مرمت باغ و عمارت شوکت الملک رو به پایان است

بیرجند – ایرنا – رئیس سازمان عمران و بازآفرینی شهری شهرداری بیرجند گفت: عملیات مرمت و بهسازی باغ و عمارت شوکت الملک (مدرسه شوکتی) در بیرجند با ۹۷ درصد پیشرفت فیزیکی رو به پایان است.

به گزارش پایگاه خبری طبس نیوز به نقل از روز سه شنبه روابط عمومی شهرداری بیرجند علیرضا جهاندیده گفت: باغ و عمارت شوکت الملک بیرجند در فهرست آثار ملی ثبت شده و از بناهای با ارزش اواخر دوره قاجار است.
وی با بیان اینکه این اثر میان چند باغ تاریخی شهر قرار گرفته است افزود: با توجه به اینکه بنای مذکور در حال تخریب بود تملک آن توسط شهرداری بیرجند انجام و با نظارت پایگاه میراث فرهنگی شهرستان بیرجند نسبت به مرمت این اثر اقدام شده است.
رئیس سازمان عمران و بازآفرینی شهری شهرداری بیرجند با اشاره به بهسازی ساختمان اصلی در فاز یک این پروژه به متراژ ۴۵۰ مترمربع گفت: ۶۵۰ متر مربع باغچه و فضای سبز در این ملک اجرا شده است.
وی اظهار داشت: برای این پروژه ۷۲۰ متر مربع دیوار چینی و ۲ هزار و ۲۰۰ متر مربع کف سازی انجام و مبلغی حدود پنج میلیارد ریال اعتبار هزینه شده است.
جهاندیده اصلی ترین مساله در حفاظت از بناهای تاریخی را حفظ معماری آن عنوان کرد و گفت: گنبدهای آجری، طاق، انواع قوس ها جزو مرمت این بنا بوده که شهرداری نسبت به آن اهتمام داشته است.
وی بیان کرد: بافت های تاریخی یکی از ارکان ارزشمند و هویت بخش در شهرها هستند که نبود توجه به آن می تواند به نابودی فرهنگ و هویت یک جامعه منجر شود.
رئیس سازمان عمران و بازآفرینی شهری شهرداری بیرجند افزود: این بنا پس از اتمام کار به عنوان موزه شهر در معرض بازدید و استفاده شهروندان قرار می گیرد و اسناد و مدارک متعلق به شهر بیرجند از گذشته در آن جانمایی خواهد شد.
۹۸۹۳*۳۰۲۸

لینک منبع خبر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

16 + هفت =