سهم کم خراسان‌جنوبی از سالن‌های ورزشی استاندارد

معاون وزیر ورزش و جوانان گفت: استان خراسان‌جنوبی یک سالن ورزشی پنج هزار متری برای میزبانی رویدادهای ورزشی نداشته و در شهرستان‌ها نیز سالن‌های کوچک که بتواند به صورت چندمنظوره در اختیار علاقه‌مندان به ورزش قرار بگیرد وجود ندارد.

به گزارش پایگاه خبری طبس نیوز به نقل از خبرگزاری فارس از بیرجند، سیدعبدالحمید احمدی بعدازظهر امروز در نشست هم‌اندیشی مدیران و نخبگان فرهنگی استان خراسان‌جنوبی با «محوریت تبیین گام دوم انقلاب» اظهار داشت: ورزش همگانی یعنی پاسخگویی به نیازهای ۸۲ میلیون نفر جمعیت ایران که هیچ دستگاهی به‌تنهایی از عهده این بار سنگین برنمی‌آید.

وی با اشاره به اینکه ورزش همگانی حق‌الناس است و باید به درستی ادا شود، افزود: در قانون اساسی ورزش برای همه توصیه شده که باید در گام دوم انقلاب این موضوع جدی‌تر دنبال شود و نقیصه‌های موجود را اصلاح کرد.

معاون فرهنگی و توسعه ورزش همگانی وزارت ورزش و جوانان تصریح کرد: هم‌افزایی بین دستگاه‌های متولی ورزش از رویکردهای راهبردی وزارت است و در حوزه مدیریت شهری و شهرداری‌ها باید ظرفیت‌ها در بخش ورزش همگانی برای توسعه ورزش شهروندی هزینه شود.

احمدی با تأکید بر اینکه در حوزه ورزش همگانی باید گام‌های بلندی برداشته شود، افزود: برای فعال کردن و درگیر شدن ۱۴ میلیون نفر جمعیت کارگری، ۱۴ میلیون نفر جمعیت دانش‌آموزی و ۵ میلیون دانشجو در ورزش باید با هم‌افزایی بین‌بخشی تدابیر مناسبی اندیشیده و برنامه‌ریزی روبه جلویی صورت گیرد.

عدم تعامل بین دستگاه‌ها در حوزه ورزش و جوانان

وی با اشاره به بخش عظیم جمعیت زنان کشور و کم‌تحرکی بانوان تأکید کرد: حوزه ورزش بانوان باید جدی‌تر دنبال شود و در بخش کودکان و سالمندان نیز فعالیت‌های ورزشی هدفمندی تدوین گردد.

معاون فرهنگی و توسعه ورزش همگانی وزارت ورزش و جوانان با تأکید بر اصلاح نگرش در ورزش همگانی خاطرنشان کرد: باید تلاش بیشتری در راستای افزایش سواد ورزشی مردم با همکاری رسانه‌های برخط، مکتوب، دیداری و شنیداری صورت گیرد و نسبت به جذب مردم به‌سوی ورزش‌های همگانی برنامه‌ریزی شود.

احمدی عنوان داشت: در ۴۰ سال گذشته گام‌های بلندی در ورزش برداشته شده و رخدادهای خوشایندی را نیز شاهد بودیم.

وی افزود: گرچه در برخی از برنامه‌های اجرایی و زیرساخت‌های ورزشی کارشناسی لازم نشده و اشتباهات مدیریتی هم وجود دارد که نمی‌توان به آن‌ها بی‌توجه بود، لذا باید گذشته را چراغ راه آینده قرار داد.

معاون فرهنگی و توسعه ورزش همگانی با بیان اینکه یکی از نقاط ضعفی که همچنان وجود دارد عدم تعامل در همراهی و همکاری بین دستگاه‌ها است، گفت: از آنجایی که مخاطب اصلی همه نهادها مردم هستند و فلسفه وجودی همه مجموعه‌های ساختاری و مدیریتی گره‌گشایی از کار مردم است لذا دستگاه‌ها باید حرف واحد بزنند و از جزیره‌ای عمل کردن و ناهماهنگ بودن پرهیز کنند.

هیج سالن چندمنظوره ورزشی استاندارد در خراسان‌جنوبی وجود ندارد

احمدی گفت: مشکلات جامعه ورزشی فقط توسط یک دستگاه رفع نمی‌شود و هنر مدیریت در هر حوزه‌ای توانمندی در ایجاد هماهنگی و هم‌افزایی است.

وی با بیان اینکه منابع و نیروی انسانی وزارت ورزش و جوانان به‌تنهایی نمی‌تواند پاسخگوی نیاز مردم باشد، یادآور شد: تا زمانی که وزارت آموزش و پرورش، دانشگاه‌ها، نیروهای مسلح، بخش کارگری، صدا و سیما، رسانه‌ها و نهادهای اجتماعی و مدنی با یکدیگر تعامل نداشته باشند، اقدامات ما پاسخگوی نیازها نخواهد بود.

معاون فرهنگی و توسعه ورزش همگانی وزات ورزش و جوانان با اشاره به اینکه ایران کشوری نیست که با کمبود منابع مواجه باشد، افزود: هزینه‌های زیادی در ۴۰ سال گذشته در بخش‌های مختلف انجام‌شده که متأسفانه برخی از هزینه‌هایی انجام‌شده منطبق با نیازها و مطالعه نبوده است که اگر با مطالعات دقیق‌تر انجام می‌شد امروز پروژه‌های با هزینه‌ کمتر و بهره‌وری بیشتری داشتیم.

احمدی بیان کرد: هیچ کشوری در ۴۰ سال گذشته به اندازه ایران ساخت و ساز ورزشی نداشته اما برخی از این ساخت و سازها با مطالعه و کارشناسی نبوده برای مثال در خراسان‌جنوبی یک ورزشگاه ۱۵ هزار نفری ساخته شده و اینکه این ورزشگاه چقدر با نیاز استان انطباق داشته سؤالی است که باید به دنبال پاسخ آن باشیم.

احداث پروژه‌های ورزشی با هزینه کمتر و بهره‌وری بیشتر

وی بیان داشت: این در حالی است که استان یک سالن ورزشی پنج هزار متری برای میزبانی رویدادهای ورزشی ندارد و در شهرستان‌ها نیز سالن‌های کوچک که بتواند به صورت چندمنظوره در اختیار علاقه‌مندان به ورزش قرار بگیرد وجود ندارد.

معاون فرهنگی و توسعه ورزش همگانی وزارت ورزش و جوانان خاطرنشان کرد: امروز بدون مطالعه و نیازسنجی هیچ ساخت و ساز ورزشی صورت نمی‌گیرد و هیچ کلنگ احداث پروژه‌ای بر زمین نمی‌خورد مگر اینکه جزو سازه‌های کم‌هزینه و زودبازده باشد.

احمدی تأکید کرد: خراسان‌جنوبی استان پرظرفیتی است و گام‌های خوبی از زمان انتصاب استاندار خراسان‌جنوبی برای توسعه این منطقه در ابعاد مختلف برداشته شده که امیدواریم این دستاوردها به ثمر بنشیند.

وی عنوان داشت: نگاه شخص استاندار به مقوله توسعه استان بسیار خوب است و تعامل ایشان با وزارت ورزش و جوانان هم مطلوب بوده و نیازهای ورزشی استان هم احصا شده است که بر اساس اولویت‌ها پیگیری می‌شود.

انتهای پیام/۶۹۰۱۴/ج

لینک منبع خبر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

10 + 5 =