روایت یک نشست| از سرمایه‌گذاری قرارگاه خاتم‌الانبیاء تا بیمه رایگان ۱۰۰۰ صنعتگر صنایع‌دستی

استاندار خراسان‌جنوبی از بیمه رایگاه یک هزار فعال حوزه صنایع‌دستی در استان خبر داد و گفت: در صورت کنترل بیماری کرونا طی هفته‌های آتی شاهد حضور سفر «نوبخت» به استان خواهیم بود.

به گزارش پایگاه خبری طبس نیوز به نقل از خبرگزاری فارس از بیرجند، محمدصادق معتمدیان ظهر امروز در نشست خبری، اظهار داشت: سال گذشته برای خراسان‌جنوبی از نظر اعتباری سال خوبی بود و توفیقات زیادی برای این ساتان حاصل شد.

وی از شروع عملیات اجرایی ۴۲۰ کیلومتر باند دوم و جذب بیش از ۲۲۲ میلیارد تومان اعتبار در بخش راه‌های استان خبر داد و بیان داشت: با جذب این اعتبارات بسیاری از مسیرهای اصلی مانند طبس، بیرجند به قاین، سربیشه به درح، نهبندان و غیره فعال شد.

استاندار خراسان‌جنوبی با محور سربیشه- درح اشاره کرد و توضیح داد: سال گذشته تقریبا هیچ پروژه فعالی در این محور نداشتیم و اعتبار این محور از ۳.۵ میلیارد تومان به ۲۴.۵ میلیارد تومان افزایش یافت که ۲۲ کیلومتر از این محور در دهه فجر سال گذشته کلنگ‌زنی شد و امسال نیز ۳۱ کیلومتر دیگر از این محور به مناقصه رفته و با تعیین پیمانکار عملیات اجرایی آن آغاز می‌شود.

افزایش ۴۱۲ درصدی ترانزیت از مرز ماهیرود

معتمدیان با تأکید بر اینکه سال گذشته ۴۱۲ درصد افزایش ترانزیت از محور ماهیرود انجام شده که رکوردی در سطح کشور بوده است، خاطرنشان کرد: در تلاش هستیم تا ظرف حداکثر دو سال این محور اصلی  و استراتژیک را به اتمام برسانیم.

وی با اشاره به آغاز قطعه ۱۶ راه‌آهن بیرجند به یونسی و پیشرفت ۲۰ درصد این پروژه، مطرح کرد: اعتبارات خوبی از قانون بودجه، سفر نوبخت و غیره برای تکمیل راه‌آهن به استثنای مصوبات دولت در سال گذشته اختصاص یافت.

استاندار خراسان‌جنوبی با بیان اینکه خشکسالی‌های چندین ساله سبب شده که باغداری، کشاورزی و دامداری برای مردم فراهم نباشد، بیان داشت: با کاهش فعالیت کشاورزی و دامپروری به‌دلیل خسکسالی‌ها شاهد تخلیه روستاها و مهاجرت روستائیان به شهرها هستیم.

معتمدیان از اجرای طرح مدیریت معکوس مهاجرت روستاها در قالب طرح‌های متعدد مانند ساخت ۱۰ هزار واحد مسکن روستایی در استان خبر داد و گفت: ظرف کمتر از یک سال بخش عمده‌ای از ۱۰ هزار واحد مسکن روستایی در استان آماده و بهره‌برداری رسید و ظرف چند ماه آینده مجموع ۱۰ هزار واحد به اتمام خواهد رسید.

آغاز عملیات ساخت ۴۰۰ واحد مسکونی؛ به‌زودی

وی از تأمین زمین برای ساخت ۱۲ هزار مسکن شهری در استان خبر داد و گفت: یک هزار واحد از این تعداد با همکاری ستاد اجرایی فرمان امام ساخته خواهد شد و عملیات ساخت ۴۰۰ واحد مسکونی آن به‎‌زودی آغاز می‌شود.

استاندار خراسان‌جنوبی استفاده از ظرفیت مرز و افزایش سهمیه سوخت مرزنشینان را از دیگر راه‌های نگه‌داشت جمعیت در روستاها ذکر و عنوان کرد: طرح مسکن شهری برای افراد کم‌برخوردار را مشابه مسکن روستایی دنبال می‌کنیم و این طرح را به دولت ارائه داده‌ایم تا بتوانیم با این مهم بازسازی و نوسازی بافت فرسوده انجام شود.

بیمه رایگان ۱۰۰۰ فعال حوزه صنایع‌دستی

معتمدیان شناسایی فرصت‌های شغلی در بخش صنایع‌دستی را از دیگر برنامه‌ها ذکر و عنوان کرد: در مناطق روستایی و عشایری استان افراد زیادی هستند که در رشته‌های مختلف صنایع‌دستی مهارت دارند که به‌دلیل نبود بازار فروش امکان تولید بیشتر را ندارند.

وی تصریح کرد: در این راستا طرحی را براساس ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های هر منطقه آماده کرده و به دولت ارائه شده که در قالب آن مواد اولیه صنایع‌دستی تأمین و تسهیلات کم‌بهره به متقاضیان اشتغال در این زمینه اعطا و بازار فروش آن نیز تضمین می‌شود.

استاندار خراسان‌جنوبی با اشاره به اینکه ۶۰ نوع محصول صنایع‌دستی داریم که در گام نخست برای ۴۰ محصول برنامه‌ریزی شده است، ادامه داد: اشتغالزایی حدود سه هزار نفر در این بخش پیش‌بینی شده که به‌دنبال تأمین منابع طرح و اجرایی‌شدن این طرح هستیم.

معتمدیان از بیمه رایگاه یک هزار فعال حوزه صنایع‌دستی در استان خبر داد و اضافه کرد: تلاش می‌کنیم با ایجاد بازارچه‌های دائمی و موقت صنایع‌دستی، بیمه کردن صنعتگران، برپایی نمایشگاه‌های دوره‌ای حمایت عملی و جدی‌تری از بحث صنایع‌دستی در استان داشته باشیم.

توسعه گلخانه‌داری و تبدیل استان به هاب منطقه‌ای شتر

وی توسعه گلخانه‌داری در سطح  یک هزار هکتار را از دیگر پروژه‌های کلیدی در استان ذکر کرد و گفت: از یک هزار هکتار شهرک گلخانه‌ای در استان تعداد ۷۰۰ هکتار شهرک گلخانه‌ای، ۱۵۰ هکتار مجتمع بارگاه‌های زرشک، ۱۰۰ هکتار مجتمع‌های دامداری و ۵۰ هکتار شهرک‌های شیلات است.

استاندار خراسان‌جنوبی از تبدیل خراسان‌جنوبی به هاب منطقه‌ای پرورش شتر خبر داد و گفت: با توجه به استعداد و زمینه‌های خوبی که در زمینه پرورش شتر در منطقه وجود دارد و استقبال مردم، امید است در برنامه دو ساله در دو فاز بتوانیم به رتبه اول شتر در منطقه در بخش‌های مختلف از جمله تامین علوفه، بیابان‌زدایی و تکمیل زنجیره پرورش شتر تبدیل شویم.

معتمدیان با اعلام اینکه فاز اول این طرح در خردادماه امسال در نهبندان به بهره‌برداری خواهد رسید، افزود: مرحله دوم این طرح در شهرستان زیرکوه رقم خواهد خورد و همچنین بزرگترین مزرعه خارشتر در حیدرآباد نهبندان عملیاتی خواهد شد.

وی با اشاره به دیدار اخیر خود با وزیر نیرو به عنوان رئیس کمیسیون مشترک ایران و افغانستان، مطرح کرد: در این دیدار بحث صادرات برق به کشور افغانستان طرح شد و همچنین در خصوص نیروگاه حرارتی طبس و تجهیز ‌آن تصمیماتی گرفته شد.

خام‌فروشی؛ مهم‌ترین مشکل بخش معادن

استاندار خراسان‌جنوبی خام‌فروشی را به‌عنوان مشکلی در بخش معادن استان دانست و یکی از علت‌های آن را نبود زیرساخت‌هایی از جمله برق اعلام کرد و گفت: در تفاهم‌نامه ۳۰۰ میلیارد تومانی که با شرکت‌های توانیر و امیدرو امضا شده، خط انتقال پست ۱۳۲ کیلو وات از نهبندان به منطقه معدنی شاهکوه امسال راه‌اندازی می‌شود.

معتمدیان به تفاهم‌نامه امضا شده بین استانداری و قرار گاه خاتم‌الانبیاء(ص) اشاره کرد و بیان داشت: براساس این تفاهم‌نامه، قرارگاه خاتم در بخش معادن و راه‌آهن استان سرمایه‌گذاری خواهد کرد که این امر باعث توسعه بیش از پیش استان خواهد شد.

وی اعلام کرد: خراسان‌جنوبی از گذشته تاکنون مهد صادرات معلم بوده است اما متأسفانه در تأمین زیرساخت‌های ‌آموزشی همچنان بعد از گذشت ۸۰ سال با مشکل مواجه است که در این راستا۱۰ هزار هکتار با مساعدت و موافقت بنیاد مستضعفان به ساخت دانشگاه فرهنگیان اختصاص یافته است.

خواسته‌های معتمدیان از وزیر آموزش و پرورش

استاندار خراسان‌جنوبی همچنین به کمبود ۴۰۰ کلاس درس در استان اشاره کرد و افزود: در دیداری که با وزیر آموزش و پرورش داشته‌ایم در خصوص کمبود کلاس درس، تأمین نیروی مورد نیاز کادر آ‌موزشی و دریافت مجوزهای لازم برای به‌کارگیری نیروهای جدید مطرح و قرار است وی برای رفع مشکل بخشی از کمبود کلاس‌های درس به خراسان‌جنوبی سفر کند.

معتمدیان از برگزاری جشن خروج از محرومیت در حوزه دیجیتال همزمان با هفته دولت خبر داد و مطرح کرد: ضریب برخورداری خراسان‌جنوبی از دیجیتال ۹۲.۵ درصد است که در شهریورماه با افتتاح ۵۰ ایستگاه جدید به میانگین کشوری ۹۶.۵ می‌رسد و جشن خروج از محرومیت را برگزار خواهیم کرد.

همت خراسان‌جنوبی در تولید ملزومات بهداشتی

وی به اقدامات انجام شده برای مقابله با کرونا در استان اشاره و توضیح داد: در روزهای نخست هیچ استانی حاضر به کمک به استان در زمینه نیازهای استان به ملزومات بهداشتی نبود و با توجه به ظرفیت‌های داخل استان توانستیم با تغییر خط تولید صنایع مرتبط به تولید مواد شوینده و بهداشتی و تزریق اعتبارات، نیاز استان را مرتفع کنیم.

استاندار خراسان‌جنوبی تصریح کرد: در حال حاضر خراسان‌جنوبی در بحث کرونا به ثبات رسیده است اما این مهم هیچ منافاتی با ادامه رعایت مسائل و پروتکل‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی ندارد و باید این نکات همچنان رعایت شود.

افتتاح ۱۰۳ طرح نیمه تمام تا پایان امسال

 معتمدیان با اشاره به بهره‌برداری از ۱۰۳ طرح نیمه تمام تا پایان امسال در استان خبر داد و گفت: این طرح‌ها در زمینه‌های بهداشت و درمان، مجتمع‌های فرهنگی هنری، ورزشی و زیرساخت‌ها است.

وی ادامه داد: در مرحله نخست ۳۶ درصد اعتبارات تخصیص یافته و مابقی اعتبارات این پروژه‌ها نیز تا یک ماه آینده تخصیص می‌یابد.

استاندار خراسان‌جنوبی از سفر نوبخت طی هفته‌های آتی در صورت کنترل بیماری کرونا به خراسان‌جنوبی خبر داد و مطرح کرد: در این سفر بحث راه‌اندازی پنل‌های خورشیدی و افتتاح واحدهای مسکونی در دستور کار قرار می‌گیرد.

انتهای پیام/۶۹۰۳۹/ح

لینک منبع خبر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهارده − 11 =