۲۵ درصد مدارس خراسان جنوبی فاقد سیستم گرمایش مرکزی هستند

بیرجند – ایرنا – مدیرکل آموزش و پرورش خراسان جنوبی، گفت: اکنون ۲۵ درصد مدارس استان فاقد سیستم گرمایش مرکزی هستند که تجهیز آنها به این سیستم نیاز به ۶۳ میلیارد تومان اعتبار دارد.

به گزارش پایگاه خبری طبس نیوز به نقل از ایرنا، محمد علی واقعی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگاران، با بیان اینکه ۷۵ درصد مدارس استان مجهز به سیستم گرمایش مرکزی هستند افزود: ۲۵ درصد باقیمانده مدارس استان با توجه به اهمیت امنیت دانش آموزان از بخاری های نفتی استاندارد برخوردار است اما با توجه به اعتبار محدود و حوزه وسیع، نیازمند حرکت جهادی تمامی دستگاه های خدمت رسان و خیران هستیم.
وی ادامه داد: طبق گزارش اداره کل نوسازی و تجهیز مدارس هشت میلیارد تومان برآورد تجهیز سیستم های گرمایشی مدارس در سال جاری است اما با توجه به افزایش جمعیت و نیازمندی بیشتر به فضای آموزشی بدون شک نیازمند اعتبارات بیشتری هستیم.
واقعی با بیان اینکه برخی از مدارس روستایی یک یا ۲ کلاسه قابلیت جاگذاری سیستم گرمایشی مرکزی را ندارند، افزود: در مورد دستوری که اخیرا استاندار خراسان جنوبی مبنی بر استاندارد سازی سیستم گرمایشی مدارس داشته است به تمام شهرستان ها ابلاغیه ای مبنی بر بازنگری مجدد سیستم ها ابلاغ شد.

** کمبود ۳۸۰ فضای آموزشی در خراسان جنوبی
مدیرکل آموزش و پرورش خراسان جنوبی، گفت: مهمترین دغدغه آموزشی در استان کمبود ۳۸۰ فضای آموزشی است که بیشترین دغدغه با توجه به مهاجرت بی رویه مربوط به بیرجند مرکز استان است.
وی کمبود نیروی انسانی با توجه به بازنشستگی تعداد زیادی از معلمان را از دغدغه های بعدی آموزش و پرورش عنوان و تصریح کرد: به طور حتم اگر سهم خراسان جنوبی از ورودی های دانشگاه فرهنگیان و استخدامی های با آزمون افزایش نیابد در آینده ای نه چندان دور با مشکلات زیادی رو به رو خواهیم شد.
واقعی وضعیت ۴۲ درصدی گرایش دانش آموزان به رشته های فنی را مطلوب دانست و افزود: با توجه به بروز نبودن هنرستان ها از لحاظ تجهیزات سازمان فنی و حرفه ای می تواند با قوت بیشتری وارد عمل شود.
وی با بیان اینکه هم اکنون ۱۵۱ آموزشگاه شبانه روزی در استان فعال هستند، تصریح کرد: امیدواریم با ترغیب خانواده های روستایی به تجمیع دانش آموزان در مدارس شبانه روزی شاهد ارتقا وضعیت و کیفیت آموزشی در استان باشیم.
مدیرکل آموزش و پرورش خراسان جنوبی اظهار داشت: ۱۷۰ هزار دانش آموز در استان تحصیل می کنند و ۲ هزار دانش آموز اتباع خارجه که عموما مهاجران افغانی هستند از خدمات رایگان آموزشی بهره مند هستند.
وی در مورد مسایلی که اخیرا در مورد انتصابات آموزش و پرورش در فضای مجازی مطرح شده است، توضیح داد: متاسفانه با اینکه دستگاه سیاسی نیستیم برخی از سیاسیون از بدنه آموزش و پرورش سوء استفاده کردند.
واقعی بیان کرد: تمامی انتصابات بر اساس توانمندی و شایستگی افراد صورت می پذیرد البته افرادی که انتخاب می شوند باید دنباله رو سیاست های دولت تدبیر و امید باشند.
وی ادامه داد: تفکر سیاسی وظیفه ما است اما از سیاست زدگی بیزاریم و حتما مدیران سیاست زده جایگاهی در آموزش و پرورش نخواهند داشت.
مدیرکل آموزش و پرورش استان تصریح کرد: دوران انتخابات نیازمند شور انتخاباتی بودیم اما امروزه آنچه نیاز جامعه را برآورده می کند رفاقت است و این مهم باید در عمل مدیران ثابت شود.
وی در ادامه تاکید کرد: زد و بند های سیاسی را قبول ندارم زیرا کلاس درس جای سیاست زدگی و سیاسی بازی نیست و نمی توان بحث اصولگرا و اصلاح طلب کرد.

** پوشش ۹۶ درصدی سواد آموزی در خراسان جنوبی
واقعی با تبریک سالروز تاسیس نهضت سوادآموزی، اظهار داشت: با توجه به اهمیت آموزش سواد و تلاش های انجام شده از سال ۱۳۵۷، سطح سواد آموزی استان به ۹۶ درصد رسیده که سعود ۲۲ رتبه ای کشور را به دست آوردیم و هم اکنون جزو ۱۰ استان برتر کشور از نظر سوادآموزی هستیم.
وی ادامه داد: طبق سرشماری سال ۱۳۹۵ و طبق خوداظهاری مردم ۱۹ هزار بی سواد در استان حضور دارند اما طبق بررسی های به عمل آمده پس از خود اظهاری ها هشت هزار بی سواد در استان داریم که بین ۱۰ تا ۴۹ سال سن دارند.
مدیرکل آموزش و پرورش با بیان اینکه هم اکنون خراسان جنوبی پس از یزد و کرمان، رتبه سوم بیشترین سطح سواد را در کشور دارد، افزود: با توجه به پراکندگی و سختی های مربوط به سواد آموزی در رتبه قابل قبولی هستیم.
وی دوره های سواد آموزی، تحکیم سواد و انتقال را از مهمترین مراحل سواد آموزی در استان بیان کرد و گفت: سواد آموزان پس از گذراندن دوره ۴۰۰ ساعته در سوادآموزی و ۲۰۰ ساعتی در دوره تحکیم به دوره انتقال راه می یابند که در این دوره موفق به کسب مدرک تحصیلی ششم ابتدایی می شوند.
واقعی طرح آموزش عملی نماز، خواندن با خانواده، حلقه های کتاب خوانی، مهارت اساسی زندگی و آموزش مقدماتی رایانه را از مهمترین دوره های مکمل سواد آموزی در استان ذکر کرد و گفت: امیدواریم سواد آموزان با گذراندن این برنامه مکمل ها بتوانند مهارت خوبی در کسب دانش و به کار بردن آن در زندگی کسب کنند.
وی اظهار داشت: مراکز یادگیری محلی از سال ۹۴ با فعالیت سه مرکز آغاز به کار کرد که این مراکز در سال ۹۷ به هفت مرکز افزایش پیدا کرده است که در این مراکز سوادآموزی همراه با آموزش مهارت های اساسی زندگی، حقوق شهروندی، و چگونگی ایجاد شغل آموزش داده می شود.
مدیرکل آموزش و پرورش با بیان اینکه ۳۰۵ نفر در دوره توانمند سازی نیروی انسانی موفق به کسب مدرک از جهاد دانشگاهی شدند، تصریح کرد: به منظور ارتقا دانش آموزش دهندگان و کارشناسان سوادآموزی شهرستان ها و مناطق، همه ساله کارگاه های آموزشی ضمن خدمت برگزار می شود.
وی در ادامه دیدار با نماینده ولی فقیه، دیدار با خانواده های شهدا، انعکاس دستاورد های ۴۰ ساله انقلاب و برگزاری کارگاه های متفاوت را از مهمترین برنامه های آموزش و پرورش در هفته سواد آموزی بیان کرد.
به گزارش پایگاه خبری طبس نیوز به نقل از ایرنا در سال ۵۸ و یک سال پس از پیروزی انقلاب اسلامی به دستور امام خمینی (ره) و با هدف از بین بردن بی سوادی در کشور نهضت سواد آموزی تشکیل شد.
۳۲۱۵ * ۶۰۵۴

لینک منبع خبر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 × سه =