نام تجاری خاص برای محصول تولیدی و ایجاد سردخانه و صنایع تبدیلی و فرآوری خرما این شهرستان ضروری است.
بخشایی اظهار داشت: پیگیری‌ های لازم در این زمینه انجام شده و جهاد کشاورزی برای صدور مجوزهای لازم و در اختیار گذاشتن تسهیلات بانکی آماده همکاری با سرمایه گذاران بخش خصوصی است.
مدیر جهاد کشاورزی طبس گفت: تاکنون سه مورد مجوز فرآوری تولید شیره و سرکه و بسته بندی خرما صادر و یک مورد به بهره برداری رسیده است اما در حال حاضر به علت مشکلات مالی فعال نیست.
وی ادامه داد: همچنین تامین نقدینگی لازم، سرمایه در گردش برای عملیات بهزراعی در باغات خرما از مشکلات خرماکاران است.
وی بیان کرد: سطح زیرکشت نخیلات طبس یک هزار و ۱۹۸ هکتار است که ۸۵۳ هکتار بارده و ۳۴۵ هکتار آن نهال است و ۸۸۱ هکتار از نخیلات شهرستان معادل ۷۰ درصد اصلاح شده و ۳۱۷ هکتار نیز بومی است.
معاون رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی با بیان اینکه بیش از ۱۸۰ هزار نفر نخل در سطح شهرستان وجود دارد، افزود: پیش‌ بینی می‌شود از سطح نخیلات بارده اصلاح شده و بومی، امسال به دلیل بارندگی، زمان تلقیح، ریزش و عارضه خشکیدگی حدود سه هزار و ۵۰۰ تن محصول برداشت شود که نسبت به سال گذشته کاهش خواهد داشت.
وی در خصوص عرضه خرمای طبس گفت: پیش‌بینی می‌شود بیش از ۲ هزار تن خرمای طبس در بازارهای محلی شهرستان عرضه، همچنین توسط باغداران، شهروندان و مسافران برای اقوام و آشنایان به عنوان سوغات به شهرستان‌های همجوار یا سایر استان های کشور منتقل شود.
مدیر جهاد کشاورزی طبس با بیان اینکه میزان اشتغال برای نخلستان های شهرستان ۴۰۰ نفر است، افزود: بسته بندی محصول تولیدی توسط نیروی انسانی و بیشتر توسط بانوان و به صورت دستی و در ظروف یکبار مصرف انجام می‌شود.
وی در خصوص انواع خرما در طبس گفت: ارقام عمده خرمای اصلاح شده در شهرستان شامل زاهدی، کبکاب، مضافتی، پیارم و بریم است که هر کیلو خرما اصلاح شده به طور متوسط بین ۵۰ هزار تا ۱۰۰ هزار ریال و خرمای پیارم بین ۲۵۰ هزار تا ۴۰۰ هزار ریال ارزش دارد.
بخشایی گفت: توزیع ۲ هزار و ۵۰۰ اصله نهال کشت بافت یارانه دار ارقام زاهدی، پیارم، خنیزی، شی شی، برحی، ربی، رنگ نو و سه هزار اصله پاجوش خرما رقم مضافتی از طریق فعال سازی بخش خصوصی، به کارگیری پنج نفر ناظر از محل طرح خرید خدمات گیاه‌پزشکی در بخش زراعی و باغی که سطح ۲۵۰ هکتار از نخلستان‌های شهرستان را زیر پوشش قرار داده اند از جمله اقدامات در سال زراعی جاری است.
وی افزود: نصب ۲۰ تله نوری جهت شکارآفت سوسک شاخدار خرما، ۲۰ تله فرمونی برای ردیابی آفت سوسک سرخرطومی حنایی خرما، توزیع ۸۰ کیلو گرم طعمه مسموم برای مبارزه با آفت موش نیز در نخیلات با استفاده از اعتبارات استانی از دیگر این اقدامات است.
وی حفظ نباتات و تغذیه ۲۰ هکتار از نخیلات به صورت الگویی به روش های کود آبیاری و محلول پاشی با مصرف ۴۰۰کیلوگرم کود شیمیایی با استفاده از اعتبارات استانی باغبانی را از دیگر فعالیت ها در سال زراعی جاری برشمرد.
بخشایی یادآور شد: همچنین برای آشنایی بهره برداران با مراحل کاشت داشت و برداشت خرما تعداد ۲۰۰ برگ اطلاعیه بین بهره‌برداران توزیع شده است.
وی گفت: در حال حاضر حدود ۲ هزار و ۲۰۰ اصله نهال کشت بافت خرما برای توسعه نخلستان‌ها درگلخانه سازگاری شهرستان نگهداری می‌شود.
به گزارش پایگاه خبری طبس نیوز به نقل از ایرنا، شهرستان طبس با یک هزار و ۱۹۸ هکتار سطح زیر کشت و برداشت سه هزار و ۵۰۰ تن خرما مقام اول سطح زیر کشت و تولید خرمای استان را به خود اختصاص داده است.
توسعه این محصول وعرضه آن در بازار داخل و خارج با ورود سرمایه‌گذار و بخش خصوصی و صنایع تبدیلی در این حوزه موجب تقویت بازاریابی و صادرات خواهد شد.
برداشت خرما در شهرستان طبس ازاواخر مرداد ماه آغاز و تا اواخر مهرماه ادامه دارد.
۷۲۱۷ * ۶۰۵۴

لینک منبع خبر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پانزده − نه =