روایت یک نشست| از وضعیت قرمز «بیرجند» و «نهبندان» تا ابتلای ۱۵ بیمار خاص به کرونا

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند با اشاره به آخرین وضعیت شهرستان‌های استان، گفت: در حال حاضر وضعیت شهرستان‌های خوسف، سرایان، بشرویه و طبس سفید و شهرستان‌های بیرجند و نهبندان نیز قرمز اعلام شده اما امکان دارد در چند روز اخیر این وضعیت تغییر کند.

به گزارش پایگاه خبری طبس نیوز به نقل از خبرگزاری فارس از بیرجند، محمد دهقانی‌فیروزآبادی صبح امروز در نشست خبری از روند افزایشی بیماران کرونایی در استان از ۱۵ خردادماه خبر داد و اظهار داشت: هرچند موارد جدید شناسایی شده افراد سرپایی یا اطرافیان بیماران مثبت بدون علائم هستند اما این موضوع نیز موارد بستری را افزایش می‌دهد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر برگزاری مراسم در تالارها ممنوع است، اضافه کرد: براساس دستور ستاد ملی مقابله با کرونا شهروندان می‌توانند با ۵۰ درصد ظرفیت تنها در تالارها سرو غذا داشته باشند و با افراد خاطی برخورد خواهد شد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند از شناسایی علائم جدید کرونا در استان خبر داد و مطرح کرد: علاوه بر علائم قبلی اکنون افراد مراجعه‌کننده دارای علائمی از قبیل درد بدن، درد شکمی و اسهال، اختلال بویایی و چشایی و حتی سکته مغزی هستند.

آخرین وضعیت شهرستان‌ها

دهقانی با اشاره به آخرین وضعیت شهرستان‌های استان، تبیین کرد: در حال حاضر وضعیت شهرستان‌های خوسف، سرایان، بشرویه و طبس سفید و شهرستان‌های بیرجند و نهبندان نیز قرمز اعلام شده اما امکان دارد در چند روز اخیر این وضعیت تغییر کند.

وی از کاهش حساسیت مردم به موضوع کرونا در خردادماه نسبت به اردیبهشت‌ماه خبر داد و تصریح کرد: کاهش میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی، افزایش مسافرت‌ها، افزایش ترددهای غیرضرور، کاهش شست‌وشوی دست‌ها در طول روز، افزایش دید و بازدید و جمع‌های خانوادگی همه در افزایش شیوع کرونا تأثیرگذار بوده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند بر ضرورت استفاده از ماسک در محیط‌های تجمعی تأکید کرد و افزود: مردم نباید نسبت به رعایت مسائل بهداشتی بی‌تفاوت باشند در غیر اینصورت باید منتظر پیامدهای منفی آن باشیم.

گرما در زمینه مهار کرونا نقشی ندارد

دهقانی با بیان اینکه بارها بیان شده بیماری کرونا به این زودی ریشه‌کن نخواهد شد لذا باید مردم زندگی کردن با کرونا و الزامات کنار آمدن با این بیماری را بیاموزند، بیان داشت: همچنین مشخص شد گرما در زمینه مهار کرونا نقشی ندارد چون استان‌های گرمسیر به‌شدت درگیر کرونا هستند و از التهاب شدید آن‌ها کاسته نشده است.

وی با اعلام اینکه اکنون ۶۱ درصد موارد مثبت شناسایی شده در استان اعضای خانواده‌ها هستند، عنوان کرد: عملکرد جمهوری اسلامی ایران در زمینه کرونا و به تبع آن استان افتخارآمیز است چراکه همه پای کار آمدند و با اقدامات اجرایی و همراهی و همکاری بسیار خوب مردم این افتخار نصیب ما شد اما جای کاری زیادی هنوز وجود دارد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند در مورد احتمال ابتلای مجدد مبتلایان به کرونا، گفت: احتمال اینکه فرد مبتلا در همان سال به کرونا مبتلا شود بسیار کم است اما احتمال این‌که فرد در سال بعد به کرونا مبتلا شود وجود دارد چراکه ویروس جهش پیدا کرده و احتمال ابتلای مجدد وجود دارد.

پیش‌بینی ۳۰۰ تخت ویژه و ۳۶ تخت آی سی یو

«جلال احمدی» معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی بیرجند با اشاره به ۱۱۰ شهید سلامت و درمان در کشور، گفت: اقدامات جمهوری اسلامی ایران در امر مبارزه با کرونا بی‌نظیر بوده است.

وی از  پیش‌بینی ۳۰۰ تخت ویژه و ۳۶ تخت آی سی یو برای بیماران کرونایی در استان خبر داد و مطرح کرد: علی‌رغم کمبود متخصص در شهرستان‌ها تلاش کردیم با جا به جایی پزشکان متخصص در سطح بیمارستان‌ها، هیچ کمبودی در این امر نداشته باشیم.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی بیرجند با بیان اینکه آزمایشگاه ویروس‌شناسی در ابتدای اپیدمی کووید ۱۹ در استان راه‌اندازی شد، تصریح کرد: ترخیص پرستاران پر خطر اعم از مادران باردار و شیرده، جداسازی وسایل فردی، تهیه مطالب آموزشی، لغو مرخصی‌ها، توزیع میان وعده به پرسنل و فعال کردن تایمکس کارتی از دیگر اقدامات انجام شده است.

احمدی با تأکید بر اینکه در ایام کرونا اعمال جراحی در هیچ روزی تعطیل نشده است، تبیین کرد: در حوزه دندان‌پزشکی نیز به جز بخش اورژانس دندان‌پزشکی، بقیه بخش‌ها غیر فعال است.

کمک ۳۲۵ میلیونی خیرین به بیمارستان‌ها

وی از ممنوعیت ملاقات با بیماران خبر داد و مطرح کرد: پذیرش و مدیریت بیماران دیالیزی اورژانسی، راه‌اندازی واحد تریاژ در ورودی مرکز و غربالگری مراجعان و انجام آزمایش‌های اولیه در مرکز بیماران خاص هم از تمهیدات انجام شده برای بیماران خاص بوده است.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی بیرجند از ابتلای ۱۵ نفر از بیماران خاص به کرونا و فوت دو بیمار خبر داد و بیان داشت: همچنین در ایام کرونا سه میلیارد و ۲۵۳ میلیون ریال توسط خیرین و سازمان‌های مردم نهاد کمک شده است.

انتهای پیام/۳۴۰۳/ح


لینک منبع خبر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 × سه =