۱۵۷ برنامه دهه وقف در خراسان جنوبی اجرا می شود

بیرجند- ایرنا- مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی گفت: امسال همزمان با دهه وقف ۱۵۷ برنامه در استان اجرا می شود که محوری ترین آن نکوداشت آیت الله هردنگی است.

به گزارش پایگاه خبری طبس نیوز به نقل از ایرنا، حجت الاسلام پرویز بخشی پور روز سه شنبه در نشست خبری اظهار داشت: آیت الله هردنگی از عارفان و مجتهدان برجسته استان بوده که در زمان قدیم به عنوان همیار و مشاور وقف ذیل بیش از ۵۰ وقف نامه را تایید کرده است.
وی با بیان اینکه ۱۵ تا ۲۴ آبانماه دهه وقف نامگذاری شده است افزود: دیدار با نماینده ولی فقیه و امامان جمعه، نشست تخصصی با کارخانه داران، پزشکان و غیره ، زنگ وقف و مسابقه انشا نویسی ، دیدار با خانواده شهدا، عیادت از واقفان برجسته، برگزاری چهار محفل انس با قرآن، مراسم زیارت ازبعید و مراسم شهادت امام رضا (ع) در ۱۹ بقعه متبرکه سطح استان از جمله برنامه های این دهه در خراسان جنوبی است.
مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی با بیان اینکه امسال در ایام پایانی صفر امامزاده شاهرخت میزبان ۱۲ هزار زائر می شود گفت: اطعام و عزاداری از برنامه های پیش بینی شده برای این زائران خواهد بود.
وی از غباروبی و عطرافشانی ۱۶ بقعه متبرکه در سطح استان همزمان با دهه وقف خبر داد و افزود: همایش یاوران وقف در ۶ شهرستان برگزار می شود.
بخشی پور با اشاره به برپایی ۲۹ ایستگاه همه واقف باشیم و ۱۳ خیمه معرفت در بقاع متبرکه استان، اظهار داشت: امسال در دهه وقف ۴۹ مبلغ بومی و غیر بومی برای تبیین وقف به مناطق مختلف استان اعزام می شوند.
وی با بیان اینکه در دهه وقف ۱۴ پروژه افتتاح و کلنگ زنی می شود، عنوان کرد: بهره برداری از گنبد امامزاده شاهرخت، افتتاح ۲ زائرسرا در طبس، کلنگ زنی مجتمع تجاری در سرایان، افتتاح خانه عالم در نهبندان و کاروانسرای امیرحسنخانی، کلنگ زنی زائرسرای چنشت و افتتاح سقاخانه ها از محل موقوفه بنگاه آب و لوله در بیرجند جزو این پروژه ها است.
مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی با اشاره به ورود زائران پاکستانی به استان در روزهای پایانی صفر گفت: امسال برای پذیرایی از زائران هشت موکب برپا شده است.
وی اظهار امیدواری کرد؛ سال آینده با تامین زیرساخت های لازم پذیرایی از زائران افغانستانی و پاکستانی به نحوه بهتری انجام شود.
بخشی پور از ثبت ۵۳ وقف جدید از ابتدای امسال خبر داد و گفت: در برخی موارد وقف به عنوان دردسر معرفی می شود لذا تا زمانی که ملک وقف مالکیت آن روشن نشده باشد ثبت نمی شود.
مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی یادآور شد: از ابتدای امسال برای ۳۳۰ موقوفه نیز سند اخذ شده است.
وی در ادامه با اشاره به ساخت هشت سقاخانه از محل موقوفه آب لوله بیرجند گفت: با توجه به حجم زیاد اراضی این موقوفه ، اگر بتوانیم مطالبات آن را به روز کنیم فعالیت های گسترده ای در سطح شهر انجام خواهد شد.
وی با اشاره به اجحاف های آگاهانه و ناآگاهانه در حق موقوفه آب لوله اظهار داشت: اولویت اول اجرای نیت این موقوفه، تامین آب شرب مردم است و اگر این نیاز اشباع شود حتما به سمت کارهای خیر دیگر حرکت می کنیم.
بخشی پور با بیان اینکه چاه های آب موقوفه آب لوله در اجاره شرکت آب و فاضلاب است افزود: بخشی از مطالبات معوق موقوفه آب لوله بر دوش این شرکت است که امیدواریم پرداخت شود.
وی با اشاره به عدم استقرار اداره اوقاف در درمیان، تاکید کرد: موقوفات زیادی در بخش های ذهان و قهستان وجود دارد که نیازمند رسیدگی جدی است لذا اگر دولت مجوز جذب نیرو صادر کند اداره اوقاف در این شهرستان راه اندازی می شود.
۹۸۹۳* ۶۰۵۴

لینک منبع خبر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج + شش =