نسخه پایانی برای دردهای ۱۳ ساله فرزان

بیرجند- ایرنا- طرح فرزان بیرجند که ۱۳ سال است در بن بستی قرار گرفته در نشست شورای شهر بیرجند آخرین تلاش های شهرداری برای جلب نظر دستگاه های خدمات رسان به توافق هایی رسید که امید می رود نسخه ای بر پایان دردهای این طرح کهنه شهری باشد.

به گزارش پایگاه خبری طبس نیوز به نقل از ایرنا شهردار بیرجند روز شنبه در ابن نشست علنی که با دعوت از مسئولان دستگاه های خدمات رسان برای تعیین تکلیف مشکلات طرح فرزان برگزار شده بود گفت: طرح فرزان بیرجند برای بازگشایی خیابان ۳۰ متری از سال ۱۳۸۳ به عنوان یکی از طرح های مهم و اثربخش در زمینه مسائل ترافیکی و اجتماعی کلنگ‌زنی شد.
محمد علی جاوید با بیان اینکه تملک املاک و احداث پل از موضوعات اساسی در راستای اجرای این طرح بود، اظهار داشت: طرح یاد شده در یک بازه زمانی متوقف و روند کندی را طی کرد که نه‌ تنها پیشرفتی در آن حاصل نشد بلکه به یک معضل مضاعف برای ساکنان این نقطه از شهر تبدیل شد.
وی با اشاره به ورود شهرداری بیرجند برای انجام این طرح افزود: علیرغم توافق‌نامه بین شهرداری و شرکت عمران و مسکن‌ سازان اما با استفاده از منابع داخلی برای بازگشایی معبر اصلی هفت ملک مسکونی و ۹ ملک تجاری را در مسیر بازگشایی تملک کردیم که هزینه آن هفت میلیارد تومان شد.
شهردار بیرجند گفت: یکی از مشکلات فعلی این طرح تا اتمام نهایی وجود تاسیسات آب ، برق، گاز و تلفن است که دستگاه های خدمات رسان باید همکاری کرده و این تاسیسات را جابه جا کنند.
وی با تاکید بر اینکه شهرداری توانی برای پرداخت هزینه جابه جایی این تاسیسات ندارد افزود: در صورت همکاری قول می دهیم که طرح را دهه فجر به بهره برداری برسانیم.
معاون مسکن و ساختمان اداره کل راه و شهرسازی خراسان‌ جنوبی نیز در این نشست با اشاره به وجود بافت ‌های فرسوده در هفت شهرستان استان و تشکیل ستاد بازآفرینی شهری در آنها گفت: حدود یک هزار و ۳۲۰ پروژه با اعتبار ۳۰۲ میلیارد تومان برای این نقاط تعریف شده است.
احمد ولی ‌پور مطلق اظهار داشت: هر کدام از دستگاه‌ های اجرایی موظفند حدود ۳۰ درصد اعتبارات را در این محدوده‌ها هزینه کنند.
وی پیشنهاد داد؛ جلسه هم ‌اندیشی در خصوص پروژه‌ های ستاد بازآفرینی شهری تشکیل شود تا مدیران به وظایف خود آگاه باشند.
معاون مسکن و ساختمان اداره کل راه و شهرسازی خراسان‌ جنوبی با اشاره به تملک ۱۲۷ قطعه زمین به مساحت ۲۶ هزار متر مربع در طرح فرزان توسط راه و شهرسازی گفت: از این تعداد حدود ۴۰ قطعه زمین تملک شده، به مساحت ۹ هزار متربع در معبر اصلی قرار دارد.

** تبادل خدمات آخرین راهکار برای حل مشکل فرزان
در صورتی که طبق قانون دستگاه های اجرایی موظف اند ۳۰ درصد اعتبارات عمرانی را به احیا و عمران بافت های ناکارآمد و فرسوده استان تخصیص دهند و این موضوع نیز از سوی شهرداری و اعضای شورای شهر در این جلسه مورد تاکید بود اما معاون بهره‌ برداری و عضو هیات مدیره شرکت برق خراسان‌ جنوبی یک مصوبه دیگر از هیئت وزیران را یادآور شد و گفت: طبق این مصوبه شهرداری ها برای اجرایی هر برنامه عمرانی باید هزینه جا به جایی تاسیسات را پرداخت کنند.
هادی منصوریان با این توجیه که شرکت توزیع نیروی برق استان از هزینه‌ های دولتی استفاده نمی‌ کند اظهار داشت: در استان درآمد این شرکت از محل فروش انشعاب است که این درآمد با رقمی حدود سالانه هفت میلیارد تومان صرف توسعه شبکه می شود.
وی افزود: با این اوصاف منابع مالی برای هزینه کردهای دیگر ندارد و اجرای اینگونه طرح ها از توان شرکت برق خارج است.
معاون بهره برداری شرکت توزیع نیروی برق خراسان جنوبی برای حل مشکل جا به جایی شبکه فشار ضعیف برق و شبکه ۲۰ در طرح فرزان ۲ پیشنهاد ارایه داد و گفت: شهرداری هزینه جا به جایی را به شرکت برق پرداخت کند تا این کار انجام شود یا شرکت برق پیمانکار مورد تایید را به شهرداری معرفی کند.
وی افزود: شرکت برق فقط می تواند نظارت و طراحی را بدون دریافت هزینه انجام دهد.
در این بین مدیر توزیع برق بیرجند نیز گفت: علاوه بر جا به جایی تاسیسات موجود چون معبر ایجاد شده خیابان اصلی خواهد بود نیاز به شبکه جدید برق برای روشنایی دارد.
محمد رضا عیدی با بیان اینکه ۱۳ پایه چراغ در مسیر تاکنون جا به جا شده است اظهار داشت: شبکه ای که در تقاطع پل واقع شده یکی از مشکلات موجود است که نمی توانیم آن را به صورت هوایی اجرا کنیم چون عرض پل زیاد است.
وی با بیان اینکه شبکه مورد نظر باید حدود ۱۳۰ متر به صورت زمینی اجرا شود گفت: پیشنهاد می شود به لحاظ همکاری با شهرداری شبکه زمینی را اجرا شرکت برق اجرا کرده و شهرداری هم در بحث حفاری همکاری داشته باشد.
شرکت های آب و فاضلاب، مخابرات و گاز نیز همکاری خود را در خصوص جا به جایی تاسیسات موجود اعلام کردند که با تعامل در بقیه بخش ها انجام شود.

**نگاه بولدوزری در طرح فرزان!
معاون فنی و امور عمرانی فرماندار بیرجند نیز در این نشست با بیان اینکه طرح فرزان یکی از پروژه‌های مهم و بزرگ شهر بیرجند است گفت: این طرح در گذشته با نگاه بولدوزری طراحی شده لذا در مسیر اجرا به مشکل برخورده است.
مهدی رونقی با تاکید بر اینکه طرح فرزان مخصوص شهرداری نیست اظهار داشت: این پروژه بدون تعامل و همکاری سایر دستگاه‌ ها انجام شدنی نخواهد بود.
وی با اعلام اینکه فرمانداری بیرجند در حوزه اعتباری به این پروژه کمک می ‌کند و مشکل خاصی در این خصوص وجود ندارد، بیان کرد: دستگاه‌ های اجرایی به سهم خود باید برای پایان رساندن این پروژه تلاش کنند.
رونقی توصیه کرد؛ فعالیت های کمیته زیرساخت از حالت اداری و بروکراسی خارج شده تا با توجه به نزدیک شدن دهه فجر و چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب طرح فرزان به عنوان یک طرح مهم در این ایام مبارک به بهره برداری برسد.
به گزارش پایگاه خبری طبس نیوز به نقل از ایرنا، خیابان ۳۰ متری طرح فرزان بیرجند پس از تملک ۲ هزار متر مربع ملک مسکونی و تجاری، سه شنبه گذشته با حضور شهردار بیرجند، اعضای شورای شهر و جمعی از مدیران استانی و شهری بازگشایی شد.
۹۸۹۳ *۶۰۵۴

لینک منبع خبر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هفده + 18 =